Jump to content

Skrogtyper - bølger ....


Fjordrafting

Recommended Posts

Hei

Ser at igjen det er en diskusjon om somessensielt dreier seg om hekkbølger.

 

Men kunne for egendel tenke meg å vite mere om hva poenget med en halvplaner er ?

 

Bakgrunnen for å stille dette spørsmålet vil jeg legge på drivstofforbruk, dernest på komfor ombord og til slutt hensynet til andre.

 

Min erfaring går ut på at det er dyrest pr nm å kjøre i halvplan, da skyver man jo mest mulig vann unna vei. Ville helst tro at å legge seg rett over planingsterskelen eventuelt dra på videre til man når optimalt turtal for den aktuelle motor. Gitt at man ikke har undermotorisert båten. Har også logget mange timer i deplasement skrog, noe som er både økonomisk og behagelig å ferdes i.

Med tanke på hensynet til andre, så har jeg møtt en 40 fot bayliner som gikk i halvplan. Båtvekt på den er ca 15 tonn i følge eieren, den båten drar opp så krappe bølger som var veldig høye. Det var ikke forsvarlig å forsere dem 100m fra baylineren i en 24 fot rib i 35 knop. Kan ikke skjønne at dette er noe særlig økonomisk måte å ferdes på. Til og med hurtigrute båtene lager ikke halvparten så store bølger i marsjfart på 22 knop.

 

Jeg har ikke en halvplaner selv, men snakker ofte med folk som har det, de virker fornøyd.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Du har jo tatt poenget, en planende båt gir ikke spes. høye hekkbølger, men et deplasementskorg vil gjøre dette. Særlig om motoren presser farten opp høyere enn det som skroget har som skrogfart. Dette kan for de fleste deplasementbåter beskrives som at maksimal oppnåelig fart ,for mindre båter, i knop er 1/4 av båtens lengde i fot (erfaringstall), fart utover dette graver opp mye sjø.

Et planende båt oppfører seg som en deplasemenetbåt inntil den er kommet over planingsterskelen, derfor trekker de så forj... med sjø i lavere hastigheter.

 

Så poenget med en halvplaner ????? Finnes det???

Edited by pete (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når en båt går gjennom vannet.(deplasementsbåt), vil den danne en baugbølge.

Denne baugbølgen vil ha en sekundèrbølge etter seg.

 

Sekundèrbølgen vil komme lenger og lenger bak baugbølgen etterhvert som

hastigheten på båten øker. (Det kommer av fysiske lover som sier at bølgeavstanden

øker med hastigheten på bølgene.)

 

Når farten på båten er så stor at sekundèrbølgen kommer bak akterspeilet, ligger

båten i en bølgedal der den hele tiden prøver å kjøre oppover sin egen baugbølge.

Denne oppoverbakken krever store ekstra krefter for at man skal

kunne kjøre fortere. Båten har nådd maksimal praktisk deplasementsfart.

 

Ett triks for å kjøre enda fortere enn maks. deplasementsfart, er å gi båten

mer bæring akter.

Ved å bygge inn enn bærende flate i akterskroget, hever båten seg over bølgedalen

og har ikke problemet med "oppoverbakken" lengre.

Vi har fått en halvplaner.

 

Båten vil altså oppføre seg omtrent som en deplasementsbåt i lave hastigheter

("glir" gjennom vannet), men den vil også ha muligheten til å gå fortere enn denne.

Halvplanerens fordel er at den har gode manøvreringsegenskaper ved lave hastigheter

og kan på samme tid kjøre fortere enn deplasementsfart.

Vil man derimot ha enda høyere toppfart, er halvplaneren ingen god idè da den ganske

riktig vil flytte mye vann (mye bølger) i forhold til en planende båt.

 

En planende båt har et skrog som ikke er konstruert for deplasementsfart, men derimot

har stor bærekraft under hele lengden. Den vil derfor flytte mye vann (mye bølger) i lave hastigheter.

Det er først når farten er så høy at skroget er løftet ut av vannet at en planende båt kommer

til sin rett.

 

Ett annet problem når det gjelder bølger, er de sterkt V-bunnete båtene.

Tanken med en planende båt, er at den "surfer" oppå sin egen baugbølge. Dvs. at den

bør være temmelig flat akter (som surfebrett). V-bunnete skjærer derimot igjennom og

er avhengig av høy motorkraft for å løfte seg. Ved lavere hastighet enn toppfart (noen også da),

etterlater de ett hull i vannet som gir svært krappe bølger.

(Ref. Taxibåter i Kragerø). Fordelen med V-bunnen , er selvfølgelig at den går mykere i

store bølger.

 

Hilsen en som har halvplaner fordi han oftere kjører sakte enn fort.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...