mnj0909 Startet 25.April.2018 Link til dette innlegget Startet 25.April.2018 Har kjøpt meg ny/gammel Polar 20 i fjor høst. Den har gått i ferskvann i mange år - og har derfor ikke sinkanoder montert. Jeg klarer ikke å finne opplysninger om dette på nettet - det nærmeste jeg kommer er en anbefaling om kun en anode ytterst på akslingen. Synes dette høres litt snaut ut...? Håper noen med Polar 20/22 kan hjelpe med gode råd.....?? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 25.April.2018 Link til dette innlegget Svart 25.April.2018 Kjøpte ny Polar 20 (Yanmar3ym) i 2011. Denne, og andre nye, hadde kun anode på aksel (propellmutter-anode), og skulle ikke ha noe annet ifølge forhandler. Dette ble også bekreftet av Yanmar mekaniker. Denne mutter-anoden ble ganske oppspist etter sesongen, så jeg skiftet denne hvert år. Sitér dette innlegget Link to post
mnj0909 Svart 25.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2018 OK, takk! Dette er som sagt også det jeg klarte å finne på nett - altså at det kun skal være anode ytterst på akslen. Er det noen som er uenige i denne konklusjonen? Sitér dette innlegget Link to post
Styx Svart 30.April.2018 Link til dette innlegget Svart 30.April.2018 På min har jeg i tillegg til anode på propell, en anode på flyndra med forbindelse opp til stevnlager, dette er en veldig vanlig løsning på sjekter, med anode kun på propell har man ingen beskyttelse på ror/flyndre/stevnlager. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 30.April.2018 Link til dette innlegget Svart 30.April.2018 Styx skrev 6 minutter siden: På min har jeg i tillegg til anode på propell, en anode på flyndra med forbindelse opp til stevnlager, dette er en veldig vanlig løsning på sjekter, med anode kun på propell har man ingen beskyttelse på ror/flyndre/stevnlager. Skal ikke være nødvendig med anode på flyndre/ror/stevnlager her. Disse båtene ble vel levert i bra sjøvannsbestandig metall i skroggjennomføringer etc. i fra fabrikk. Har sett flere som har skiftet ut div. skroggjennomføringer på 40 år gamle snekker, hvor metallet er som nytt. Nyere Polar snekker bruker rustfritt stål på ror-annlegg etc. Her er det vel heller ikke blandet sammen flere typer metall som har direkte forbindelse med hverandre, bortsett i fra akselen (rustfritt stål), og propellen (bronse) som jo har direkte kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 30.April.2018 Link til dette innlegget Svart 30.April.2018 (redigert) På min Polar 22 fra -73 var akselanoden plassert foran propellen, da det var 10-12 cm synlig aksel fra cutless-lageret til propellen. Så det kan være litt forskjellige løsninger avhengig av hvor gammel båten er kanskje. Redigert 30.April.2018 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
mnj0909 Svart 23.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2018 (redigert) Har nå undersøkt nærmere mht sinkanode til propellen på min Polar20. Eneste jeg klarer å finne av "Bosvik"-typen har MYE mindre sinkareal enn den originalt monterte. Dvs "sinkklossen" er mye mindre enn originalklossen. Dette var hos Herholdt Andersen i Tønsberg. Gjetter på at overflatearealet er ganske viktig...men hvor finner jeg en slik anode? Kan jeg evt bruke andre typer anoder istedet? Som kanskje ikke er så fryktelig dyre.... Redigert 23.Mai.2018 av mnj0909 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.