Jump to content

Erfaring med Nimus 340 Commander

Elmer

Recommended Posts

Hei, båtfolk! :smiley:

Når vi en gang skal bytte ut skuta vår, ser jeg på ulike varianter innenfor typer som er halvplanende, har aksling og bakvegg. En av typene jeg har vært nysgjerrig på lenge, er Nimbus 340 Commander. Er fasinert av flere av løsningene i tillegg til at jeg har inntrykk av at Nimbus har svært god kvalitet på båtene sine. Har noen her inne erfaring med denne båttypen?

Jeg lurer bl.a. på følgende:

Generelle fordeler og ulemper

Føler man at man sitter veldig lavt og nesten litt "kjeller" følelse i salongen ved byssa? Er det mas med kalesje både ved akterdekket og fly? Hvordan oppleves den i sjøen?

Oppsummert lurer jeg på:

Er denne båten et herlig og velfungerende kinderegg, eller har den gode hensikter men vil for mye?

På forhånd takk for svar! :smiley:

Jeg så på både denne og storebroderen 380 commander da jeg skulle skifte for en del år siden. 

Skønt jeg har sans for bådtypen, så bliver dette design for presset når båden ikke er længere, er min konklusion. Man skal op i Storebro Commander for at det fungerer, men så er det også ret attraktivt (og dyrt).

der bliver efter min mening for meget trappe op og ned, fly’en er for lille, salonen samme. Så jeg er tilbøjelig til at være enig med din formulering om at den har gode hensigter men vil for meget på for lidt plads.

søegenskaber og brugsværdi har jeg ikke nogen mening om.

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Vi var et par uker sammen med et vennepar som leide en slik båt, og vår konklusjon er at her er som du antyder; her er det gode hensikter, men Nimbus vil for mye. Veldig liten plass på flybridge og under kalesje, masse nivå-forskjeller på de forskjellige rommene i båten som gjør at hvert rom føles lite, dør ut fra førerplass som er så liten at det er omtrent umulig å komme ut osv.

Båten oppfører seg flott i sjøen som de fleste andre Nimbuser og finishen er upåklagelig, men konseptet passer ikke en båt ev denne størrelsen. Båten oppleves som trang i alle sammenhenger, men jeg vil tro at neste størrelse (37-38) vil oppleves som en langt bedre båt.

Eg liker denne båten godt. Har ikkje sjølv, men har sett på en og var klar til å by. Men første bud var så høgt at eg hoppa av før eg fekk begynt;)

340 vs 380:

Liker badeplattformen bedre på 340, den går heilt ut til sidene og er flat, uten dei kassene på sidene.

Liker at 340 bare har en dør og L-sofa oppe. Koseligere cockpit.

Det eg synest er bedre på 380 er at der er skikkelig dusj, og at byssa er større "U-løsning". Samt at det er litt meir "skipsfølelse" å manøvrere med to motorer.

Har lest kommentar om at man får litt akvariumsfølelse nede i salongen i 340. Det følte eg egentilg ikkje på, men så har jo eg bakgrunn fra seglbåt der vi er vant til å trekke oss ned i "kjelleren"

Men det er klart at det er litt trangt, måtte vise litt godvilje og smidighet for å komme meg ut døra på styrbord. Samtidig syntes eg det var litt koselig med eit "miniskip". Eg har absolutt ikkje lagt fra meg tanken på ein 340...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...