Jump to content

Polar 20 - hvor skal jeg plassere sinkanoder?

mnj0909

Recommended Posts

Har kjøpt meg ny/gammel Polar 20 i fjor høst. Den har gått i ferskvann i mange år - og har derfor ikke sinkanoder montert. Jeg klarer ikke å finne opplysninger om dette på nettet - det nærmeste jeg kommer er en anbefaling om kun en anode ytterst på akslingen. Synes dette høres litt snaut ut...?

Håper noen med Polar 20/22 kan hjelpe med gode råd.....??

Styx skrev 6 minutter siden:

På min har jeg i tillegg til anode på propell, en anode på flyndra med forbindelse opp til stevnlager, dette er en veldig vanlig løsning på sjekter, med anode kun på propell har man ingen beskyttelse på ror/flyndre/stevnlager.

Skal ikke være nødvendig med anode på flyndre/ror/stevnlager her. Disse båtene  ble vel levert i bra sjøvannsbestandig metall i skroggjennomføringer etc. i fra fabrikk. Har sett flere som har skiftet ut div. skroggjennomføringer på 40 år gamle snekker, hvor metallet er som nytt. Nyere Polar snekker bruker rustfritt stål på ror-annlegg etc. Her er det vel heller ikke blandet sammen flere typer metall som har direkte forbindelse med hverandre, bortsett i fra akselen (rustfritt stål), og propellen (bronse) som jo har direkte kontakt.

På min Polar 22 fra -73 var akselanoden plassert foran propellen, da det var 10-12 cm synlig aksel fra cutless-lageret til propellen. Så det kan være litt forskjellige løsninger avhengig av hvor gammel båten er kanskje.

Redigert av Honduras (see edit history)
  • 4 uker senere...

Har nå undersøkt nærmere mht sinkanode til propellen på min Polar20. Eneste jeg klarer å finne av "Bosvik"-typen har MYE mindre sinkareal enn den originalt monterte. Dvs "sinkklossen" er mye mindre enn originalklossen. Dette var hos Herholdt Andersen i Tønsberg. Gjetter på at overflatearealet er ganske viktig...men hvor finner jeg en slik anode? Kan jeg evt bruke andre typer anoder istedet? Som kanskje ikke er så fryktelig dyre....

Redigert av mnj0909 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...