Krimart Startet 25.April.2018 Link til dette innlegget Startet 25.April.2018 Jeg planlegger å felle inn en plexiglassplate i skyveluka over nedgangen på seilbåten. Ønsker å ha noe som primært ikke skal trås på men som likevel tåler noe belastning. Må holde tett. Plexiglasset bør være flush med luka eventuelt en mm. over, i alle fall ikke under så det danner seg et "basseng" over luken. Planen er å kjøpe en firkantet plexiglass-plate (eventuelt lexan), skjære ut en firkantet seksjon av luka (ca 4 mm. større enn plexiglasset i begge retninger) og laminere inn en "leppe" under som kan fungere som støtte for platen. Luken kuver litt så jeg må nok varme opp platen for å få krummet den litt for å få den til å passe, men tenkte det gjøres typisk etter at leppa er støpt og med noen tunge vekter på. Til slutt kline på med Tec-7 for å lage en fuge som vist på bildet (alternativ 1) under. Har også vurdert å skjære ut firkanten i gammelt laminat 3-4 cm mindre enn plexiglassplaten og legge platen oppå og lage et nytt laminat som "sidestøtte" for denne (alternativ 2). Ulempen med siste er at det kan bli trangt under "garasjetaket" til luka, samt at det blir mer mekk med å få en fin overflate siden jeg da må sparkle og pusse + topcoat på laminatet på oversiden. På undersiden er det mindre krav til finish.. Er dette egnede fremgangsmåter? Noen andre forslag? Alternativ 1 Alternativ 2 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.April.2018 Link til dette innlegget Svart 25.April.2018 Alternativ 1 kjører vel greit? Hvordan Tec7 funker, vet jeg ikke. Jeg har limt 8 sidevinduer i Hulda etter samme prinsipp. Har hatt liten lekkasje i ett vindu. De 7 andre har holdt tett i 15 år. Lexan og Biltema-guffe. Skal slutte å reklamere for Multibond, har ikke fått en eneste tube for all reklamejobbinga. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 26.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2018 Takk for svar. Blir nok alt 1. I følge reklamen skal Tec-7 erstatte Butylmase, og jeg har brukt det på andre vinduer med hell.... Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 26.April.2018 Link til dette innlegget Svart 26.April.2018 Hva med å bruke båndsliper eller fres på den kanten som du skal lime plata på? Da slipper du å støpe ny kant. Kapp hullet en cm for lite rundt hele åpningen og slip/fres ned kanten. Legg et lag topcoat der du har slipt og lim plata etterpå. Mindre arbeid og like fint... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Krimart Svart 27.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Det er for tynt laminat i luka til at kan gå. Tror også det er vanskelig i praksis, frese i glassfiberlaminat er utfordrende og det er vaskelig å få en rett og fin kant og hjørne med båndsliper Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Du kan bruke en plate som er for eksempel en cm tykk og frese 5 mm av tykkelsen en cm inn rundt hele plata. Da slipper du alt støpearbeid, og du får en plate du kan stå på. Hvis du bestiller denne platen av for eksempel Gyli plast i Søgne kan de frese sporet rundt plata og frese 45 grader avrunding på oversiden av plata slik at det ikke blir en skarp oppkant. De bøyer etter former, men det blir antakelig rimeligst hvis du bøyer selv. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.