Nautiker Startet 24.April.2018 Link til dette innlegget Startet 24.April.2018 Jeg skal dra fra Bergen til Tromsø i løpet av sommeren, og vil gjerne ha alt jeg kan få i form av planer, triks, ideer, advarsler og evt grunner til at det er en dårlig ide! Har ikke kjøpt seilbåt enda, men har sett mye og begynt å sikte meg inn på en del kvaliteter jeg vil ha/må ha. Båten skal brukes som bolig i tromsø, så trenger noen komforter. Prisklasse 100-150 000. Rigg, Seil og motor må være i god stand tenker jeg, for en slik tur. Er det noen som har erfaring med langtur langs kysten? Hva trengs ift sikkerhetsutstyr? Hvor lang tid bør jeg regne med? Hvor mange nautiske er det snakk om? Tenker å regne med 4-5 knop og pauser store deler av nettene. Hvilke faremomenter bør jeg være på utkikk etter? Tar gjerne i mot alle typer planer, dvs oversikt over havner, distanser, matlister o.l. Turen skal i utgangspunktet være på egenhånd, men regner med mye hjelp fra seilinteresserte kompiser og bekjente. Sitér dette innlegget Link to post
jøran123 Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 (redigert) Jeg hadde tur langs kysten for noen år siden. Seilte Oslo-Lofoten-Oslo. Du kan lese på hjemmesiden om du kan finne noe interessant: http://www.tida-oslo.net Redigert 24.April.2018 av jøran123 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Har tatt den turen mange ganger med forskjellige båter. Leia er enkel med kun noen få strekninger som kan være røffe i dårlig vær. Men med den båtstørrelsen du antyder kan du jo gå innasjers de fleste steder. Ikke planlegg for mye det funker ikke. Utnytt forholdene og ta lange strekk når vær og vind er gunstig og leg i ro om det blir for røft. Har du 14 dager tiljengelig har du god til og trenger ikke stresse. Sitér dette innlegget Link to post
Christian_V Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Det er vel over 800 nm mil mellom Bergen og Tromsø, så det er et stykke. Om du greier å holde snittfart på 5 knop så bruker du litt over 7 dager om du reiser direkte. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Hei Eg har segla strekket nokre gongar, og svarar gjerne når du har kjøpt båt. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Nautiker Svart 24.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Takk for svar Starter gjerne opp tråden igjen når jeg har båten klar. Trodde det ville ta nærmere en mnd, men flott å legge inn litt sightseeing også hvis jeg har tid :D Er spent på de åpne strekkene (stadt) hvis dette skal gjøres alene, er ikke en av de som er immun mot sjøsyke. Er det noen tid der vinden er mer sesongbasert? Har hørt at vind har en tendens til å komme fra nord i mai måned. Er dette bare synsing? Hva pleier folk å ha ombord av sikkerhetsutstyr på langturer som er kostbart? Vil nok bruke store deler av budsjettet på båten, så har ikke mye til overs til turen dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 (redigert) Sjøsyken gir seg for de fleste om de er noen dager i strekk omord men da nytter det ikke å legge til land vær kveld. Rednings flåte, VHF, Overlevelsesdrakt, og en skikkelig sele bør du nå ha. Redigert 24.April.2018 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Den Norske Los ligger tilgjengelig på nett, og sier mye om værstatistikk for de ulike strekninger. Sitér dette innlegget Link to post
Baylife Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Den norske los er en kjemperessurs for å få oversikt over områdene og har masse gode tips til havner. Havner finner du også i "Havneboka", en bok som har ganske god oversikt over masse gode gjestehavner og ankringsplasser langs kysten. Kysten oppover nord for Rørvik er helt fantastisk, og man kan sikkert bruke flere måneder bare på Helgelandskysten, så bruk så mye tid som du kan. Av sikkerhetsutstyr er det varierende hva folk mener, men sele (og da noe å feste den selen i), samt VHF er ganske universalt. Utover det er både flåte, epirb(nødpeilesender) og overlevelsesdrakt kjekt å ha, men disse er også dyre. Og redning vil alltid være forholdsvis nærme langs kysten. På turen nordover har du noen strekk hvor du kanskje må vente på været, da spesielt Stadt, hustadvika og folla. Det er vel et par til lenger nord, men jeg har aldri kommet meg nord for Lofoten selv. Om sommeren er det også stadig vekk vindstille, så du må nok regne med å bruke motoren ganske mye om du har dårlig tid. Til planlegging er jeg glad i å bruke store oversiktskart (tror de kalles fiskerikart i butikken), men gule sider sine sjøkart funker like bra, og er gratis. Ellers høres det ut som en kjempegod ide, men om du har mulighet til å spe på budsjettet litt kan det være lurt. For 100-150 er i knappeste laget for en båt med god rigg, seil og motor, ihvertfall hvis den skal være på 32-35 fot, og livet som båtboer er betraktelig mer komfortabelt om den er såpass. Prøvde meg en stund i en 27foter, men da tok det meg evigheter å rydde og gjøre den seilklar, så ble så og si ingen kveldsturer. Etter jeg fikk større båt har den blitt mye mer brukt. Sitér dette innlegget Link to post
Kapt Skuteløs Svart 25.April.2018 Link til dette innlegget Svart 25.April.2018 Søk på hentetur og langtur her på forumet, du finner nok mest turer med motorbåter, men enormt mye tips å finne. AIS kan du sende via mobil app, så kan du følges "live" på Marietraffic.com Pøs på med bilder underveis i denne tråden, så får du mange følgere. Skjer det da noe så har du hele forumet her i ryggen, og engasjement og hjelpsomheten her er enestående. Jeg prater av erfaring... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.