Jump to content

Yanmar 6LY sirkulerer ikke saltvann

nik0lai

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en Yanmar 6LY2M-STE som fungerte fint frem til desember.  Siden har den ligget stille på vann frem til nå.

Fortsatt starter den fint,  verdier i instrumentpanel,  bortsett fra eksostemp. Dette fordi den ikke sirkulerer saltvann. Saltvannsinntak er fint, og slange frem til pumpe er i orden og impeller er fin. 2 år gammel, men fortsatt strøken. Hvor begynner jeg å lete etter en "propp"? 

Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder 

om inntak og sjøvannsfilter er i orden, samt at den ikke kan suge falsk luft hadde jeg sett på impeller og pumpe igjen. 

Mener å huske det flere ganger her inne har vært skrevet om yanmarimpellere som slurer på bosset.

Hadde forsøkt en ny impeller. Du har kanskje en reserveimpeller ombord?

Silikonspray er glimrende for å lette jobben med å presse inn større impellere, samt at pumpehuset får smøring i sekundene før vannet kommer frem.

lykke til 

Mvh. SAP

sap_2000 skrev 6 minutter siden:

Mener å huske det flere ganger her inne har vært skrevet om yanmarimpellere som slurer på bosset.

Det er riktig, det var en serie med Johnson Pump impellere til denne pumpa hvor vulkaniseringen var dårlig. Men dette begynner å bli noen år siden nå, så i tilfelle er dette en impeller som har ligget lenge på hylla på delelageret istedet for å bli destruert. Da kan man begynne å lure på seriøsiteten til den aktuelle forhandleren.

Sjekk om det er gjenger i bosset på impelleren, hvis ikke har du den gamle typen impeller. Da er det større kjangs for at du har en med dårlig vulkanisering. Da ville mitt første trekk vært å bytte den.

Klogging i eksosbendet kan også være en mulig årsak til dårlig sirkulering, det sjekker du enkelt ved å ta av slangen der den går inn på bendet.

Setter du inn ny impeller enkler det jobben litt å smøre impellerhuset bittelitt innvendig med hvit vaselin, den skader ikke gummien. Press sammen impellervingene  litt med noen strips rundt, husk riktig retning på vingene, klipp av stripsene etterhvert som du fører impelleren inn.

Sett ikke inn en impeller uten gjenger igjen, og kjøp for all del med impellerverktøyet som hører til, det gjør senere demontering av denne gigantimpelleren veldig mye enklere.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...