Jump to content

Hva er kreftene på et gennakerpeke?

BØstrøm

Recommended Posts

HaHa skrev 57 minutter siden:

Oj, håper ingen tok skade!

Massiv aksel burde funke, og ekstra masse der framme har kanskje mindre betydning på en allerede tung båt. 

Av ren nysgjerrighet: Er knekkpunktet i røret der det kom ut av det fastsveisede røret i din pulpit? 

Ingen tok skade. Fortsatte faktisk å seile med slakkere forstag på Code 0`n, og litt tausurring.

Det kankk akkurat der det kom ut av røret ja. Men vi seilte da noen minutter før det knakk, så det holdt nesten. Nå, med massiv aksel, har jeg forsterket, og ført støtterøret 15 cm frem, samt at jeg nøyer meg med ca 40cm forlengelse foran dette. Jeg har trua. 64% sterkere høres bra ut. Nå gjenstår det bare å prøve.

Ventus skrev for 2 timer siden:

Hvis karbonrøret var godt laget og hadde fult feste mot stålrøret trenger ikke reell gevinst være så stor.

Carbonrøret var litt for lite, og dette var muligens problemet. Jeg limte det inn i det syrefaste røret med MS Polymer. Burde kanskje vært ett hardt lim isteden. I ettertid tenker jeg at det syrefaste røret fikk mulighet til å knekke, før carbonrøret overtok kreftene. 

• 3 uker senere...

Nå er det nye peket prøvd, og besto prøven med glans. Seilte nedover Rauerfjorden på lørdag, i 2-3 m/s, og var tidvis oppe i 4 knop, med vind fra vest = sørvest. Rorgjenger var min bedre halvdel, litt uerfaren ved roret, men nye erfaringer skulle snart komme.

I skykanten der kan det hende vi får litt vind, sa jeg. Plutselig, BANG, bommen slo over, og vinden økte med minst 10 m/s, og vi skøt fart mot millitært land. Jeg frem på fordekket, for å prøve å redde den flotte ballongen, på 170 m2.

Jeg er redd, jeg vet ikke hvordan jeg skal styre, ropte en engstelig rorgjenger. Jeg pekte rolig og bestemt sørover, mens vinden i vindkastet hadde dreid til nordlig, mens vi hadde bommen ganske langt inne, for kryss, med stikk i skjøtet. BANG igjen, og kursen dreide 90 grader, full fart mot Hankø, mens gennakkeren begynte å surre seg inn mellom ytre og indre forstag. Deretter fulgte mer peking, og flere smell, mens vi beveget oss slag i slag, på tvers i Rauersundet. Innen jeg fikk berget gennakkeren gjennom fordekksluka, var det tydelige rifter og hull i den kjære ballongen. 

Peket holdt ihvertfall greit stresstesten. Og jeg vurderer strømpe på gennakker fra nå av. Etterpå, etter få minutter, kom vindstille, og motor inn til Missingen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...