Guest Thostr Startet 26.April.2018 Link til dette innlegget Startet 26.April.2018 Observerte påbegynt reparasjon av en motorbåt som har gått på land. Såvidt jeg forstår så er det en profesjonell reparasjon. Prøver å forstå hva det er de gjør, se på dette bildet som er tatt i baugpartiet hvor det var omfattende knusninsskader: For meg så ser det ut som om det er lagt på epoksy uten armering og uten at knusningsskader og delaminering er fjernet. Baugpartiet er jo under nokså stor dynamisk belastning, så selv om epoksy er flere ganger mer fleksibelt enn polyester så forstår jeg ikke hvordan det kan bli en akseptabel utbedring. Kan det være at de forsterker på innsiden og at dette derfor på en eller annen måte er en akseptabel utbedring? Eller er det noe annet her som jeg ikke ser? Nysgjerrig hilsen... Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Rødfargen virket mistenkelig kjent. Er vel ikke din båt? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Kanskje bare smurt på for å gi glans til lettare inspeksjon av skadene. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
lectron Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 (redigert) Vet ikke om det var så omfattende knusingsskader. Her er det vel tapert ned mot skaden og antar pusset nesten helt ned. Lagt på et lag resin...kanskje noe forykket for å få en fin jevn overflate uten fliser før selve mattene skal på Redigert 27.April.2018 av lectron (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 (redigert) Denne båten gikk på grunn i kanskje 10+ knop og hele baugen stod på land - var knusningsskader i baugen og det var åpne hull der hvor man kan se sprekker bak resinet (epoksy?). Var ikke slipt ut konisk for å lege matter, resinet var flush med resten av skroget. @kjellg jeg har ikke konvertert seilbåten til motorbåt nei :-) Det jeg reagerer på er at det ser ut til å være støpt med bare resin og uten glassfibermatte - men kan jo være at det er støpt på innsiden. Legger ved et annet bilde som viser at det er laget en støtte foran på baugpartiet. Redigert 27.April.2018 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 (redigert) Har faktisk bilder av skaden. 12 dager på land og ble satt ut i dag. For ordens skyld så er det ikke min båt Redigert 27.April.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Snakk om skrell! Eieren var heldig at både han og skuta kom fra det i noenlunde behold (båtføreren stolte visstnok på autopiloten i litt for stor grad) Baugen ser jo ut til å være nokså massiv. Likevel veldig skeptisk til det som ser ut som epoksy uten fiberarmering som reparasjon. Sitér dette innlegget Link to post
lectron Svart 27.April.2018 Link til dette innlegget Svart 27.April.2018 Det blir jo mye gjetting her for min del da jeg tross alt ser alt i 2d Om bildet av rep viser flush med original konstruksjon virker dette rart. Ellers er det ikke uvanlig å legge et tynt lag å støpe mot om konstruksjonen en helt ødelagt. Som du beskriver virker det som noe som ikke er helt ryddig. Jeg pusset opp 2 områder på den ene båten min da det så (og hørtes ved banking) mystisk ut. Det var kun sparkla, og jeg pusset ned en cm før jeg fant frisk GF Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.