nik0lai Startet 23.April.2018 Link til dette innlegget Startet 23.April.2018 Hei. Jeg har en Yanmar 6LY2M-STE som fungerte fint frem til desember. Siden har den ligget stille på vann frem til nå. Fortsatt starter den fint, verdier i instrumentpanel, bortsett fra eksostemp. Dette fordi den ikke sirkulerer saltvann. Saltvannsinntak er fint, og slange frem til pumpe er i orden og impeller er fin. 2 år gammel, men fortsatt strøken. Hvor begynner jeg å lete etter en "propp"? Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
Kjellg Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Kjenner ikke den motoren, men har du prøvd å ta av slanger like etter vannpumpe? Kan vulkanisering i impeller være defekt slik at senter går rundt inne i gummien? Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Har du vatn fram til pumpa? Det er av og til at pumpa ikkje klarar å suga opp vannstrengen viss denne har gått tilbake til vannlinjenivå. Sitér dette innlegget Link to post
Lady H Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Dersom du har sjøvannsfilter, har du sjekket om lokket er fast evt. sprukket? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 om inntak og sjøvannsfilter er i orden, samt at den ikke kan suge falsk luft hadde jeg sett på impeller og pumpe igjen. Mener å huske det flere ganger her inne har vært skrevet om yanmarimpellere som slurer på bosset. Hadde forsøkt en ny impeller. Du har kanskje en reserveimpeller ombord? Silikonspray er glimrende for å lette jobben med å presse inn større impellere, samt at pumpehuset får smøring i sekundene før vannet kommer frem. lykke til Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Mix Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 sap_2000 skrev 6 minutter siden: Mener å huske det flere ganger her inne har vært skrevet om yanmarimpellere som slurer på bosset. Det er riktig, det var en serie med Johnson Pump impellere til denne pumpa hvor vulkaniseringen var dårlig. Men dette begynner å bli noen år siden nå, så i tilfelle er dette en impeller som har ligget lenge på hylla på delelageret istedet for å bli destruert. Da kan man begynne å lure på seriøsiteten til den aktuelle forhandleren. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Fylle vann i sjøvannsfilteret så impellerpumpa er primet og får sugd? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Eg hadde også impeller løs på bosset, men ser det er ganske foreslått til nå Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mix Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Sjeldenutpå skrev 1 time siden: Eg hadde også impeller løs på bosset, Kan du huske om det var gjenger i bosset for utdragerverktøy på den impelleren som slapp i vulkinga ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Mix skrev 18 minutter siden: Kan du huske om det var gjenger i bosset for utdragerverktøy på den impelleren som slapp i vulkinga ? Eg veit eg har hatt begge deler, men nei det hugsar eg ikkje. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
nik0lai Svart 23.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Takk for svar.. Jeg hadde av lokket til pumpen og så at impelleren roterte når jeg dro motoren på starteren. Men da er det kanskje ikke nok motstand der lengre? Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
Mix Svart 23.April.2018 Link til dette innlegget Svart 23.April.2018 Sjekk om det er gjenger i bosset på impelleren, hvis ikke har du den gamle typen impeller. Da er det større kjangs for at du har en med dårlig vulkanisering. Da ville mitt første trekk vært å bytte den. Klogging i eksosbendet kan også være en mulig årsak til dårlig sirkulering, det sjekker du enkelt ved å ta av slangen der den går inn på bendet. Setter du inn ny impeller enkler det jobben litt å smøre impellerhuset bittelitt innvendig med hvit vaselin, den skader ikke gummien. Press sammen impellervingene litt med noen strips rundt, husk riktig retning på vingene, klipp av stripsene etterhvert som du fører impelleren inn. Sett ikke inn en impeller uten gjenger igjen, og kjøp for all del med impellerverktøyet som hører til, det gjør senere demontering av denne gigantimpelleren veldig mye enklere. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 Nå, hvordan gikk dette, fant du ut av problemet ? Sitér dette innlegget Link to post
nik0lai Svart 8.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 Det var ikke gjenger i bosset på den gamle impelleren. Byttet til ny impeller og problem løst. Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
Mix Svart 8.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 Flott du oppdaterte tråden med løsningen på problemet. Det kan hjelpe andre på forumet som søker hjelp i samme shituasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.