Jump to content

Erfaringer med EVA foran teak matter

Frederick

Recommended Posts

Har ingen erfaring med EVA syntetic teak; man har lagt det hele veien ute under kalesja .

Tok å rundet alle hjørner rundt luker og kanter med grovt sandpapir.

Litt betenkt med slitestyrken og mulighetene for å holde reint. Meget godt å gå på. Ser dog på dette som et forsøk.

Mine matter/plater er kjøpt ifra østen.

5ad8e48dee2ac_20180419_1702121.jpg.0d561cc7f88a14fb0efcf329ea5df00d.jpg

Axel Nissen-Lie skrev i siste Seilmagasinet at han har revet ut et mislykket eksperiment med Kebony i stedet for teak i cockpiten på sin TwoStar og lagt EVA i stedet, så det kommer vel en artikkel om det der snart.

Jeg vurderte også dette, men er skeptisk og kommer heller til å bestille kork, dvs MarineDeck 2000.

Ang kvalitet så er kanskje ikke denne helt objektiv: 

Testen over tester jo to helt forskjellige produkter. Det ene er jo et "hardt" PVC produkt, mens 

det andre er et "skum" produkt. Slitestyrke og holdbarhet er interessant her.

EVA fåes også i forskjellige kvaliteter. En må se etter UV bestandighet vet utvendig bruk.

Foventet levetid på EVA er vel sånn 3-5 år. Jeg ser på det som et "teppe" eller rye som man bytter ut 

i ny og ne.

• 2 år senere...
  • Nå har jeg lest gjennom samtlige innlegg med nyttig og unyttig info om Eva foam Teak. Kjøpte en dyr rest av dette på Finn, før jeg oppdaget at det går an å kjøpe en rull (240x80x0.5cm) på Biltema for kr 599.
  • Har dermed rikelig til bruk i en 22" daycruiser, som i utgangspunktet  er utstyrt med steril dørk av hvit plast. Jeg har ingen betenkeligheter med å legge dette på deler av dørken, - og heller være obs på begrensningene når det gjelder søling med rødvin, trykk-merker som blir sittende. Og at det kan være lurt å liste kantene for å hindre at limet slipper. Takk for råd!

MEN - da jeg kjøpte en rest på Finn, var det i utgangspunktet  med hensikt å legge det på badeplattformen. Etter leste artikler i Forum, er jeg enda mer tvilende enn på forhånd. Med et enkelt lag med selvklebende lim, lurer jeg på om Eva Teak er egnet til å tåle vedvarende sollys og nærkontakt med saltvann, - til tross for at produktet er merket UV-bestandig, og produsenten Shenzhen Komi Sporting Goods forsikret meg om at det var nettopp på plattformen dette virkelig kom til sin rett. 

Jeg spurte også Sandøy Båtdekk AS, som leverer Eva foamdecks i Norge - en variant med et mer "gummiaktig" utseende, men samme selvklebende underside, - om limet holdt til tøfft bruk. Han sverget på det samme: at limet tålte absolutt alt, og skulle ikke tilføres noe annet.

Nå tenker jeg at det bare å hoppe i det, lime rett på plattformen etter sparkling, pussing og grundig rengjort med aceton. (Skal legge ved bilder når det er gjort, og kanskje flere etter bruk i sommer).

På tampen: Er det noen av dere som har lagt fugemasse i natene, eller er Eva Teak ment å være uten?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...