Duppe Startet 25.April.2018 Link til dette innlegget Startet 25.April.2018 Tiltmotoren virker og jeg kan kjøre drevet opp (fra nederste posisjon) og ned igjen, men drevet kommer ikke helt til øverste mulige posisjon. På vei opp kutter bare motor ut. Det er nok olje på og batteriet er fulladet. Noen idéer? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 25.April.2018 Link til dette innlegget Svart 25.April.2018 (redigert) Det er en trim limit switch på drevet i en av de sorte "klokkene" oppe på sidene, det kan være feil der eller feil innstilt. På innsiden er det 2 sorte kabler med hver to ledere som kommer ut fra transom. Er montert med kabelsko, så de kan tas vekk fra hoved kabel. En kabel er til instrumentet og viser posisjon, den andre er limit. Du kan prøve å koble fra den som ikke er til instrumentet og se om det hjelper. Får du kjørt det opp med kabel koblet fra, må det justeres. Men kom på at det er muligens en innstilling på trim som er mellom helt inn og helt ut ut ifra beste hastighet i plan. Det betyr at drevet ikke kan tiltes helt opp med trim switch. Men det gjelder bare om du har auto trim og ikke manuell. Det er og en "trailer" switch, med den kan du tilte det helt opp. Redigert 25.April.2018 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Duppe Svart 25.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2018 Du mener de han skrur opp her? De som sitter på 'gimbalen' eller hva det heter på norsk? https://youtu.be/NYFXJhOE8Y0?t=5m46s Skal prøve som du sier, takk. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 25.April.2018 Link til dette innlegget Svart 25.April.2018 (redigert) Ja det er en på hver side, det står trim limit på en av dem. Trim limit er for at du ikke kan trimme helt ut med trim switch, men kun med "trailer" switchen. Fare for å ødelegge aksel og belg om motor går med drev helt ute. Prøv med trailer switch først, mulig allt er ok. Redigert 25.April.2018 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Duppe Svart 25.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2018 Med ute mener du ute av vannet? Altså oppe? Men kan det tenkes at det ikke er meningen at jeg skal trimme mer? Altså at dette er satt slik fra fabrikken av sikkerhetshensyn? Båten er helt ny for meg, så vet ikke hvordan det skal være. Har ikke sett en noen trailer switch dog. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 25.April.2018 Link til dette innlegget Svart 25.April.2018 (redigert) Drev ute mener jeg "opp". Inn er helt nede. Trim limit er satt fra fabrikken. Har du bildet av instrument panelet ? Pleier å være en trailer switch for transport av båten på henger. Mulig det kun er på båter med to motorer og drev at det er trailer sw. Hva er problemet, skal du ha båt på henger ? Ellers så er det vanlig at drev er helt inne/nede når båten ligger i ro. Redigert 25.April.2018 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Duppe Svart 27.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Sjekket i båten og det er garantert ingen trailer bryter der. Er ikke noe problem at det ikke går lenger opp hvis båten kan trimmes i plan, dette var egentlig bare for å komme til å pusse/male bak der. Skal sjøsette og heller vurdere å få satt inn en trailer bryter til høsten (eller ta av drev istedet) Takk for hjelp Sitér dette innlegget Link to post
NBF16 Svart 29.April.2018 Link til dette innlegget Svart 29.April.2018 På min båt (gass-/girhendel med trimbryter) må bryteren trykkes et ekstra "knepp" inn for at drev skal komme I trailerposisjon. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 29.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2018 Fint, skal sjekke om det er samme hos meg. Er jo rart hvis det ikke var noe da dette er Bravo 3 og sikkert standard med trailer mode. Fant forresten denne kjempebra videoen om temaet: Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 29.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2018 (redigert) Skal disse trimstemplene forresten smøres opp med fett eller olje på noen måte? Redigert 29.April.2018 av Duppe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 30.April.2018 Link til dette innlegget Svart 30.April.2018 (redigert) De er normalt i olje når de er helt inne/drev nede og trenger ikke noe smøring. Men det ene som har vært helt ute en stund, ville jeg renset og sprayet med en universal olje eller WD for å få på en oljefilm. Det bør være en switch for å få drev opp i forbindelse med transport på henger. På "eldre" båter er det en egen trailer switch, gjerne ved siden av trim instrumentene, på nyere båter er det sikkert noe nymotens sak, som nevnt av nbf16. Er det en slik båt du har ? Redigert 30.April.2018 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Tskjei Svart 30.April.2018 Link til dette innlegget Svart 30.April.2018 Ta ett bilde av kontrollboks. Det er helt sikkert en trailerswitch en eller annen plass. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 30.April.2018 Link til dette innlegget Svart 30.April.2018 Og bryterpanel Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 30.April.2018 Link til dette innlegget Svart 30.April.2018 Bruker manual, har du sett der ? Vi må ha svar på mysteriet snart. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Duppe Svart 30.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2018 (redigert) Det var ganske riktig som nbf16 sa at den vanlige trimbryteren skal 'klikkes' inn for å aktivere trailer mode, og når jeg ser på symbolet skjønner jeg nå at det er et slags bilde av en trailer der (vel en strek og noen prikker). Men vanskelig bryter. Er fortsatt ikke helt sikker på hvordan jeg gjorde det. Drevet gikk ihvertfall helt opp og det at det ikke går lenger opp ved vanlig trim må ha vært satt slik fra fabrikken, enda det er utrolig lite mellom ytterpunktene men har vel med sikkerhet å gjøre, og kanskje ekstremt siden det er amerikansk båt og de vel er redde for saksøking for det kryr jo av alle slags advarselsklistremerker overalt i båten. Så 'problemet' løst.. Eneste som er feil er instrumentet som viser trimvinkelen på dashbordet. Takk igjen Redigert 30.April.2018 av Duppe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 30.April.2018 Link til dette innlegget Svart 30.April.2018 Trim kan settes av fabrikkens test der de finner best trim opp og i plan. Manual for Bravo 3 drevet har et mål på hvor langt ut armen skal være når drevet er trimmet ut. Det er 21 3/4" eller 552mm mellom indre og ytre bolt. Om det er det du har, så er det riktig. Det er ikke noe poeng å trimme mer, pga propellen ikke vil ta noe bedre og belg og knute på drivaksel vil ta skade. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Duppe Svart 30.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2018 Skal måle neste gang. Men med øyemål går stempelet (eller hva det heter) bare ca. 10-12 cm ut av sylinderen. Virket så lite, derfor jeg stusset. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 30.April.2018 Link til dette innlegget Svart 30.April.2018 Er nok riktig det. Du kan tenke deg hva som skjer om du skulle trimme helt ut/opp med 3000 rpm på motor og båten i plan. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.