Goodspeed Startet 26.April.2018 Del på Facebook Startet 26.April.2018 Når jeg var ute med båten i dag, så virket plutselig ikke turtelleren. Men etter en liten stund spratt den helt over på maks turtall (akkurat som en gammeldags strømmåler) før den datt rask ned til null og lå død. Dette gjentok den hele tiden. Jeg økte turtallet noe uten at dette virket. Noen som har vært borte i lignende? Kan virke som dårlig kontakt, men hvorfor spretter den da opp i fullt turtall når den plutselig får spenning? Motoren i seg selv går jevn og fint hele tiden. Noen tips? Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
ne.andersson Svart 26.April.2018 Del på Facebook Svart 26.April.2018 (redigert) Hadde akkurat samme på min VP, en ekstra symptom var at når turtelleren viste 0 så gikk heller ikke startmotoren, i mitt fall var det erodert minus kabel mellom dynamo og start-relé som var akkurat på kanten til å ikke virke og når motoren/kabelen ble varm så ga den ikke kontakt. Virker turtelleren din når motoren er kaldt men dør sen underveis så vil jeg gjette på at det er helt likt. Lykke til ? edit: se her for mer info Redigert 26.April.2018 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 27.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2018 ah, takk for tips. Men litt usikker på om det er det. Motoren er veldig lettstartet og turtelleren var død hele tiden (frem til den plutselig spratt opp på maks). Den lå for øvrig kun på maks turtall en kort periode før den datt ned igjen. NØyaktig hvor på motoren sitter turtallsreleet og giveren? JEg klarer ikke se det av verkstedshåndboken. Er det grei skuring å skifte disse selv? Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
ne.andersson Svart 27.April.2018 Del på Facebook Svart 27.April.2018 Ja men testet du å stoppe motoren og starte den på nytt når måleren fusket? (Min gikk også fint når den vel var startet) Jeg tror du har samme problemet men kanskje med en annen kabel, skal ta en titt på ditt koblingsskjema og komme tilbake med en profesjonell gjetning om hvem kabel det er, har du 1 eller 2 pols system? Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 27.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2018 Nei, det gjorde jeg ikke. Godt poeng, det skal jeg uansett sjekke ut når jeg får den I gang igjen og varm. Men turtelleren var jo helt død hele tiden når jeg startet. Men kan godt hende at det er som du sier. Skal sjekke og se om jeg ser irr på kabel slik du sier. Jeg aner ikke om det er 1 eller 2-pols system dessverre. Litt utenfor min kunnskap :) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
ne.andersson Svart 27.April.2018 Del på Facebook Svart 27.April.2018 Ja Ok så turteller var død hele tiden og spratt bare opp en gang til tider uansett om den var varm eller kald? Da gjetter jeg på en helt vanlig glappkobling, men som sagt så skal jeg ta en titt på ditt skjema og gjette på hvor det er feilen ligger. 1-pols system: det går en minus fra startbatteri til blokket og så henter alle enheter direkte fra det. (Altså hele motoren er jordet med minus) 2-pols system: det går ikke minus til blokket og minus går direkte til alle enheter som trenger det på motoren separat. Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 27.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2018 stemmer. den var helt død og så begynte den å hoppe litt opp etter hvert (la først merke til det når jeg la fra kai, og da hadde den gått noen minutter på tomgang først). Takk for hjelpen, tar gjerne mot kvalifisert gjetning! Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Hulda Svart 27.April.2018 Del på Facebook Svart 27.April.2018 Typisk dårlig kontakt. Dette er vanligvis ikke noe som linker til startingen av motoren, men til dynamokretsen. De fleste motorer henter turtal fra W-uttak på dynamo. W-utaket er hentet fra vekselstrømsiden av likeretteren. Så et eller annet er feil mellom det punktet og turtelleren. Du kan ta en titt på tråden 'byggingen av Hulda'. En av de siste sidene gir informasjon om en av feilkilden, der får du se hvordan starten på en slik feil kan se ut. Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 27.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2018 takk for tips, Hulda. skal sjekke ut tråden din. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
ne.andersson Svart 27.April.2018 Del på Facebook Svart 27.April.2018 Jeg finner dessverre ikke din workshop manual eller et "wiring diagram" for den motoren så det er vanskelig å gjette men det er mest sannsynlig en enkel glapp-kontakt så om du dykker ned litt i det så finner du nok kabelen som ser litt mystisk ut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.