Captain Chaos Startet 23.April.2018 Del på Facebook Startet 23.April.2018 (redigert) Hei! Etter en dårlig konserveringsjobb og litt for lite varme så har jeg fått lekkasje på begge vannpumpene mine. Dette er 2 Jabsco PAR-Max 4 pumper som er koblet i parallell. Jeg vil da bytte til 2 nye PAR-Max 4 pumper. Disse som står her har holdt siden 2004 så da tenker jeg at det blir mye styr å bytte pumpehus, så jeg vil ha nye. Problemet er at disse finnes i 2 utgaver. En variant med 20-40 PSI / 1,4 - 2,8 BAR eller en modell med 10-25 PSI / 0,7 - 1,8 BAR. http://marine.xylem.com/par-max-4-0/ Dessverre greide jeg ikke å finne ut av typen som er montert fra før. Slik som det er koblet opp så ser det ut til at man ikke får dobbelt så mye trykk ved 2 pumper, men rett og slett mer vann dersom det tappes flere steder samtidig. Er det noen her som kan hjelpe meg å velge rett modell? Redigert 23.April.2018 av Captain Chaos (see edit history) Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
ebonita Svart 23.April.2018 Del på Facebook Svart 23.April.2018 (redigert) Utan att kunna ge ett definitivt svar på frågan så kan jag i alla fall säga att jag har en sån här som tryckvattepump i min båt: Tyvärr är bilden lite suddig, jag kan försöka ta en bättre i eftermiddag. Skall även kolla på manometern vilket tryck den ger. Hur som hur så skulle jag rent intuitivt tro att det går med vilken som. Och som sagt jag har bara en pump och jag upplever aldrig något behov av mer boost. Den räcker för tvätt och disk och tvättmaskin och högtryckstvätt och däcks spolning. Visserligen är Din båt ju större, men vatten-behovet ökar väl knappast så mycket med 10 fot extra? Redigert 23.April.2018 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 23.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2018 Supert hvis du kan finne ut trykket. Jeg tror også kanskje 1 pumpe holder, men da blir det veldig mye rørmokare arbete for meg. I tillegg så har jeg toaletter som også bruker ferskvann. Jeg finner noen data på SensorMax 17 og den skal nok gi 30-40 PSI / 2,1 - 2,8 BAR. 3,5 Gallon / min Da er vi kanskje på et spor i riktig retning? Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Chris284 Svart 23.April.2018 Del på Facebook Svart 23.April.2018 (redigert) Det er vel lettest å bytte delen som det går vann igjennom, "pumpe huset". Det er der det blir lekkasje om det har vært fullt av vann og blitt "frostsprengt". Blir å skru ut fire bolter når den er løsnet og bytte pumpe delen. Motor er sikkert ok. Jeg hadde tilsvarende på en og prøvde først med plast sveis, det ble ikke helt tett, så jeg tok en loddebolt og sveiset det sammen og det er tett fortsatt etter et par år. Lasa har Jabsco pumpedeler om du vil forsøke en rep selv. Tror 40 psi er riktig. Men du ser det på pumpen når den er løsnet. Redigert 23.April.2018 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Captain Chaos Svart 23.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2018 Jeg har tenkt tanken på å reparere men pumpene er over 15 år. Derfor vurderer jeg nye. Det ser også ut som om de har gjort en del endringer på selve pumpehuset, delene jeg har funnet på nett ser ikke ut som passer overens med min modell, men er ikke sikker på det. Det er den delen av huset der trykkføleren sitter som har lekkasje. Jeg prøvde for moro skyld å løsne trykkføleren, men den sitter noe voldsomt. Jeg får ta en tur til LaSa og sjekke opp litt. Dersom kostnaden er liten ved å bytte deler kan jeg jo vurdere dette. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
ebonita Svart 23.April.2018 Del på Facebook Svart 23.April.2018 Ja nu är jag på plats och har kollat pumptrycket. Pumpen börjar gå vid c:1,6 bar och stannar helt vid 1.9 eller 2 bar. Jag kör systemet med en accumulatortank eftersom jag tyckte att det blev störande fördröjning när man öppnade en kran och pumpen skulle bygga upp tryck på egen hand. Med accumulatortank så upplever man funktionen 'precis som hemma'. Pumpen med detta tryckintervall ger lagom karakteristik i systemet och driver som sagt allehanda förbrukare inklusive tvättmaskin till belåtenhet och utan att man 'saknar' vattentryck. Tror dock inte att tryckintervallet nödvändigtvis är kritiskt. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 23.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2018 Kanon @ebonita I Tillegg til 2 pumper har jeg også akkumulatortank. Da vet jeg i alle fall hvilke pumper jeg skal gå for! Skal først sjekke litt rundt deler i morgen hos LaSa. Hvis ikke så blir det 2 nye. De gamle blir reservemotorer, eller bygget om til spylepumper for vask av båt ;) Jeg har vært superfornøyd med vannsystemet i Fairline så jeg tar ingen sjanse på ombygging til singeldrift. Poster resultatet her senere. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Captain Chaos Svart 7.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2018 Da er pumpene byttet. Til min store overraskelse var det 2 stk eldre Par-Max 4 med stopp på 20 PSI. De nye har innslag på 20 og stopp på 40 PSI. Den nye versjonen leverer også et par liter mer pr/min. Var litt bekymret at dette ble veldig "overkill" men det ble faktisk veldig bra. Noe bedre trykk og fart i vannet, men ikke "dobbelt så bra" Fruen ble storfornøyd... Her et bilde av konstruksjonen med nye pumper montert. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Komodo Svart 7.Mai.2018 Del på Facebook Svart 7.Mai.2018 Captain Chaos skrev On 23.4.2018 at 12.04: Slik som det er koblet opp så ser det ut til at man ikke får dobbelt så mye trykk ved 2 pumper, Nei, da må du seriekoble dem, og det er de nok ikke beregnet for. Captain Chaos skrev On 23.4.2018 at 12.04: men rett og slett mer vann dersom det tappes flere steder samtidig. Ja det er jo flowen som øker når man har to pumper i parallell. Trykket er egentlig allikevel uinteressant, det er diameteren på røret i krana samt flowen som gir den opplevde følelsen av mye vann. Trykket bygges først opp når man har en restriksjon eller krana er stengt. Men det var godt du ble fornøyd med de nye pumpene! Den riggen så ro riktig så bra ut Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mix Svart 7.Mai.2018 Del på Facebook Svart 7.Mai.2018 Hva er vitsen med høyere vanntrykk i båten egentlig ? Gå fortere tom for vann ? Her er det innprenta vannsparing i lange baner, vann i glass ved tannpuss, liten sparestråle ved håndvask, rask dusj etc. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 8.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2018 Mix skrev On 7.5.2018 at 13.04: Hva er vitsen med høyere vanntrykk i båten egentlig ? Gå fortere tom for vann ? Her er det innprenta vannsparing i lange baner, vann i glass ved tannpuss, liten sparestråle ved håndvask, rask dusj etc. Det hadde vi også, men når vanntankene er på rundt 600l så ser jeg ingen grunn til spare-konkurranse lenger. Men vi sløser ikke heller. Jeg ligger sjelden mer en 7-8 dager i uthavn ad gangen. Det har jeg mer en nok vann til. Jeg bare justerte litt på et eksisterende opplegg, og ved feilkjøp så ble pumpene en aning kraftigere en tidligere opplegg. Den noe uvanlige konstruksjonen med pumper i serie, er originalt i litt større Fairline båter. At det gir litt mer fart i vannet ved tapping av oppvaskvann eller gir litt bedre fres i dusjen tar jeg som en ren bonus. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Faxen Svart 8.Mai.2018 Del på Facebook Svart 8.Mai.2018 Uansett, fruen er fornøyd. Kan det bli bedre?? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.