Jump to content

Mercury 100 hk efi starter ikke. forhandler sier batteri er i orden.

Nybegynner22

Recommended Posts

Hei.

Har et for meg, noe snodig problem. Skrevet her tidligere også.

Fra start ladet jeg batteriet før jeg satte det i båten. Motor ville ikke starte (Mercury 100 hk efi). etter noen forsøk sto det 12 Volt i displayet på båten, Tenkte batteriet var flatt så tok det med for å kjøpe nytt hos Batteriolsen. Der målte de batteriet og konkluderte med at dette var helt fint å at det ikke var behov for nytt. Ladet batteriet på nytt, tok da ikke lange tiden før det var fult. Prøvde i dag å starte motoren igjen. Samme problem, fikk ikke startet, glemte selvfølgelig å lese av hvor mye Volt det sto i displayet før jeg vred om nøkkelen. Koblet så til startkabler på batteri i bilen til batteri i båt å prøvde igjen ikke start da heller. Startet så bilen å prøvde igjen, da startet den som bare det og jeg koblet fra startkablene igjen å lot motoren stå å gå. Mens motor går veksler den mellom 14,2 14,3 Volt i display på båten. I det jeg slo av motoren står det 13 Volt også synker det ned til 12,7 V. Prøvde starte igjen uten noen form for startkabler å det gikk fint. Er nå spent på å prøve om noen timer. Vill nevne at vi i fjord hadde noe problemer med dødmannsknappen da den slo inn uten at bryter var vippet ned. Vi fikk ordnet det ved å koble fra å gjøre rent. Men som sagt startet motoren for 30 min siden.

Det jeg tenker uten at jeg har greie på dette er at om det var batteriet som er gåent ville båten startet da jeg koblet til startkabler på bilens batteri uten å starte bil? Tenker det kan være elektrisk feil et sted å det er vel noe drit.

Håper på løsning/svar 

Tror det kan være smart og gå over kablene for å se om det er noe dårlig konakt mellom batteri og motor, litt merkelig at motoren starter når du benytter startkabler. Kan bety dårlig kontakt i kabelskoene på batteriet. De spenningene du beskriver høres normale ut. Start med å løsne kabler, rense litt og stramme til igjen, også på motorsiden. Bruk gjerne litt syrefri fett på kontaktene.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...