Jump to content

Ankomst Tyskland med avgiftsfri diesel på tanken

Tom Rør

Recommended Posts

Da vi blant annet skal til Tyskland i sommer, lurer jeg på om det fremdeles er sånn at man kan få bot for å ha avgiftsfri diesel på tanken?

Jeg mener jeg leste et sted at det i fjor var en form for "amnesti".

Hvem kan man evt. sjekke dette med?

Det vil jo være spor av avgiftsfri diesel på tankene, da vi ikke bruker opp alt før vi anløper tysk farvann, og vil nådig ha en halvfet bot for dette.?

Hulda skrev for 1 time siden:

De er ikke mer sivilisert annet enn at det blir en kriminalsak. Kravet er at du må kunne fremvise (fersk) kvittering for kjøp av diesel i Norge. Du kan ha med reservekanne med 5 liter farget diesel. Forholdet kan vel sammenlignes med å bli tatt med farget diesel på bilen i Norge.

Så det at man kan dokumentere at man har kjøpt dieselen på vei nedover er bra nok?

Vi vil jo toppe tankene et sted i syddanmark, så den blir uansett "utvannet" en del.

Det er et forhold som gjelder all fart som krysser tysk tollgrense. I Tyskland er det kun landbruk- og stasjonærmotorer som kan bruke farget diesel. All annen bruk er lovbrudd. Og det er ikke mange gramene med farget diesel på en tank før det gir utslag. Snakket med en for noen år siden som ble praiet av tysk toll. Båtføreren visste ikke hvor tollen kunne ta relevant prøve. Han ble anmodet om å finne ut av det før de tok seg til rette og drillet hull i tanken. Tollen er medgjørlig om alt går på skinner og man har styr på sakene sine. Så Hulda kjører logg med kvitteringer på alle fyllinger av diesel, har papirer på forsikring, eierskapsbevis, etc. 

Det er naturligvis lov å ta tjansen, men det kan bli innmari dyrt. I praksis blir det slik at man blir siktet for å smugle tilsvarende av volumet til tanken, pluss reserve. Så blir det skatt og mva pluss straffetoll. Nå tror jeg ikke jeg gidder å overbevise troende. Det er bare å google regelverket. Jeg er medlem av Svenska Kryssarklubben som har utgitt informasjon i saken. 

Har selv seilt inn i Tyskland med farget diesel..

Det du har på tankene er lovlig, det er begrenset hva du kan ha av reserve kanner ombord, om noe i det heletatt...

Faktisk har jeg hørt fra tyskere på ferie i Norge, at du ikke kan ha noe farget diesel andre steder en på tanken ombord..

Altså ingen ekstra kanner med farget diesel...

Kanskje best å sjekke opp, blir masse synsing her..

Men risikoen er minimal...

Havlengt skrev 1 time siden:

Så i praksis kan du ha fulle tankar med avgiftsfri diesel når du kryssar tysklandsgrensa så lenge dette kan dokumenterast som lovleg kjøp i heimlandet?

Korrekt oppfattet.

Og jeg har gitt noe feilinformasjon. Man kan ha med seg 10 liter i reserve. Dessuten blir farget diesel i Tyskland kun solgt som fyringsolje/diesel. Ingen motorer kjører på farget diesel.

Redigert av Hulda (see edit history)

Jeg har båt som er beregnet på å kunne gå lange strekk mellom tanking. Hvis jeg fyller alle tanker og går inormal økonomifart, så er det ikke noe problem å krysse Atlanterhavet. Det gir meg muligheten til å fylle opp der det er rimeligst, en gang i året. Sist fylte jeg i Langevåg på Båmlo, fra pumpe med kort, og har ikke kvitteringer for det. Så selv om jeg fyller i Danmark, så blir det jo bare lite i forhold til tankkapasitet.

Jeg hadde også tenkt med til Tyskland i sommer. Burde jeg la det være ????

Det blir som jeg har skrevet over. Kvittering, før logg, i tillegg kontakt tollen ved ankomst om du er i tvil. 

Det er en nokså omfattende tråd om dette tidligere. Den gangen roaldbj ble tatt av tollen, bare å søke opp. Tror han i 2004 (?) fikk en bot på 1400 Euro. Tråden inneholder de vanlige kommentarene med tro og tvil. Men noen sjekket faktisk med tysk toll og bringer vettug info. 

Redigert av Hulda (see edit history)

Her er Tollvesenet i Tyskland sitt syn på saken:

http://www.zoll.de/DE/Privatpersonen/Alkohol-Kaffee-Kraftstoffe-Strom-im-Haushalt/Verwenden-von-Kraftstoffen/verwenden-von-kraftstoffen.html

Google translate:

Spesielt tilfelle: Farget gassolje i båten når du kommer fra andre land

I motsetning til ovennevnte tilfelle av «drivstoffolje i motorvogner», gir energibeskatningsloven et unntak for fartøyer fra privat, ikke-kommersiell frakt. Du kan fylle opp båten din, f.eks. I ferielandet, med merket gassolje og fortsett å bruke den når du kommer tilbake til Tyskland. Forutsetning: Det fargede drivstoffet må være tillatt i det andre landet.

Et hint fra tysk tollvesenet: Ta vare på kvittering (lenge). 

Hint fra meg: Skriv loggbok og lagre sammen med kvitteringen.

Jeg uthever "ikke-kommersiell" siden mange rike nordmenn har båten registrert som yrkesbåt.

Edit:

Står ikke noe om ekstra tanker/kanner, men å fylle opp båten kan være en definisjon som ikke omfatter kanner.

Redigert av Barbaria (see edit history)

Har hver i Tyskland hvert år siden 2013  6 Havner ikke sett en Toller.

har med alle kviteringer på Dieselkjøp etter annbefaling fra Berlin .

Hadde en runde i 2012 om tema etter roaldbj hadde trøbbel. 

Sendt et brev til Oslo, vidresendt til Ambasaden i Berlin, derfra til tyske ambasaden i Oslo, så bake i til Berlin .

Svaret derfra var at du har mere greie på de tyske regler enn tyskerne, litt artig. 

Ta kontakt hvis  du får problemer.  Og husk å ta med Passet.

Hilsen

Königlich Norwegische Botschaft
> Rauchstr. 1
> 10787 Berlin
> T: 030 - 50 50 58 600
> F: 030 - 50 50 58 601
emb.berlin@mfa.no

Ble annbefalt å skrive til  tollen fikk ikke svar. mulig de ikke forsto.

An den Zollbehörden,

> ­ich plane eine Ferienreise mit meinem Motorsegler und werde, wenn ich 
> an einem deutschen Hafen ankomme, 300 bis 500 Liter grüner, 
> abgabenfreier 
Diesel noch in den Dieseltanks haben. Ich habe im Internet 
> gelesen, dass manche bei den Zollbehörden Probleme bekommen und manche 
> nicht. Was kann ich vor Abreise machen? Ich habe die Kaufbelege von 
> Norwegen dabei. In Norwegen ist der 
Diesel, der für maritime Zwecke 
> verwendet wird, grün und abgabenfrei.

> Mit freundlichen Grüßen

*Anfragen von Privatpersonen*
> > Zentrale Auskunft
> > Telefon: 0351 44834-510
> > E-Mail: info.privat@zoll.de <mailto:info.privat@zoll.de>
> > Telefax: 0351 44834-590
> >

Hva dansk Dansk Sejlunion sier om å besøke Tyskland. 

http://www.sejlsport.dk/media/244457/Sejladsoplysninger_Tyskland.pdf

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...