Jump to content

X-95 seilbåt med 2GM Yanmar, propellvalg. Vurderer 3-bl. Kiwi.

anitak

Recommended Posts

Jeg har en X-95 seilbåt med 2GM Yanmar og fast aksling. Båten er 31 fot, men ganske lett 3.5 tonn

Akseldiameter 25mm 46mm con som er 20,5mm i den smale enden.

Fra før hadde jeg en 16,5 H tobladet foldepropell. Det var ved lavt turtall en dunkelyd fra propell/aksel. Jeg var redd det var skjev aksel, men det kan jo også stamme fra mye slakk i en utslitt propell?

Når jeg nå skal ha ny propell vurderer jeg en trebladet Kiwi, da den lette konstruksjonen kan gi mindre bevegelse?

Jeg har begrenset økonomi og skal egentlig ha båten på vannet om få dager (lørdag). Jeg kan kjøpe en 16.6 Kiwi der stigningstallet fremover gjør at den kan passe fremover men i følge forhandler er den for stor i forhold til reversen da stigningstallet vil gå til maks. 

Mitt spørsmål til dere er: Vil propellen fungere men ikke optimalt eller må jeg vente med utsett og ta ekstra kostnad både da jeg ikke når fellesutsett og må kjøpe ny propell istedet for brukt eller finnes en helt annen løsning.

Jeg legger ved bilde av info fra gir da jeg ikke vat hva som er nødvendig info mht utveksling.

Svært taknemlig for råd evt om du har en propell som kan passe

Anita Korsnes 95 22 25 98

5ae031d62ff8d_20180423_1700182351.jpg.63a7ece51249e3bbf7004241fa910588.jpg

Redigert av anitak (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...