Jump to content

Alle kjenner begrepet "en mannsalder". Kan man tale om "gummibåtsalder" ?

selhund

Recommended Posts

Når du skriver "I Norge.. 5-8 år sånn ca kanskje."

Antar jeg at produsentene av gummibåter forsøker å selge samme båt hva enten det er til Norge eller Spania eller Finland. Og da står jeg tilbake med implisitt at det klima og værbetingelser som har en rolle for livslengden ?

Er det rett forstått ? (Siden du nevner Norge særskilt).

Enten har jeg en dårlig utviklet humor. - "Hypalon 20ish, men er vel knapt å få tak i ?" - eller også ved å falle av, i forhold til å forstå ungdommelig srammespråk. Hvis det er av betydning, må du skjære det ut i papp så også jeg kan forstå.

selhund skrev 8 minutter siden:

Enten har jeg en dårlig utviklet humor. - "Hypalon 20ish, men er vel knapt å få tak i ?" - eller også ved å falle av, i forhold til å forstå ungdommelig stammespråk. Hvis det er av betydning, må du skjære det ut i papp så også jeg kan forstå.

:lol::lol::lol: Her er vi flere som må ha en "parlør" :lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Gummibåter har begrenset levealder, men de bør vel klare mer enn 8 år? PVC er vel vanligst, og om det er forskjell på billige og dyrere merker vet jeg ikke.

Vår Zodiac ble levert med båten ny i 2005 og er fremdeles i bra stand. Båten står ute bak på hekken på moderskipet året rundt. 

For øvrig er en gummibåtalder langt lengre enn manns minne. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Guest Avmønstret#
selhund skrev 1 time siden:

Når du skriver "I Norge.. 5-8 år sånn ca kanskje."

Antar jeg at produsentene av gummibåter forsøker å selge samme båt hva enten det er til Norge eller Spania eller Finland. Og da står jeg tilbake med implisitt at det klima og værbetingelser som har en rolle for livslengden ?

Er det rett forstått ? (Siden du nevner Norge særskilt).

Enten har jeg en dårlig utviklet humor. - "Hypalon 20ish, men er vel knapt å få tak i ?" - eller også ved å falle av, i forhold til å forstå ungdommelig srammespråk. Hvis det er av betydning, må du skjære det ut i papp så også jeg kan forstå.

Jeg byttet akkurat jolle og leste litt rundt. I tropiske strøk kan en vanlig pvc jolle ryke etter en sesong om den ligger ubeskyttet i sola. Derfor du ser at de får sydd trekk som skal hindre at sola tærer de i filler. Så derfor skrev jeg "i Norge", jeg aner jo ikke hvilke planer du har ;-) Tipper Finland blir mye det samme som Norge ;-) Men du skal ikke så mye lengre enn Spania før sola tærer mer på ei PVC jolle. 

Hypalon er stoffet som feks Zodiac og Achilles brukte i sine gummijoller. Men jeg tror produsenten av stoffet, DuPont, har sluttet å produsere stoffet. Men når det var under produksjon så var prisen for ei jolle type minst x2 ifht PVC, men levetiden typisk type x4 ifht PVC. 

Uansett, jeg fikk tak i en lite og pent brukt Achilles i Hypalon, etter rens og vask fremstår den som ny. Satser på at den holder i 10-15 år. 

Maritimjolla, i PVC, jeg hadde varte i ca 5, men de siste sesongene har det blitt oftere og oftere hull i den, dørken har svulmet og gått i filler, detaljer ryker osv. så den var moden for utskiftning. Kunne antagelig vart lengre om jeg behandlet den nensomt. Vår bruk er "vanlig bruk", dvs at jolla er utendørs hele året. Får renhold osv et par ganger i løpet av sesongen. Billig og greit, og når levetiden uansett er begrenset med en PCV jolle så kan en jo spør hvor mye penger en skal legge i det...

Guest Avmønstret#
Brigg skrev 44 minutter siden:

Gummibåter har begrenset levealder, men de bør vel klare mer enn 8 år? PVC er vel vanligst, og om det er forskjell på billige og dyrere merker vet jeg ikke.

Om den tas opp, legges under tak vekk fra sola osv, varer de nok lengre. Men ikke veldig lenge. 

Hvis jeg ikke tar helt feil så produseres nå Zodiac i PVC med ett eller annet stoff som skal forsterke og senke nedbrytning fra sola. Men jeg tror ikke de nødvendigvis klarer å komme opp i Hypalon kavlitet igjen...

Brigg skrev 44 minutter siden:

Vår Zodiac ble levert med båten ny i 2005 og er fremdeles i bra stand. Båten står ute bak på hekken på moderskipet året rundt. 

Antagelig er Zodiacen din i Hypalon og kan ha mange år igjen.

Guest Avmønstret#
selhund skrev for 5 timer siden:

Subsidiært, bør en avstå fra å kjøpe gummibåter når de har nådd en viss aller ? Om materialet PVC aldres eller forringes i betydelig grad ? 

Så for å svare på spørsmålet ditt konkret. Ja, jeg ville avstått fra å kjøpe brukt PVC jolle med mindre prisen er "riktig" ifht hvor gammel den er. 

Blir jo det samme for ei jolle i Hypalon forsåvidt... men der kan en jo finne ei jolle som vil type 10 år igjen, noe du ikke vil om du ser på PVC joller. 

5-8 år for en gummibåt synes jeg var veldig lite.

Pinkvin skrev 14 minutter siden:

Maritimjolla, i PVC, jeg hadde varte i ca 5, men de siste sesongene har det blitt oftere og oftere hull i den, 

Sier ikke det bare at Maritimjollene ikke holder tilfredsstillende kvalitet? Har ikke inntrykk av at gummibåtene fra de mer anerkjente produsentene, som Zodiac, Bombard, Valiant osv., dør så fort.

Pinkvin skrev 13 minutter siden:

Antagelig er Zodiacen din i Hypalon og kan ha mange år igjen.

Litt spent på hvorfor du antar det, uten engang å ha sett den?

Jeg tror Zodiacen vår er av PVC, uten at jeg vet det helt sikkert. Brukte i allefall lim beregnet på PVC når jeg limte festene for snapdavitene. 

Jolla har stått ute hele året i mer enn tolv år, har etter det jeg kjenner til bare vært under tak den dagen jeg limte på snapdavitene. Det kan selvfølgelig være klimaet i Trøndelag som gjør forskjellen, men noen fordeler må man jo ha ?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

1 hour ago, Brigg said:

For øvrig er en gummibåtalder langt lengre enn manns minne. 

Enda godt siden manns minne er omtrent en uke hvis jeg husker riktig.:giggle:

Gummibåt er dyrt. Den koster mange tusen kroner og varer bare noen få år.

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/stell-pent-med-gummibåten

https://www.my-inflatable-boat.com/used-inflatable-boats.html

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Guest Avmønstret#
Komodo skrev 59 minutter siden:

5-8 år for en gummibåt synes jeg var veldig lite.

Sier ikke det bare at Maritimjollene ikke holder tilfredsstillende kvalitet? Har ikke inntrykk av at gummibåtene fra de mer anerkjente produsentene, som Zodiac, Bombard, Valiant osv., dør så fort.

Det er ulike varianter med forsterkninger av duken osv fra merke til merke. Må jo tro det dyrere har bedre kvalitet og vil kunne holde lengre. 

Rundt 5 år for Maritimjolla, som er av de desidert billigste på markedet, må vel være innafor "tilfredstillende" mtp prisen? 

Komodo skrev 59 minutter siden:

Litt spent på hvorfor du antar det, uten engang å ha sett den?

Googlet litt og ser at Zodiac produserte i begge deler. De har en egen variant av PVC, og de produserte også i Hypalon, men antagelig de større modellene ? 

--

Så det er vel som med alt annet, man får det man betaler for? Dyre joller av kvalitetsmerker vil vare lengre enn billige. 

3 hours ago, Pinkvin said:

I Norge.. 5-8 år sånn ca kanskje. 

2 hours ago, Snusmumrikken said:

Har fått høre av faren til en kamerat (Som lever å av selge RIB) At pongtongene varer i ca 8 år, alt over er bonus på de båtene de selger.

Jøss... så mye BONUS som jeg har fått :thumbsup:

Har fortsatt en 2003 Suzumar 270 (265) med oppblåsbar kjøl og dørk. Den er altså 15 år (7 år bonus :wink: :giggle:) og virker helt fin i duken (ikke noe "klisset"). Det eneste tydelige aldringstegnet er korrosjon/irr på metallmaljene (foringene) som "rekke-tauene" går gjennom.

Guest Avmønstret#
Helge skrev 11 minutter siden:

Jøss... så mye BONUS som jeg har fått :thumbsup:

Har fortsatt en 2003 Suzumar 270 (265) med oppblåsbar kjøl og dørk. Den er altså 15 år (7 år bonus :wink: :giggle:) og virker helt fin i duken (ikke noe "klisset"). Det eneste tydelige aldringstegnet er korrosjon/irr på metallmaljene (foringene) som "rekke-tauene" går gjennom.

Er vel en kvalitetsjolle som du har behandlet riktig og bra da :-) 

Takk for nyttige svar og kvalifiserte meninger og henvisninger til norsk og utenlansk artikler.

Jeg har en liten kjølbåt og med mitt kommende seilmønster. Med daglig oppankring - 3 hunder som mot dagens slutt må på land for å "lufte seg" - unntatt de dagene jeg må legge til en kai for å provianter hos nærliggende høker. Har jeg trodd at en gummibåt var løsningen. Men nu funderer jeg på om en liten jolle i for eksempel glassfiber kan bli et forstandig alternativ. Ny gummibåt priser fra 25.000 til 50.000 kr ja til og med,  ublyg 100.000 kr. Ligger uten for min økonomiske rekkevidde. Og med antatte varighet, fremstår ikke som forstandig.

Så nu forsøker jeg å ta (gummibåt -subsidær liten jolle på slep) opp til neste nivå. Hvis moderator syntes jeg går for langt, kommer nok en reaksjon.

Jeg ønsker ikke å avskjære noen som helst som har rasjonelle forklaringer, men gjetter at seilbåtsfolket stiller godt her.

Fysiske lover tilsir nok at et hvert legeme som skal forflyttes. I dette tilfelle slepes etter en båt, yter friksjon og fordrer tilført energi. Det forstår jeg. Men unner hvilke situasjoner/hendelser vil man kunne oppleve vesentlig forskjell mellom å ha en gummibåt eller en liten lett plastjolle - bemerk jeg har en liten kjølbåt på snaut 2 tonn - på slep. Vil for eksempel  festepunkt på seilbåt og tilsvarende på jolle være et vedvarende kritisk punkt. Sjøl en liten jolle vil jo ha større vekt. Vil man i 12 s/m som seilbåtfører bannes og angre på det herk der hopper og danser bak ? Og er det andre momenter jeg ikke har forestillingsevne nok til å se på nåværende tidspunkt ?

Redigert av selhund
på g. ved kopiering og liming, kom samme avsnitt tredoblet (see edit history)
3 hours ago, Pinkvin said:

Er vel en kvalitetsjolle som du har behandlet riktig og bra da :-) 

Kvalitetsjolle...? Tja, den hører kanskje til på øverste halvdel av skalaen, men er muligens ikke en pallplass-kandidat uten at jeg skal være skråsikker på det.

Behandlet riktig og bra...? Jo det tror jeg, men jeg har ikke brukt veldig mye tid til vedlikehold og smurt/behandlet den med noe. Vanlig enkelt renhold og oppbevaring innendørs utenfor solens rekkevidde utenfor sommersesongen.

Så til Selhund: En av flere årsaker til at jeg sluttet å bruke min Pioner 235 som jolle til min båt var at det føltes så godt med en jolle (gummibåt) som selv er en fin fender inntil hoved-båten (mens Pioneren DUNKET borti). Så har man jo også alle de andre momentene som lavere vekt, bedre å slepe i planefart, kan tømmes for luft og tas ombord ved for heftig vind og bølger osv. En lett gummibåt bremser vel også mindre enn båt i glassfiber, ABS eller Polyetylen?

Redigert av Helge (see edit history)
selhund skrev 1 time siden:

Ny gummibåt priser fra 25.000 til 50.000 kr ja til og med,  ublyg 100.000 kr. Ligger uten for min økonomiske rekkevidde. Og med antatte varighet, fremstår ikke som forstandig.

Men unner hvilke situasjoner/hendelser vil man kunne oppleve vesentlig forskjell mellom å ha en gummibåt eller en liten lett plastjolle - bemerk jeg har en liten kjølbåt på snaut 2 tonn - på slep. 

Ditt budsjett er feil.

Selv har jeg en ultra portabel ny Plastimo til 6700,-  Dersom den lever i 10 år er det 670,- pr sesong.

Du får dem billigere enn det også.

Så skal du kanskje ha motor, men den har uansett ett annet leve tidsmønster enn gummibåt uansett.

Etter å ha tauet en halvstor gummibåt rundt Lista i kuling, der den fyltes med vann og forfulgte meg og ville klatre opp i Cocpit i hver nedoverbølge, så sverger jeg til stuvbare joller som jeg kan dra ombord når jeg skal utaskjærs i litt vær.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...