Jankar Startet 24.April.2018 Link til dette innlegget Startet 24.April.2018 Noen som kan litt om mnea2000? har idag en radio ocean vhf som har gått samme. Med en radio ocean kartplotter. plotteren er nå byttet med en b&g. når jeg demonterte den gamle plotteren måtte jeg klippe kablene. finnes det løse «støpsel» til mnea2000? så jeg bare kan koble den opp mot kablene også inne i plotteren for å få dette til å snakke sammen? Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Hei Jankar, Er ikke helt sikker på om jeg forstod spørsmålet ditt 100%, men det finnes endestykker som man selv kan sette på en nmea2000 kabel. f. eks: Evt kan man også lage et vegguttak som det her: Søk på f.eks. "male-connector nmea2000" eller "female" alt ettersom, så finner du sikkert en nettbutikk som kan sende. Har selv holdt på med det samme nå nylig, og det er ikke vanskelig. Man skal bare sørge for at lederne havner på rett plass, men det kan man lett google seg fram til... Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Jankar Svart 24.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Nå var jeg kanskje raskere enn meg selv jeg har kjøpt en b&G vulcan9 plotter. det sitter en radio ocean RO4800 Vhf i båten. denne har så vidt jeg forstår bare nmea0183? noen som har en konkret måte å få disse til å snakke sammen? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Da er vel kanskje det enkleste og kjøpe noe slikt. https://seatronic.no/standard-horizon-scu-31-gps-antenne-nmea0183 Det finnes også omformere fra NMEA200 til NMEA 183 men de koster sikkert like mye. Sitér dette innlegget Link to post
Jankar Svart 25.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2018 Den så jo smart ut den der, men vil noe sånt fungere på en radio ocean ro4800? Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Jankar Svart 26.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2018 Ingen? ingen som har satt inn nyere kartplotter opp mot gammel Vhf?? Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 26.April.2018 Link til dette innlegget Svart 26.April.2018 I følge manualen til radioen; https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0ahUKEwiL0YyWm9jaAhVKkSwKHZI6D0UQFggzMAE&url=http%3A%2F%2Fwww.furuno.dk%2Ffileadmin%2Ffiles%2FBrochures%2F2_VHF_UHF%2FRO-4700-4800%2FRO-4700_4800_Betjeningsvejledning.pdf&usg=AOvVaw0_KqHfsMrsIQ339BDRvR6M er det kun støtte fro NMEA0183. Vulcan https://ww2.bandg.com/product/vulcan-9/ har kun støtte for NMEA2000. Her må du nok som tidligere foreslått kjøpe en konverter mellom NMEA2000 og NMEA0183 som f.eks denne; https://seatronic.no/actisense-ngw-1-iso-ais Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 26.April.2018 Link til dette innlegget Svart 26.April.2018 Husk også på at protokollen heter nmea, ikke mnea. Google er litt nøye på sånt Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 26.April.2018 Link til dette innlegget Svart 26.April.2018 (redigert) Ble faktisk litt overrasket over at ikke denne plotteren har nmea0183. Trodde det var standard på alt slikt utstyr. Men til trådstarter - enkelt forklart så er nmea0183 og nmea2000 to forskjellige språk, og om du skal ha enhetene å snakke sammen så må du ha en slik ‘oversetter’ som VirtualMe linket til. Det finnes flere slike men for handel i Norge så tror jeg kanskje den er den eneste, eller enklest å få tak i. Pluggen til nmea2000 er allerede på enheten og for nmea0183 bruker du sukkerbiter eller lignende. Redigert 26.April.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jankar Svart 2.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Da har jeg kommet litt lenger, Jeg kjøpe den oversetteren fra actisense, men når jeg kom i båten ser jeg at både plotter og kontakten på den er hannkjønn nmea2000, jeg leter og leter, men kan ikke nok eller noe. så jeg finner ikke en adapter så jeg får koblet disse sammen. noen som vet hva jeg kan bruke? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Mulig mitt spørsmål er off topic, men hva har en VHF og en plotter å snakke sammen om...? Sitér dette innlegget Link to post
Jankar Svart 2.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Code0 skrev 12 minutter siden: Mulig mitt spørsmål er off topic, men hva har en VHF og en plotter å snakke sammen om...? Posisjon ifht distress. så om «the shit hits the fan» så er det bare å trykke på distress så gir den beskjed om at du sliter og hvor du sliter. min Vhf gir alarm en gang i timen om at den mangler posisjon. Kjedelig å gå ned å skru av det hver time når alt jeg trenger nå er en liten overgang Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Aha..., VHF`en min har egen gps.. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Jankar skrev 48 minutter siden: Da har jeg kommet litt lenger, Jeg kjøpe den oversetteren fra actisense, men når jeg kom i båten ser jeg at både plotter og kontakten på den er hannkjønn nmea2000, jeg leter og leter, men kan ikke nok eller noe. så jeg finner ikke en adapter så jeg får koblet disse sammen. noen som vet hva jeg kan bruke? Når du bygger et nmea2000 nettverk, er det første du må gjøre å sette opp en "backbone". Den består av flere T-stykker som er koblet sammen, sånn som disse: I hver ende av "Backbonen" setter du en terminal: Du vil da ende med å få noe slikt: I ditt tilfelle behøver du 3 t-stykker med terminal i hver ende. Ut fra dem går nr 1 til plotter, nr 2 til strømkilde, og nr 3 til actisence som går videre inn i vhf. Og vipps så har du et nettverk, og alle kablene skal være hanner, så de passer i t-stykkets mitt-inngang som er hun. Det smarte er at når du neste gang skal legge til et apparat, så setter du på et nytt t-stykke med apparatet tilkoblet, og alle enheter snakker sammen. Se evt video: Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
BingoBonzo Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 8 hours ago, Code0 said: Mulig mitt spørsmål er off topic, men hva har en VHF og en plotter å snakke sammen om...? I tillegg til egen distress så vil en VHF også kunne motta en distress fra andre båter og vise denne direkte på plotter. Da er det bare for deg å trygge "Naviger til" eller tilsvarende og du sparer verdifulle minutter mtp å legge inn posisjon manuelt. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Gunga Din Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Kjellg skrev On 2018-04-26 at 20.03: ........ bruker du sukkerbiter eller lignende. Lignende kan vare fisheyes......... https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/fast-telefoni/installation/skarvdon-forgreningar/skarvklamma-tva-ledare-p39037 er fuktsikker Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jankar Svart 8.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 Nå har jeg kjøpt denne https://seatronic.no/actisense-ngw-1-iso-ais og vhf denne skal kobles i har kablene vist på bilde. men jeg er nok ikke så god på dette, så lurer på om noen kan fortelle meg hva skal på hva når dette skal sammen? plotteren er forøvrig en vulcan 9 Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 Jankar....har du NMEA 2000 "backbone" på plass ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jankar Svart 8.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 Ja Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 se på sid 7.......fig 3 http://www.trueheading.se/files/document/products/accessories/actisense/ngw-1/NGW-1-ISO (Rev A) Install Manual issue 1.00.pdf Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jankar Svart 8.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 Den jeg har prøvd meg på, men får det ikke til å fungere. Den får mnea 2000 signaler, men ikke 0183. Derfor jeg la med kabel oversikt på Vhf. Kanskje jeg overser noe? Sitér dette innlegget Link to post
blekkulf Svart 8.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 Jankar, på linken under har du løs hunn-kontakt. Du kan klippe kabelen og feste på en slik. https://seatronic.no/plugg-nmea2000-hun Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 8.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 (redigert) Det du kan prøve er å koble vhf ledning hvit (nmea 1 input +) til actisense rød ledning ( talker, tx eller transmit) og vhf grønn signal jord ledning til actisense sort. Da skal send fra nmea2000 være koblet til rx eller mottak på vhf. Det er og en port til på vhf, output nmea 1+, men ikke sikkert du trenger det, vhf sender lite som plotter trenger. Men du kan koble vhf output 1+ gul ledning til actisense rx hvit ledning og signal jord på vhf blå ledning til acti blå ledning. Nmea pluggen på actisense skal inn på en T kobling i nettverket. Da er det bare å sjekke om det er noe setting på vhf som aktiverer nmea. Actisense Vhf Rød tx Hvit inn+ Sort gnd Grønn Hvit rx Gul ut+ Blå gnd Blå / grønn Garmin kontakten tror jeg ikke hjelper. Redigert 8.Mai.2018 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Gunga Din Svart 8.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 Har du noen link til manualen til VHFn........finner ikke den siden som du har tatt bilde av........er det RS 232 ? da skall Actisense sort gnd og Blå gnd inn begge to på grønn på VHFn Men en trenger o vite forskjellen på output 1+ resp output 2+........er det ulike baudrate eller ulike RS Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jankar Svart 9.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2018 radio ocean ro4800 heter vhf Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.