Jump to content

Fryst heading Raymarine Evo AP og kartplotter


Sjøkaptein

Recommended Posts

Hei

Sjøsatte idag båten min etter vinter opplag og det meste virker fint men har fått problem med fryst heading på kartplotter. 

 

Monterte i fjor en ny Evo autopilot fra Raymarine. Koblet opp mot en Raymarine c140w. Har lagt opp Seatalk NG nettverk som brukes primært for utveksling av data. Har i tillegg en Raymarine C80 med radar, denne blir utelukkede brukt kun til radar mens Raymarine c140w blir brukt til kart. For overføring av data mellom  c80 og c140w benytter jeg vanlig NMEA 0183 signal. 

Brukte systemet de siste månedene før opplag ifjor og alt fungerte fint. Båten ble satt på land og båten sjøsatt igjen idag. 

Når jeg kjører opp systemet idag ser jeg at heading signalet fryser på c140w og c80. Det første signalet på heading som blir registert fra AP blir stående selv om jeg endrer kurs. På AP display endrer kursen seg som normalt. 

Det enste jeg har gjort i løpet av vinteren er å oppdatere software på C80. Kan ikke se dette skulle ha noe å si siden den kun mottar heading signal fra c140w som igjen mottar signal via Seatalk NG nettverket fra AP.  Er litt i villrede på hvor feilen kan ligge, har forøvrig satt både AP, c140w og c80 tilbake til factory default men ingen endring skjer. 

IMG_20180421_153455.jpg

IMG_20180421_153616.jpg

IMG_20180421_153443.jpg

IMG_20180421_153644.jpg

IMG_20180421_153630.jpg

Link to post
Share on other sites

Tror det er en god ide å starte med det du vet er forandret, altså C80'en. Kan det være at baudrate har forandret seg? Mulig at den er forandret etter SW oppdat, denne må være lik for begge instrumenter som kommuniserer via NMEA.

Det andre jeg kommer på i farten er om du har de rette telegrammene på plass etter oppdatering. HDG (?) må vel være med.

Ellers så tenker jeg at visse innstillinger kan ha gått tilbake til fabrikkoppsett etter oppdatering.

 

En annen "kjent sak" er at interne batterier i div instrumenter tar kveld ila vinteren, særlig gamle instrumenter. Da går de gjerne tilbake til fabrikkoppsett. Kjenner ikke utstyret du nevner, så vet ikke om dette er relevant i ditt tilfelle.

Er godt igang med samme problem på en RL80C, Furuno kompass, Raym AP & radar. Heading feil, overlay på radar feil, og ofte "No fix" på GPS. Internbatteri i kompass og GPS antenne skiftet, innstillingene over sjekket, og ting normaliserer seg.

Link to post
Share on other sites

Var i båten å feilsøke litt igjen, og det er kun hdg signalet som ikke oppdaterer seg. Mottar rorvinkel, dybde, sjø temperaturen samt STW kontinuerlig. I Seatalk NG nettverket er det kun c140w dom er tilkoblet, c80 kan man egentlig se litt bort ifra siden den kun mottar signal fra den andre skjermen. Feilsøking fortsett i morgen. 

Link to post
Share on other sites

Fant feilen idag! Det viste seg at hdg signalet blir motatt på c140w via sea talk NG nettverket som tidligere. Ettersom jeg har koblet samme  c140w og c80 vi nmea 0183 nettverk både TX/RX ble hdg signalet signalet sendt i retur fra c80 til c140w. Derfor jobbet begge kartplotterene mot hverandre og hdg signalet  ble låst. Gikk inn i meny på c80 og deaktivert TX av hgd signal. Og begge kartplotterene har nå oppdatert hdg signal. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...