Jump to content

Ettermontere hydraulisk servo til utenbords?

02Henning

Recommended Posts

Jeg har søkt forumet etter tilsvarende tråder uten å finne noen.,Beklager på forhånd dersom det bare skyldes manglende søke-evne. Våger meg derfor frempå med følgende problemstilling:

Er det noen som kjenner til omfang/pris for å ettermontere servo på en båt med hydraulisk styring på utenbordsmotor?

Båten er en '13 Anytec med Yamaha 300hk og det er ikke noe feil på styringen slik den er, men kunne ønske at den var lettere på rattet. Har god erfaring med servo og hydraulikk fra min egen Flipper med Verado motor (presist, lett og stabilt) men aner ikke noe om omfanget for å ettermontere servopumpen.

Hvis du har tips til hvem som kan ta på seg en slik jobb i Stavanger-området tar jeg gjerne imot!

Nå vet ikke eg hvilken hydraulisk styring du har, men har du SeaStar så er vel dette et alternativ:

http://www.seastarsolutions.com/products/hydraulic-new/power-steering-new/spa/

Selvfølgelig kostbart, et lite søk på EBay, så ligger så imot på 15000,-?

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Takk for tips, har sett at marineshop.no har slike pumper til 7-7,5k alt etter kapasitet.

https://www.marineshop.no/styring-motor/hydraulisk-styring/tilbehør/teleflex-autopilot-pumpe-60cu-12v-ap1219-16-4cm3-s-80-205cm3-102605-p0000028487

Usikker på om denne kan brukes som servo eller om den må være "master"? 

Nå er dette ikke min båt og jeg ser ikke for meg at båteier vil montere dette selv. Jeg er derfor fortsatt interessert i hva det koster å få en slik montert av et firma (eller fingernem, pålitelig privatperson). 

Der blir eg og usikker.

Er som deg vant med Verado sin servo, det funker upåklagelig.

Men både meg og søster min har måtte bytte servopumpen.

Godt at den samme pumpen som Mercury bruker også sitter i ein del biler, så det er ikke så dyr affære?

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...