toro Startet 28.Juli.2005 Link til dette innlegget Startet 28.Juli.2005 Jeg har en volvo 2010. Kjøpte den i vår og den har bestandig vist konstant oljenivå. Etter en 4 timers tur i går oppdaget jeg til min forskrekkelse at det det bare var litt olje på målepinnen. Det er er ikke tegn på oljesøl i motorrommet. Hva kan dette være? toro Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 28.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2005 Jeg har en volvo 2010. Kjøpte den i vår og den har bestandig vist konstant oljenivå. Etter en 4 timers tur i går oppdaget jeg til min forskrekkelse at det det bare var litt olje på målepinnen. Det er er ikke tegn på oljesøl i motorrommet. Hva kan dette være? toro <{POST_SNAPBACK}> Har du jevnlig sjekket nivået, eller er det "en stund" siden sist. Altså har nivået sunket fra normal til dagens nivå på disse fire timene eller over lenger tid. Er dette forbruket på fire timer er jo det svært mye. Du ville vel med et slikt forbruk både sett og lukta at motoren bruker unormalt mye olje. På den annen side, er dette forbruket siden i våres er vi mer på et normalt nivå, avhengig av hvor langt du har gått selvfølgelig. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
"Mathilde" Svart 28.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2005 Har du kjørt motoren hardt over litt tid? Grunnen til at jeg spør, er at min Penta (MD11) bruker en del olje ved høye turtall! Sitér dette innlegget Link to post
toro Svart 28.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2005 jeg har jevnlig sjekket oljen og den har vært stabil på max. Jeg kjørte en periode på høyt turtall( det har jeg ikke gjort tidligere). Kanskje det kan være det som er årsaken? Det har heller ikke vært noe mørk røyk fra eksosen Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 28.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2005 Tja... må innrømme at jeg ikke er noen motoringeniør. Men på min MD11D er maks turtall 3000 o/m. Hadde tidligere en håndbok for MD11C hvor det fremgår at maks turtall er 2500 o/m. Derfor har jeg siden jeg fikk båten holdt turtallet godt under 2500. Da jeg tilfeldigvis fikk vite at maks turtall for min motor var 500 o/m mer, økte jeg selvsagt turtallet og oppnådde en knop eller mer i høyere hastighet. Da jeg peilet oljen, fant jeg at nivået hadde sunket temmelig raskt. Dette er unormalt for min motor. I ettertid har jeg kjørt motoren slik jeg pleide tidligere, og nivået har igjen holdt seg mer konstant. Vet ikke om dette merforbruket skyldes at motoren ikke er kjørt på så høye turtall på en stund og at oljeforbruket kanskje etterhvert vil normaliseres Kanskje andre har synspunkter på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Baisiken Svart 28.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2005 Du snakker om mørk røyk, Forbrent smøreolje gir gjerne blå røyk. Mørk røyk er gjerne et tegn på for fet forbrenning av dieselolje. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2005 Hvis du bruker olje, og de ikke havner i bunn av båten, så blåser den sannsynligvis ut av eksosrøret. Der er ikke noe hokus pokus. Spørsmålet er heller "hvorfor", det er der vi kan diskutere og kverulere i det uendelige. For alle har vel opplevd et eller annet. Med unntak av totaktere. Oljen ut har to hovedveier: Via stempelringene og/eller via ventilstammene. Det kan passere noe enormt med olje via ventilene. Defekt toppakning etc. er også naturligvis en mulighet, ikke veldig sannsynlig. Hvis du gir på brått og brutalt (varm motor) og det kommer en røyksky som gir seg, er det trolig ventilene. Gir den seg ikke, kan det være stempelringene. Hvis dette er utpreget ved høyere turtall, kan det være at motoren tilter for mye bakover og at veivskinkene tar nedi oljebadet bakerst. Det kan plaske i oljen slik at det lekker olje mellom stempelfjærene. Senke farten litte grann eller/også la oljenivået stå midt mellom min. og full kan stabilisere forbruket. Jeg har fundert litt over dette. Hulda drar rundt på en liten blå-sky fra eksosen. Motoren bruker 1/2 liter på 10 timer. Det ryker innmari hvis jeg gir på mye, men da tilter også båten mye. Jeg har råd til å bruke 1/2 liter på 10 timer, bryr meg ikke om det. Jeg skal se om oljenivået krabber videre nedover fra 1/2-full. Jeg antar at jeg kan gå kontinuerlig ett døgn uten å sjekke oljen, det er nok for meg. Dog er dette individuelt. Fyll opp til fullt på peilepinnen og peil i forkant av at du starter motoren. Da får du føling med forbruket. Sjekk om forbruket blir mindre ved litt lavere turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.