Jump to content

Usb eller seriell til gps mottaker ?


Bera

Recommended Posts

Hei Bera!

 

Har prøvd ut mange forskjellige merker (fabrikat)og modeller av disse GPS-modulene etterhvert, samt de aller fleste andre merker fastmonterte GPS'er, som kan ha en ekstra giverledning med signaler ut til f.eks. laptop.

Har på den bakgrunn skaffet meg god erfaring på hva som fungerer bra, så jeg tror ikke du gjør noe dumt i å velge en løsning med Haicom sin modell HI-204 E.

 

(Det eksisterer også en Haicom HI-204 S , som visstnok har en annen Chip og da også en annen software, men denne har jeg ikke fått prøvd - så jeg vet ikke om det er noen merkbar forskjell i ytelse.)

 

Bestilte og fikk forleden dag tilsendt en ny modell BU-303(annet fabrikat, leverandør) til kr. 495,- pluss porto.

 

Det gikk greit å installere den, men den ble jeg ikke fornøyd med sammenlignet med Haicom sin, så den er idag sendt i retur.

Sammenlignet side ved side på to laptoper og byttet om giver GPS-mus, og BU-303 hadde merkbart dårligere mottak, mye lengere tid for oppdatering, falt ut ofte, og kartprogrammet lå hele tiden å sveipet frem og tilbake (forandring av kursretning/grader) spesielt i standby når den var tilkoblet! (Antagelig p.g.a. forskjellig "kvalitet" på softwaren til mottakerene)

 

Har derfor i steden heller kjøpt meg en USB variant av Haicom, for å ha den i reserve i båten/bilen, for den har jeg jo meget god erfaring med også.

Et annet moment er at den utgaven jeg har hatt og også den jeg kjøpte nå, har en kobling på ledningen slik at jeg kan velge "fortom" med enten USB-plugg, seriell kobling eller spesialkoblinger for forskjellige PDA'er alt etter behov! Meget fleksibelt og enkelt å ha med seg rundt om, altså!

 

Når det gjelder tilkoblingene er det jo veldig enkelt med USB - og så er det jo slik at de fleste nyere laptop'er hverken har seriell port eller PS2 port for tilkobling av mus/tastatur - så slik sett er jo USB varianten egentlig det eneste alternativet hvis man skal tenke fremover....!

 

:wink: Lykke til med dine valg :seeya:

 

Ship'O'Hoi! :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Bruker en liten gps fra Clas Olson koblet til USB, men har problemer med at maskinen opfatter den som en mus ved oppstart, og musepekeren hopper ukontrollert omkring på skjermen. Skjer bare noen ganger, andre ganger går det bra. Det har vært diskutert en god del om dette problemet tidligere, men jeg klarte ikke å bli kvitt problemet.

Tenk over det, og les den gamle tråden før du kjøper.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Hei

Bruker en liten gps fra Clas Olson koblet til USB, men har problemer med at maskinen opfatter den som en mus ved oppstart, og musepekeren hopper ukontrollert omkring på skjermen. Skjer bare noen ganger, andre ganger går det bra. Det har vært diskutert en god del om dette problemet tidligere, men jeg klarte ikke å bli kvitt problemet.

Tenk over det, og  les den gamle tråden før du kjøper.

 

Mons

<{POST_SNAPBACK}>

Dette var det en datafreek som fikset for meg - men jeg husker ikke hvor han gikk inn og fikset det. Men jeg tror at hvis du starter PC'en FØR du kobler til GPS slipper du dette med at "musa" oppfatter GPS'en som en ekstern mus.

Link to post
Share on other sites

Men jeg tror at hvis du starter PC'en FØR du kobler til GPS slipper du dette med at "musa" oppfatter GPS'en som en ekstern mus.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette "problemet" er i Win2000 og XP, som er mere intelligente OS enn de foregående utgaver og som da lytter/detekterer på portene ved tilkobling av div. utstyr for en enkel og grei funksjon til vanlig.

 

GPS-musa er som en "mellomting" eller bastard i så måte, og avgir av og til signaler som OS'et oppfatter som en seriell mus.

 

Det fins mange måter å rette dette problemet på, ved f.eks. å endre i registeroppføringen for den respektive tildelte COMport.

 

Da bør man vite hva man gjør, for ikke å rote seg helt bort........, men det er ingen heksekunst i det hele tatt!

 

Derfor er det enkelt å omgå problemet ved å vente til OS'et har detektert ferdig og startet opp, - FØR man kobler til musen!

 

En annen måte som enhver kan utføre, for å få en slutt på denne "ville" musepekeren, hvis man plages/ glemmer å ta den ut igjen ved oppstart / omstarter o.l. er som følger:

 

Når man installerer driveren / kobler opp GPS-musen for første gang - så legg merke til at XP som regel også vil være forledet til "feilaktig" å forsøke og installerer drivere for "MS Ballpoint mouse", så hvis det skjer under installasjonen kan man så lenge denne prosessen "er oppe" da gå inn i kontrollpanelet/ system / maskinvare / enhetsbehandling å finne oppføringen for denne under mus, for så å høyreklikke og velg DEAKTIVER - ja da er problemet løst på denne respektive COMport (USB-tilkoblingsuttak på maskinen).

 

NB! Har lagt merke til at denne oppføringen for MS Ballpoint forsvinner igjen, eller at man ikke "får tak i den" tidsnok til å få den DEAKTIVERT.

For å få dette frem igjen er det at jeg med hell bare avinstallerer hele GPS- mus driveren igjen, eller i oppføringen under "porter" i enhetsbehandlingen forsøker med høyreklikk på oppføringen til GPS'en og velger installere driver på nytt fra der.

(Hensikten med det er i tilfelle å få opp igjen forhåpentligvis et nytt forsøk fra OS'et sin side på å installere MS Ballpoint - lenge nok til at jeg kan få klikke meg på å velge DEAKTIVER.)

 

Det finnes som sagt andre mer eller mindre vanskelige metoder for å oppnå det samme resultat - men da bør man være mer enn gjennomsnittlig inne på hvordan OS'et virker - og jeg vil ikke gi meg ut på så dypt vann med fare for "full storm", når vi har de nevnte to løsningene innenfor det som kalles "sikkert og smult farvann" :wink::smiley::seeya:

 

Ship'O'Hoi! :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

betyr det azt om jeg går inn i kontrollpanelet og deaktiverer musedriveren for MS ballpoint, så er problemet løst? Man trenger vel ikke avinstallere og installere på nytt da?

Husk det er aldri for seint å gi opp.... så du kan trygt vente litt

Link to post
Share on other sites

Microsoft har innrømmet at de har et problem med noen usb 'device' som oppfattes som mus (f.eks. GPS moduler). Løsningen er lagt ut hos Microsoft

( http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;819036 )

men anbefales kun å utføres av de som har noe greie på MS operativsystemer da det innebærer endringer i systemets interne 'registry'. Feil i registry kan gjøre ubrukelig ubrukelig med re-installasjon til følge :headbang: , bare så det er sagt.

 

Lykke til

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...