Storkveito Svart 7.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2018 (redigert) Interessant det du skriver. Se vedlagt bilder. Ser i følge denne nå har diesel versjonen 4knop ved 850 omdr (vil tro det er tomgang?) mens bensin med 200hk suzuki oppgir 3,1 ved 600 odmr. Du får 2knop? Det vil si at jeg kan forvente kanskje 3 på diesel versonen? Her ser vi også forskjellen i forbruk. På støy virker det som det er likt bortsett fra ved dorging/tomgang. Men i masjfart er de ganske så like. Redigert 7.Mai.2018 av Storkveito (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 7.Mai.2018 Del på Facebook Svart 7.Mai.2018 Utfordingen med lav fart på hurtiggående båter med dieselmotorer er at turtallsregistrert er mindre en på en bensin motor. I eksemplet over går motoren fra 850 til 3800, en forskjell på 2950 omdreininger mens bensin motoren går ifra 600 til 5600 en forskjell på 5000 omdreininger. Hvis toppfarten skal bli drøyt 30 knop må diesel motoren ha slik utveksling og propell at båten også blir rask på tomgang. På noen båttyper løses dette med vridbare blader og lignende men det er ikke aktuelt på den type båter du ser på. Sitér dette innlegget Link to post
Storkveito Svart 7.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2018 Godt poeng. Spørs om ikke dette blir ett problem... Noen som har målt på diesel versjonen og har noen erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Cissaman Svart 7.Mai.2018 Del på Facebook Svart 7.Mai.2018 Snedig, stor forskjell på 2 og 3 knop i denne sammenheng. Mine 2 gps knop stemmer i alle fall på min, kan være forskjell på propell, selv om jeg tviler på det... Kan de ha hatt noe medstrøm når de målte? Sitér dette innlegget Link to post
Cissaman Svart 7.Mai.2018 Del på Facebook Svart 7.Mai.2018 (redigert) Lurer på om det er troll mode på Dieselen? Mener jeg så noe slikt på en som var til salgs på finn for en tid tilbake, hvis jeg ikke blander med en annen... På Suzukien kan du i alle fall få det.. Redigert 7.Mai.2018 av Cissaman (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Storkveito Svart 7.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2018 (redigert) Ja det er en stor forskjell og det er en vesentlig forskjell også da jeg dorger en del... Får håpe at en kommer med en fasit på dette Redigert 7.Mai.2018 av Storkveito (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cissaman Svart 8.Mai.2018 Del på Facebook Svart 8.Mai.2018 Var på tur i går kveld, sjekket farten pga. jeg ble litt usikker når den testen viste 3 knop... Varierte mellom 2 - 2,2knop, med lett bris inn bak. Men dette er jo ikke representativt for dieselen vil jeg tro.. Sitér dette innlegget Link to post
Storkveito Svart 8.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2018 Jaokei! Takk for infoen :) Vi får se. Hadde vært ypperlig om det går med P80 dieselen. Eventuelt leve med drivanker Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Mai.2018 Del på Facebook Svart 8.Mai.2018 hvor stor bremseefekt får man med store flaps / interceptorer montro? antakelig ikke nok i den lave farta det er snakk om her..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Storkveito Svart 8.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2018 (redigert) Veldig godt spørsmål! Flepsene helt ned og agregatet helt ned, så må det hjelpe på? Får jeg ned til 2.5-3 knop er det godt nok Redigert 8.Mai.2018 av Storkveito (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 8.Mai.2018 Del på Facebook Svart 8.Mai.2018 Er det hekkaggregat kan man i tilte opp aggregatet noe Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Storkveito Svart 8.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2018 Ja vil tro det løser seg. I værste fall med drivanker. Noen som har testet Quicksilver 855 Activ cabin? Ser en på finn nå og bør jo også være en god kanditat med diesel. Erfaringer med motor? Vil tro den er mindt like stødig som P80 p.g.a høyere vekt og denne er kategori B klassifisert nens P80 har C https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=119329925&fks=119329925 Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 8.Mai.2018 Del på Facebook Svart 8.Mai.2018 Tror drivanker kan bli tungvint i samband med trolling, men jeg er ikke ekspert verken på trolling eller drivsnkere. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 9.Mai.2018 Del på Facebook Svart 9.Mai.2018 https://www.mjosservice.no/butikk/trollingutstyr/drivanker-for-trolling Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Storkveito Svart 1.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2018 Hei! :) Har tenkt å spekulert en del og faller nok på en Targa. Men hvilken blir jeg litt usikker på og håper noen har gode innspill og råd. Hvis mann setter et budsjett på maks 900.000,-, så er det båtene under som er aktuell (noe større blir for drøy forbruk og veldig gammel). Og er jo litt forskjeller på disse. De nyere modellene går dypere i sjøen. Vil da tro at de har bedre sjøegenskaper og de gamle har flatere bunn. Men så kommer de vanskelige spørsmålene. I følge gamle brosjyrer er Targa 27 lettere og går ikke like dypt i sjøen som Targa 25.1. Kan det være riktig? Prismessing får man også en nyere 25.1 kontra en eldre 27 til samme pris. Samtidig er det bare 18 cm i lengden som skiller di to. 27 er da en del bredere. Stemmer det at 27 er både bredere og lettere en 25.1 så vil den også slå mye mer i sjøen? Lyver målene under? målte de på en annen måte før som jeg blir lurt av? Ser at forskjellene på total lengde og hull er større på de nyere modellene kontra de gamle. Er det større badeplattform på de nye som utgjør lengda? Isåfall hva er det som utgjør den store vektforskjellen? Er det ikke rart at vekta på 27 og 25mk2 er oppgitt til å være like? Noen innlegg lengre opp sverger de fleste til å kjøpe 27, men med tanke på det jeg har nevnt over og tabellen under så sliter jeg litt med å ta ett valg på bakgrunn av spørsmålene nevnt over. Jeg vil tro at det er et bedre kjøp å kjøpe en nyere 25,1 kontra en eldre 27 til samme pris? Og så vidt jeg har sett på finn.no i det siste så er det vanskelig å finne en 27.1 til budsjett. Isåfall har den ett drøyt timetall og for liten motor. Beskrivelse Targa 25mk2 Targa 25.1 Targa 27 Targa 27.1 Total lengde i meter 7,97 8,38 8,56 8,90 Lengde (hull) i meter 7,46 7,68 8,01 8,21 Bredde i meter 2,80 2,88 3,04 3,04 Lengde under vannlinjen i meter 0,80 1,05 0,90 1,05 Forbruk middels motor l/nm 1,20 1,20 1,30 1,40 Vekt i kg 3100 3400 3100 3900 Sitér dette innlegget Link to post
Storkveito Svart 12.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 Vurdere den Targa 27 med Kad300 motor som er på finn.no. Noen som har noen tanker? Er det for liten motor vil mann ønsker å masje i 25-30 knop med lavt forbruk? Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 Tror nok du vil ha en grei marsj på 25 knuter og ikke for høyt forbruk. Synes du skal ta kontakt med selger og høre hva han marsjer på/turtall - da kan du enkelt finne ut av forbruk ref tabellene ovenfor. Er det daglig forbruk som er det viktigste? Synes selv den 29 med to AD41 så grei ut - og så er den litt lenger/tyngre/tar sjø litt bedre (etter min subjektive mening). Men, det er jo to av alt - og det krever dobbelt så mye olje, filter, reimer etc. Men jeg liker å ha to motorer - så det er også min subjektive mening. Kontakt selger og hør - de fleste eiere vet hva de forbruker per NM på marsj. Lykke til med valg og undersøkelser! Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
Storkveito Svart 13.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2018 Har spurt men han var usikker. Spurte på 29ern og han var oppe i 1.8l/nm. Det begynner å bli i grenseland for meg som bruker båt så ofte som jeg gjør. Og som du sier blir det dobbelt med alt av service osv. Også frykter jeg at den blir fort baktung. Har testet en Targa 31 med 2stk D6 310hk og synes den føltes baktung. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 13.Juni.2018 Del på Facebook Svart 13.Juni.2018 Kan nok tenke meg at en 31 med to D6 nok blir relativt tung i rumpa. De to AD41 maskinene er nok langt lettere. Min 37 "slipper" ikke vannet ordentlig før jeg passerer 27 knop. Da blir det løft i hekken, og jeg ligger skikkelig oppå vannet. Jeg regner med at det er tilfelle for de kortere modellene også? Jeg ville sett hvem av dem som gir best marsjfart/forbruk. Og gjerne en marsj mellom 27-29 knop fordi skrogene går høyest i vannet da. Sitér dette innlegget Link to post
Storkveito Svart 13.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2018 Ja å masje 27-29 knop med targa 27 med kad300 motor er kanskje ikke sannsynlig. De oppgir følgende fra gamle brosjyrer på Targa 27 og ut i fra det bør 286hk være greit nok: Sitér dette innlegget Link to post
Storkveito Svart 13.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2018 Ser di oppgir targa 27 til 2700-3100kg mens Targa 27.1 er oppgitt til 3900kg. Sammenligner vi ta at 330hk er nok til 27.1, burde vell 286hk være greit nok på en 27. Sitér dette innlegget Link to post
Storkveito Svart 17.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 Oisann! Kjøpte meg Targa 27 i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Storkveito Svart 22.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Da har jeg fått hjem Targa 27 og prøvd den en uke. Kanon fornøyd! Når det kommer til dorginga som nevnt over så har jeg prøvd en del. Dorger mellom 2.5-3.5 knop med flepsa helt oppe og drevet midtstilt. Med drevet tiltet helt ned så reduseres farta med 0.2 knop. Med trimflepsa helt nede så reduserer jeg farta med 0.5 knop. Så kan fint dorge i mellom 1.8-3.5 knop med finjusteringer av drevtrim og flaps :) Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 22.Juli.2018 Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Storkveito skrev for 2 timer siden: Da har jeg fått hjem Targa 27 og prøvd den en uke. Kanon fornøyd! Når det kommer til dorginga som nevnt over så har jeg prøvd en del. Dorger mellom 2.5-3.5 knop med flepsa helt oppe og drevet midtstilt. Med drevet tiltet helt ned så reduseres farta med 0.2 knop. Med trimflepsa helt nede så reduserer jeg farta med 0.5 knop. Så kan fint dorge i mellom 1.8-3.5 knop med finjusteringer av drevtrim og flaps :) Gratulerer med flott båt.? Hvilken motor ble det i Targaen da? Sitér dette innlegget Link to post
Storkveito Svart 22.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2018 Kad 300 :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.