Jump to content

Kystatlas


Sibelius

Recommended Posts

Opplagt et godt alternativ til de gamle kartene, men på litt lengre etapper er det litt tuklete å skulle sifte side så ofte. Målestokken gjør Kystatlas bedre når man skal fin-navigere. Litt synd at de har strødd ymse kartsymboler utover uten tanke på hva de dekker over i kartet.

Redigert av Fenix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei

 

I sommer har vi kjørt 200 nm i områder jeg aldri tidligere har kjørt. Før hvert strekk la jeg opp ruta på kartplotteren med Kystatlaset som utgangspunkt.

1: På denne måten fikk jeg kontrollert papirkart og plotter (Bluechart 05-utgave) opp mot hverandre. Jeg fant ingen områder hvor de ikke stemte med hverandre.

 

2: Kystatlasets 1:100 000 var meget bra til ruteopplegg.

 

3: Atlasets 1:40 000 gir bedre detaljer enn båtsportskartet for detaljnavigering.

 

Debatten som gikk her i forumet i vinter gjorde meg noe betenkt til Kystatlaset, men jeg kjøpte det likevel under båtmessa på Lillestrøm. Har ikke angret en dag! :yesnod:

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Gjorde meg samme oppfatning etter tråden tidligere i vinter, ble litt skeptisk.

Men har hørt mye positivt om kystatlaset i løpet av våren, og kjøpte derfor for området Stord-Sula.

 

Enig i at det er helt supert til å legge ruter, samt til å planlegge turer hjemmefra. Det blir også litt sosialt når familien kan bla i atlaset sammen og planlegge hvor neste tur skal gå!

Konemor er spesielt fornøyd med innkjøpet, ettersom hun ikke ser/bruker kartplotteren så mye.

 

Vi har brukt dette noen uker, og vil absolutt anbefale kystatlaset.

Link to post
Share on other sites

Har seilt med Kystatlas for første gang nå i sommer, ganske fornøyd, men en god del steder er det faktisk feil i kartet, staker, varder ol. som mangler. Og noen dårlig plasseringer som f.eks en rød stake som er tegnet midt inne i en rød sektor på ei lykt. Blir litt vanskelig å se da :wink: En bekjent har sendt mail til C-map med de feilene vi fant på strekningen Kristiansand - Risør så de blir forhåpentligvis rettet etterhvert.

 

Men synes den var veldig grei å bruke, skulel bare ønske kartene var plastbelagt...

 

Morten

Link to post
Share on other sites

Det er ingen kompass-roser i kartene ? :nono:

det syns jeg er et minus, eller så ser det jo bra ut.

:seeya:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Det er ingen kompass-roser i kartene  ? :nono:

det syns jeg er et minus,  eller så ser det jo bra ut.

:seeya:

<{POST_SNAPBACK}>

Det skulle være kompassroser i alle bøkene, men på grunn av en feil har de falt ut av en del av bøkene. (Det gjelder KystAtlas Sula-Stad og Stad-Kristiansand, samt KystKart Vest-Viken, Sørlandet, Vest-Agder, Jæren, Møre, og Romsdal).

 

I de bøkene som har rosen, så er denne plassert under selve kartet på 100k-kartene. Det er fordi det ofte ikke er plass i selve kartet til rosen slik at den både synes skikkelig, og ikke dekker for annen informasjon.

 

mvh,

Øystein

KystAtlas AS

Øystein Tvedten

Kartoperatør + layout / IT Technician

Kartagena AS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...