Jump to content

Bygge drevtralle / drevstativ selv

ch765

Recommended Posts

Tenkte å ta av DP-S-drevet selv i år, og tenkte å lage ei drevtralle evt. bare et stativ selv, har lest gamle postinger på baatplassen, men vil høre om det er noen nye ideér.

Jeg ser mange lager stativ uten heiseanordning, men hvordan tar man av drevet med disse? Justerer man høyden med å jekke baugen på båten opp og ned?

Har ikke så lett tilgang til sveiseapparat, så tenkte å enten lage i tre, evt. bruke metoden som er nevnt i en annen tråd her: Motorsykkeljekk fra Jula, hvor man kapper litt og legger på noen 2-4.

Andre lure løsninger?

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Hej, jag har lånat ut vagnen till en vän för närvarande men kan mäta så fort jag får hem vagnen igen.  En sak att tänka på är att göra den tillräckligt bred för att man ska kunna veva runt handtagen till hjulen utan att de tar i drevet. Vår vagn är på gränsen, skulle vi gjort en till hade man nog gjort den lite större i både längd och bredd. 

Här är en bild till från en annan, liknande lösning som jag hittade på google. Dock ser denna ut som att man måste lyfta drevet lite för att få ner det i vagnen, vilket kanske iofs inte är ett större bekymmer. Vår vagn är öppen i ena ändan så man enkelt kan rulla in den under drevet.

DF653FA5-A058-4714-901A-1368A5E5B96C.jpeg

Jeg laget meg en veldig enkel en i full fart, men den fungerer over all forventning.

4 stk M20 gjengestenger, 4 stk M20mutter, 4rørbiter , litt firkantrør, 4 hjul, og litt sveising.

Løfter drevramma oppunder kavitasjonsplata, skrur muttere ned for hånd, så ett par runder med fastnøkkel for å avlaste drevets vekt.

20170413_163710.jpg

mikaels skrev On 4/26/2018 at 14.28:

Här är vår vagn, med hjul från biltema. Kam säkert tillverkas i trä likaväl. De justerbara hjulen underlättar mkt vid montering av dreven.

Den var smart! Håndtakene støter ikke borti drevet heller?

Jeg lagde en versjon i tre men den ble for svak (trekonstruksjonen altså) og så kom jeg over en Doffen tralle på finn som jeg kjøpte. Poenget er at jeg har 4 stk nesehjul i boden (slike til henger med sveiv) som jeg gjerne vil bli kvitt til gi-bort pris. Så om noen skal lage slik drevtralle i nærheten si fra! ?

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

• 2 uker senere...
wpk skrev On 28.4.2018 at 10.59:

Jeg kjøpte et solid  rullebrett 30x60 på Bauhaus,  bygget støttebukk til drevet i treverk, limte og skrudde denne på rullebrettet.  Bruker det til oppbevaring i garasjen og triller på relativt plant underlag. Funker fint. Bygget to stykker for under 1000 kr.

Men bruker du denne når du skal ta av/på drevet?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...