Storkveito Startet 26.April.2018 Del på Facebook Startet 26.April.2018 Hei! :) Holder på nå og leter etter ny båt. Og dette er like vanskelig som vanlig! :) Er det noen som har prøvd Targa 25/27, Norstar 26 og Sargo 25 og kan si noe om forskjellene her? Båten skal primært brukes til sportsfiske, men jeg og fruen må kunne ta ei overnatting eller to. Jeg bruker båten 2-3 ganger i uka (3-400 timer i året) så jeg ønsker så liten båt som mulig for å holde forbruket nede, men må ha gode sjøegenskaper, overnattingsmulighet og god dekkplass. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 26.April.2018 Del på Facebook Svart 26.April.2018 Jeg har ikke prøvd andre enn Targa - eier en selv. Men, har snakket med mange andre eiere av både NordStar og Sargo. En med en Nordstar i samme størrelse som min ble veldig overrasket når han gikk ombord fra side av badeplattform i min båt fordi den så og si ikke rørte seg. Skal sies at han var en stor mann. Når vi etterpå gikk ombord i hans båt, var det markant krenging når vi gikk ombord. Tror min båt var over 3 tonn tyngre enn hans. Jeg liker tyngde for å takle været - men det er klart at du også betaler litt mer forbruk i diesel, men godt å ha når du blir overrasket av vær. Targa er nok de som er enklest inni. De andre er nesten som luksusbåter til sammenligning med mer fokus på boplassen. Har likevel ikke vært fristet til å bytte. Har vært fra Tromsø til Nøtterøy med min - og opp og ned norskekysten flere ganger. Tror de ligger relativt likt priset - prøv å se så mange du greier på vannet - slik at du har et godt sammenligningsgrunnlag. Alle er godt sammenskrudd - gjerne med VP maskiner - så det kommer nok ned til din egen smak. Tror ikke du går feil med noen av dem. Sitér dette innlegget Link to post
Storkveito Svart 26.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2018 Hei og takker for svar! :) Nei utfordringen min er vell at jeg ikke får muligheten til å se og prøve de aktuelle båtene før dem eventuelt er solgt. Derfor jeg spør om erfaringer. Targa 25 og 27 har jo lik utforming og planløsning, men så er det store spørsmålet om Targa 25 oppleves som veldig trang. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 26.April.2018 Del på Facebook Svart 26.April.2018 Om jeg hadde vært i dine sko - ville jeg nok forsøkt å finne en Targa 27. Eneste grunnen er at den er litt større - men viktigst: Du får det store badet i framkant av styrhus. Riktignok med inngang fra utsiden - men stort og med dusj og lett å holde rent. Viktig forutsetning når kona skal være med, tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Storkveito Svart 26.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2018 (redigert) Hei! :) Det er nok et poeng men dette har vell Targa 25 også hvis mann kjøper litt nyere? Det som er litt vanskelig her (uten at jeg har sett båtene) er at det skiller 53cm på disse båtene i lengden (hull) og 16 cm i bredden. Ellers har båtene samme planløsning. I en Targa 25 klarer mann seg med en 260HK motor for å ha en marsj fart på ca. 30knop. Da ligger forbruket på 1,2L/NM. I en Targa 27 klarer mann seg med en 330HK motor for å ha en marsj fart på ca. 30knop. Da ligger forbruket på 1,4L/NM Så får mann i tillegg 5-6 år nyere båt hvis mann kjøper en 25 istedet for 27 med samme utstyr for samme pris. Så kommer vell egentlig mitt spørsmål med disse tallene på bordet: -er det verdt å ha ca 20% ekstra forbruk og 5-6år eldre båt for å få de ekstra 53 cm? Redigert 26.April.2018 av Storkveito (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 26.April.2018 Del på Facebook Svart 26.April.2018 Personlig, så mener jeg ja. Alt rykker opp i dimensjon: sidedekk, akterdekk, fordekk, kabin og kupé. Den litt lengre vannlinja gjør den litt bedre i sjøen med tette bølger. Men, du må nesten komme deg ombord i en av hver, slik at du kan kjenne om forskjellen er såpass at det er viktig for deg. Ser du holder til i alstadhaug. Er det Sandnessjøen? Om du skulle være i Bodø noen ganger, så har de en god forhandler der. Sitér dette innlegget Link to post
REMA Svart 26.April.2018 Del på Facebook Svart 26.April.2018 Jeg ville gått for Sargo. Den ser ikke bare overlegent bedre ut enn Targaen, men har så og si de samme sjøegenskapene. Så hvis du tenker på sjøegenskaper har det minimalt og si hvilken av dem du velger. Sitér dette innlegget Link to post
Storkveito Svart 26.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2018 Hei og takker for svar! :) Ja jeg holder til i Sandnessjøen. Var i dag og så i småbåthavna her og jaggu lå det ikke en targa 25, nordstar 24 og en Sargo 28 her. Det jeg fant ut er at jeg må nok opp på targa 27, nordstar 26 eller Sargo 28. Det er nok sant som dere sier at Targa 25 blir i det trangeste laget. Takker for hjelpen! Båtjakten er i gang! :) Sitér dette innlegget Link to post
krabben91 Svart 26.April.2018 Del på Facebook Svart 26.April.2018 (redigert) Har targa 25 MK2 (96 mod) med Mercruiser 320hk og bravo three drev. Meget fornøyd med båten og tåler sjøen godt. Relativt tung og godt sammensatt, men kunne gjerne ha vært 2 eller 3 fot lengre (er vell ikke uvanlig problemstiling?). Har sammenlignet den med en nordstar 24 av nyere type, å vil påstå at targaen ble som en tanks i forhold, men vektforskjellen er jo nesten 1,5 tonn også. En av de større forskjellene mellom Targa og andre fabrikanter er vell innredningen og praktiske løsninger, der vil kanskje Targa virke ganske enkel i forhold til andre produsenter. Bruker båten veldig flitting til både fisking og dykking, vil ikke påstå det er så alt for dårlig plass, det kommer an på om man har flybridge, da mister man fort litt praktisk plass på Targa Redigert 26.April.2018 av krabben91 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Storkveito Svart 27.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2018 Hei! :) Hmm.... litt interessant det du skriver. Skal sies at den targa 25 jeg så på var kjempegammel og hadde 3stk vinduer (mye mindre hytte enn mk2 og 25.1). Kan hend jeg ble litt lurt at størrelsen p.g.a det. Sitér dette innlegget Link to post
krabben91 Svart 27.April.2018 Del på Facebook Svart 27.April.2018 Hvis du ser på finnkode 81453158, det er den jeg har. Her ser du toalettet er fremom styrhuset, noe som sparer litt plass, men innredningen er rimelig enkel ser du. Sitér dette innlegget Link to post
Storkveito Svart 27.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2018 Jøss! Var en cabin løsning jeg ikke har sett før i en targa 25. Var egentlig litt genialt for du kan sikkert enkelt sitte 2stk på hver side av salongen slik at du totalt har 6 greie sitteplasser. Litt slitsomt sikkert å sitte sidelengs over tid, men jeg skal jo sitte bak ratte uansett! xD Sitér dette innlegget Link to post
krabben91 Svart 27.April.2018 Del på Facebook Svart 27.April.2018 Ja, det er faktisk bittelitt upraktisk, vurderer å lage en sitterad tverrskips, med stue-plsss bak seteryggen. Får se litt an, vurderer å selge til neste år Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 27.April.2018 Del på Facebook Svart 27.April.2018 (redigert) @Storkveito Her får du en passe hentetur https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=119113814 Redigert 27.April.2018 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
sisisi Svart 27.April.2018 Del på Facebook Svart 27.April.2018 Buholmen båt viser nye Targa 27.2 under båtmesse i s.sjøen neste helg. Velkommen ombord! Sitér dette innlegget Link to post
mjo101 Svart 27.April.2018 Del på Facebook Svart 27.April.2018 Sett på Paragon 25 eller 31? Sitér dette innlegget Link to post
Storkveito Svart 28.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2018 Har sett på paragon ja men... tja. Vet ikke helt. Rart den ikke har categori B? Nordstaren linket til ringte jeg på i dag men er solgt... gikk fort :o Sitér dette innlegget Link to post
Storkveito Svart 28.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2018 sisisi skrev for 21 timer siden: Buholmen båt viser nye Targa 27.2 under båtmesse i s.sjøen neste helg. Velkommen ombord! Gleder meg! :) Sitér dette innlegget Link to post
Storkveito Svart 6.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2018 Etter å ha trødd rundt og prates med mange dyktige folk, så ser det ut som jeg må revurdere båtvalgene mine... Leste også på en test at Targa 27 med 330hk motor hadde en minste fart på 5 knop... det betyr at det faktisk ikke er mulig å dorge med disse bådene. Vil tro jeg får samme problemet med en Nordstar 26 med 300hk motor... Ser ut som jeg må leve med dårligere fart vurdere f.eks Viknes 830 eller NB820. Viknesen er vell ganske tørst (nesten 2l/nm ved 18 knop)? NB820 er vel litt rimeligete i drift og har høyere fart men er vel dårligere i sjø p.g.a flatere bunn? Ble utrulig vanskelig dette ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Mai.2018 Del på Facebook Svart 6.Mai.2018 ... du får sette dorgemotor på hekken Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Jon-Kåre Svart 6.Mai.2018 Del på Facebook Svart 6.Mai.2018 Du får heller gå for båt med utenbords motor så greier du å holde dorgefarten, om bensin er litt dyrere er vel vedlike holdet rimeligere. En axopar 28 cabin kanskje http://www.axopar.no/ Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Storkveito Svart 7.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2018 (redigert) Joda har tenkt litt i disse tankene også... Var å fikk prøve en P80 i helga med den nye 350hk motoren til Suzuki i grov sjø. Må si jeg ble positivt overasket over hvor sjø sterk denne båten var! I opptil 1 meters mot sjø var det ikke noe problem å holde 20-25 knop og allikevel ha det ganske så behagelig. Snakket nettopp med en som har prøvd viknes 830 og NB820. Vi konkluderte vel egentlig til mitt bruk at dette kanskje ikke var aktuelle båten til mitt bruk. Finnmaster Pilot 8 er også i kikkerten og de hevder de er enda bedre igjen i sjøen, men de er tyngre og krever enda mer bensin. Forbruk vs vedlikehold er selfølgelig ett kostnad spørsmål og ja, bruker mann båten som gjennomsittet (70-100timer i året) vil utenbords ofte lønne seg, men som jeg har fortalt i ett annet innlegg så bruker jeg båten MYE. I snitt bruker jeg båten 2-3 ganger i uka. Hele året. Regner med at jeg i snitt per år i dag bruker ca. 60.000,- i året i drivstoff. På en P80 bensin vil jeg bruke ca. 85.000,- i året. P80 med innenbords på samme båt bruker jeg ca. halvparten i følge tester. Mann får gjort en del vedlikehold for de 40.000,- i året mann sparer på forbruket. Med Finnmaster Pilot 8 vil jeg fort nærme meg 100.000,- i året. Redigert 7.Mai.2018 av Storkveito (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cissaman Svart 7.Mai.2018 Del på Facebook Svart 7.Mai.2018 P80 er et godt valg, har en selv og er veldig fornøyd med den. Merker meg at jo mer last (folk) jeg har om bord jo bedre går den i sjøen. Diesel-varianten er nok en del tyngre satt opp en min med utenbords, tror det er bare positivt, den liker vekt. Leste en lang-test en plass hvor de også kom til den konklusjonen når de testet utenbords mot innenbords Sitér dette innlegget Link to post
Storkveito Svart 7.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2018 Ja tror også at muligens P80 er veien å gå, men er det noen som erfaring med dorging på diesel versjonen? Går den sakte nok? Sitér dette innlegget Link to post
Cissaman Svart 7.Mai.2018 Del på Facebook Svart 7.Mai.2018 Det kan sikkert Askeladden svare på, prøv å send de en PM på Facebook, pleier å være kjappe der.. Var redd for dorgehastighet på min også, men med DF200 så ligger den på mindre enn 2 knop. Min gamle P66 med DF150 lå på 2,5-2,8. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.