Jump to content

Tørking av trebåt før oljing.

OtaK

Recommended Posts

Ville heller ha brukt kost, støvsuger og eventuelt trykkluft for å blåse vekk støvet. Så kan du sveipe over med ei fille med rødsprit (eller aceton) etterpå, da får du med deg restene. Spyler du med vann vil vannet trekke litt for godt inn i både treverket, suene og andre sprekker. Da vil det ta en god stund før båten er like tørr som den var, selv om treet blir raskt tørt på overflaten.

Hvis treet er helt tørt kan du smøre på fra begge sider. Finnes fukt i treet kan det være lurt å ta en side om gangen, spesielt hvis det er rå linolje og amerikansk/vegetabilsk terpentin i blandingen. Disse presser ut og erstatter fuktighet. Ved tynne bord som på en færing kan du oppleve at den rå linolja trekker tvers gjennom bordet hvis du påfører mange nok strøk. Bruker du kokt linolje i blandingen vil ikke denne trenge inn noe nevneverdig, men likevel fra en side hvis antydning til fukt. Amerikaneren i blandingen fortrenger og presser ut fukten, og fukten blir lettere presset ut hvis den ene siden av trevirket er åpent.

Min erfaring ved restaurering av 25 fot mahogny plattgatter med furu under vannlinjen:

Hadde for noen år siden en «helrenovering» og var helt uten erfaring med trebåt når jeg startet. Båten sto på land i 4 år

Hadde god kontakt med en eldre trebåtbygger som ga meg mange gode råd underveis.

Når det kom til oljing av skroget fikk jeg en klar beskjed: IKKE GJØR SAMME FEILEN SOM DE FLESTE SOM HAR EN TØRR BÅT GJØR

Treverk truttner ikke av olje, men av vann, helst sjøvann. Treverk er porete som en svamp, og når det blir vått fylles porene med vann og det utvider seg (truttner) 

Oljen fortrenger vannet og fyller porene og treverket blir stabilt og tett. Oljet fra innsiden vått i vått til oljen kom gjennom. Ca 2 døgn tok det, og det var ikke lite vann som kom ut av skroget underveis.

120 liter Owatrol D1 gikk med til å mette hele skroget med overbygg. ( kjøpte produktet på lageret til Olsen &Wang i Oslo)

Det var stor spenning av «gamlekara» i havna når vidunderet skulle sjøsettes etter 4 år på land, hvor lenge må den henge i krana for å truttne?, men der ble de skuffet.

Ca 1/2 bøtte vann det første døgnet (det meste fra hylsa)

Dette funket iallefall for meg, like tett var den hver vår jeg satte ut.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...