solbuen Startet 25.April.2018 Link til dette innlegget Startet 25.April.2018 Hei, har akkurat kjøpt ei tresjekte. Dette blir et prosjekt for å teste mine evner og et forsøk på å få båten i stand. Den har stått på land siste 2 år og bærer litt preg av det. Omfattende skrapejobb foran meg for å fjerne gammel lakk. Har ikke funnet noe råte, men det er litt sprekker og en del misfarget ved innenbords. Det første jeg lurer på er om noen vet hvilken type båt dette er? Selger omtaler den som sjekte, men jeg har ikke funnet noen tilsvarende type etter omfattende søk på nett. Det jeg har fått opplyst er at den er bygget i Nærsnes rundt 1980. Den er laget for roing/seiling, ingen motor. Materiale er kobberklinket furu på eik. Størrelsen er 17,5 fot lang og 5 fot bred. Vennlig hilsen Solbuen Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 25.April.2018 Link til dette innlegget Svart 25.April.2018 Kan se ut som en Færdersnekke, men dette har andre bedre greie på enn meg. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 25.April.2018 Link til dette innlegget Svart 25.April.2018 (redigert) Færdersnekke er kravellbygget, denne er klinkbygget. Færdersnekke har også mye bredere dollbord og annet ror enn denne. Redigert 25.April.2018 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 25.April.2018 Link til dette innlegget Svart 25.April.2018 fin båt Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
hanto1 Svart 26.April.2018 Link til dette innlegget Svart 26.April.2018 På folkemunne i sør, seilsjekte eller seilslupp Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.April.2018 Link til dette innlegget Svart 26.April.2018 X-kogg eller bare kogg. Sitér dette innlegget Link to post
solbuen Svart 26.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2018 Takk for svar! En jeg snakket med nevnte navnet Oslofæring, muligens det var Oslofjording han mente. Fant et bilde av en slik og den så ganske lik ut bortsett fra kjølen. Men det er jo mulig den er satt på senere for å forbedre seilegenskapene. Seilsjekte og X-kogg ser jo også ut til å kunne passe. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.