Jump to content

Vurdering av skadeomfang på grunnstøtt Comfortina 32

aqui

Recommended Posts

Jeg er for tiden på jakt etter en seilbåt, typ '80-talls på et par og tredve fot, og var i den sammenheng og så på en Comfortina 32 her om dagen. Med tanke på alderen og prisen så båten nokså bra ut, men det er ting som får varsellampene til å blinke. Da jeg kikket ned i kjølsvinnet så jeg tydelig sprekkdannelse, og over kartbordet og vasken hadde teakinnredningen flyttet seg ut av sporet i innerlineren i himlingen. Her var det gjennomført et forsøk på en hjemmereperasjon. Laster opp bilder av begge deler. Jeg går ut fra at båten har vært på grunn, men selger visste ikke noe om det da båten var slik da han overtok den for tre år siden. Båten har lugget på vannet denne vinteren, og han sier den ser fin ut under vannlinjen, men jeg har ikke sett bilder av det. For øvrig var kjølsvinnet tørt, men det var et lite belegg der, tilsynelatende av salt. Kjølboltene så fine ut.

Er det noen som har noen formening om hvorvidt dette er noe som utelukker båten helt, eller om det potensielt ikke har noe å si? Jeg hadde med meg en kompis som er mer båtkyndig enn meg, men verken jeg eller han kan nok om dette. Han sendte en melding på en slektning av ham som er fagmann og fikk til svar at det er vanskelig å vurdere via bildene våre, og at det trengs grundigere undersøkelser. Tror dere at dette ikke er noe problem dersom undervannsskroget ser pent ut, eller kan det potensielt gjemme seg større strukturelle skader som plutselig eller gradvis kan forårsake problemer? Hadde det vært nok å kjøpe med forbehold om at skroget er pent for så å få den på land umiddelbart etter henting, eller evt. å få den på land der den ligger før kjøp? Selger sier altså båten har vært slik alle tre årene han har hatt den og at han ikke har opplevd noen problemer, og han virker for meg som en redelig kar så jeg tror på det. Hadde satt pris på flere synspunkter rundt dette.

30849716_10155256976260741_1020880885_o.jpg

30849097_10155256976265741_685011177_o.jpg

30768843_10155256976315741_735036168_o.jpg

30850306_10155256976340741_397278341_o.jpg

30772448_10155256976250741_1774790993_o.jpg

Comfortina 32 har blykjøl - det hadde i hvert fall vårt eksemplar. Det gjør at blyet tar opp noe av støtkreftene. Kjølen skråner også i forkant, og det bidrar til at båten kan løfte seg og «skli» opp på kjølen i stedet for å bråstoppe. Jeg ville vært skeptisk til akkurat denne båten. Jeg har selv gått på grunn med denne båtmodellen (god fart pga regatta), uten andre synlige skader enn bulk i blyet.

For å få interiøret til å forskyve seg i innerlineren må de ha gått skikkelig på, eller så har den fått seg et støt i forbindelse med løft (slått borti noe f.eks). Den kan også ha stått veldig skjevt i krybba, så den har vridd seg.

Jeg ville sett nøye på kjølen. Den bør ha spor av nærkontakt med fast grunn i forkant. Med de dårlige reparasjonsforsøkene innvendig regner jeg med at kjølen heller ikke er perfekt reparert. 

Med mindre du MÅ ha akkurat denne våte ville jeg ventet på at andre legges ut på Finn. Det kommer garantert flere Comfortinaer for salg, og sikkert noen Contrast og Scanmar også.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Som nevnt, C32 tåler relativt mye ved en grunnstøting. Som regel bare en bulk i kjølen som fikses med øksehammer. Men, den er lett bygget. Har ikke bunnstokker eller andre avstivninger. Den er avstivet med Aramidfibre i laminatet og power diamond i syrefast. Derfor flekser resten av skroget. Det jeg prøver å si, ved en veldig kraftig grunnstøting kan innerlineren løsne. Og da kan innredningen løsne. Det er også laminert i kjølstilken. Skal ikke være noen laminering der.

Takk for alle svar. Ikke de tilbakemeldingene jeg håpte på siden jeg likte båten godt, men sånn er det. Har ikke lyst å ha en båt hvor jeg vet det er strukturelle svakheter som kan føre til store problemer, så det blir nok å lete videre.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...