Jump to content

Bravo 3 drev går ikke helt opp


Duppe

Recommended Posts

Det er en trim limit switch på drevet i en av de sorte "klokkene" oppe på sidene, det kan være feil der eller feil innstilt. 

På innsiden er det 2 sorte kabler med hver to ledere som kommer ut fra transom. Er montert med kabelsko, så de kan tas vekk fra hoved kabel.

En kabel er til instrumentet og viser posisjon, den andre er

limit. Du kan prøve å koble fra den som ikke er til instrumentet og se om det hjelper.

Får du kjørt det opp med kabel koblet fra, må det justeres.

 

Men kom på at det er muligens en innstilling på trim som er mellom helt inn og helt ut ut ifra beste hastighet i plan.

Det betyr at drevet ikke kan tiltes helt opp med trim switch. Men det gjelder bare om du har auto trim og ikke manuell.

 

Det er og en "trailer" switch, med den kan du tilte det helt opp.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Ja det er en på hver side, det står trim limit på en av dem.

Trim limit er for at du ikke kan trimme helt ut med trim switch, men kun med "trailer" switchen.

Fare for å ødelegge aksel og belg om motor går med drev helt ute.

 

Prøv med trailer switch først, mulig allt er ok.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Drev ute mener jeg "opp". Inn er helt nede.

Trim limit er satt fra fabrikken.

 

Har du bildet av instrument panelet ? Pleier å være en trailer switch for transport av båten på henger.

Mulig det kun er på båter med to motorer og drev at det er trailer sw.

 

Hva er problemet, skal du ha båt på henger ? 

Ellers så er det vanlig at drev er helt inne/nede når båten ligger i ro.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Sjekket i båten og det er garantert ingen trailer bryter der.

 

Er ikke noe problem at det ikke går lenger opp hvis båten kan trimmes i plan, dette var egentlig bare for å komme til å pusse/male bak der.

 

Skal sjøsette og heller vurdere å få satt inn en trailer bryter til høsten (eller ta av drev istedet)

 

Takk for hjelp

Link to post

De er normalt i olje når de er helt inne/drev nede og trenger ikke noe smøring.

Men det ene som har vært helt ute en stund, ville jeg renset og sprayet med en universal olje eller WD for å få på en oljefilm. 

Det bør være en switch for å få drev opp i forbindelse med transport på henger.

På "eldre" båter er det en egen trailer switch, gjerne ved siden av trim instrumentene, på nyere båter er det sikkert noe nymotens sak, som nevnt av nbf16.

 

Er det en slik båt du har ?

 

 

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Det var ganske riktig som nbf16 sa at den vanlige trimbryteren skal 'klikkes' inn for å aktivere trailer mode, og når jeg ser på symbolet skjønner jeg nå at det er et slags bilde av en trailer der (vel en strek og noen prikker). Men vanskelig bryter. Er fortsatt ikke helt sikker på hvordan jeg gjorde det.

 

Drevet gikk ihvertfall helt opp og det at det ikke går lenger opp ved vanlig trim må ha vært satt slik fra fabrikken, enda det er utrolig lite mellom ytterpunktene men har vel med sikkerhet å gjøre, og kanskje ekstremt siden det er amerikansk båt og de vel er redde for saksøking for det kryr jo av alle slags advarselsklistremerker overalt i båten.

 

Så 'problemet' løst.. Eneste som er feil er instrumentet som viser trimvinkelen på dashbordet.

 

Takk igjen :thumbsup:

Redigert av Duppe (see edit history)
Link to post

Trim kan settes av fabrikkens test der de finner best trim opp og i plan.

Manual for Bravo 3 drevet har et mål på hvor langt ut armen skal være når drevet er trimmet ut.

Det er 21 3/4" eller 552mm mellom indre og ytre bolt. 

Om det er det du har, så er det riktig.

Det er ikke noe poeng å trimme mer, pga propellen ikke vil ta noe bedre og belg og knute på drivaksel vil ta skade.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...