Arne_ Startet 24.April.2018 Link til dette innlegget Startet 24.April.2018 (redigert) Hei! Kan noen hjelpe meg med hvor mange uker vi bør påregne for å seile en båt av typen Bavaria / Jeanneau 37 -40 fot fra Østlandet til Bodø i Juni? Vi er to stykker som skal seile og kommer til ta det som en ferietur. Er det realistisk å stykke opp turen, dvs. sette fra seg båten i en gjestehavn i en periode? Redigert 24.April.2018 av Arne O. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Heimsjyen Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Mener det er nesten 900 nm. fra Langesund til Bodø. Kommer an på hvor lange dagsetapper dere vil gå. Seilte en Bavaria 38 fra Tønsberg til Trøndelag i mars 2017. Noe rolig seilas, til å begynne med og noe dårlig vær. Brukte 7 dager til Måløy (rett sør for Stad) Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Regn med ett gjennomsnitt på 5nm i timen. Sitér dette innlegget Link to post
Compromise Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Jeg gikk motsatt vei i september og brukte 2,5 uke fra Bodø til Holmestrand (ca.920 nm). Jeg gikk hovedsaklig med en fart på 8- 9 knop og var forholdsvis heldig med været. Jeg ville beregnet 4- 5 uker på turen, og seilt så mye som mulig når vær og vind er bra. Skal dere ha det som en ferietur og ligge en dag eller to i havner så går det fort et par uker til. Sitér dette innlegget /per Link to post
mons Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Vi seilte speiderskøyter fra Sandnes til Bodø i fjor. De går sakte, og vi hadde mange besøk på land oppover kysten, men var framme på 14 dager. Ungdommene som skal seile ned igjen den siste båten (Havbraatt) synes det var altfor fort og skal bruke gode 3 uker ned til Stavanger igjen i juni slik at de "får tid til å se seg litt om" Året før seilte speidere en Bakke 26 med dårlige seil og 6 hk påhengs fra Søgne til polarsirkelen på ei uke, men de skulle bare komme fram. Anbefaler å beregne svært god tid på områder langt unna hjemmehavn som du ikke får anledning til å se så ofte, så kan du heller gå fort der du senere skal på helgeturer. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Bårdp Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Jeg hentet min daværende Bavaria 40AC i Oslo og seilte den til Bodø. Brukte 4 døgn fra Oslo til Bergen der måtte jeg legge båten i 14 dager for å dra til Ploen å gjøre en jobb. Da jeg så kom til Bergen igjenn brukte vi 3 døgn til Bodø. Totalt brukte vi 7 døgn på turnen vi var to stykker om bord. På strekningen Oslo Bergen seilte vi lange dager men lå i ro om natta. På strekningen Bergen Bodø gikk vi vakt og tok det i et strekk med unntak av en middag i Rørvik. Sitér dette innlegget Link to post
Arne_ Svart 24.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Takk for nyttige svar. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Se også denne tråden: Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
pacuare Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Vurderer tur nordover, og på en 5 ukers tur tenker jeg 4 uker en vei, og en uke tilbake. Sannsynligvis vil jeg også velge maks en uke Oslo Trondheim, som gir 3 uker på Helgelandskysten og Lofoten. To uker en vei er mye mas, blir å gå ganske langt hver dag. JEg foretrekker lange etapper før rolige perioder. Det er en drøm å seile denne strekningen. Har seilt opp og ned norskekysten noen ganger, men aldri med seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.