Jump to content

fall i oljenivå, volvo 2010


toro

Recommended Posts

Jeg har en volvo 2010.  Kjøpte den i vår og den har bestandig vist konstant oljenivå. Etter en 4 timers tur i går  oppdaget jeg til min forskrekkelse at det det bare var litt olje på målepinnen. Det er er ikke tegn på oljesøl i motorrommet. Hva kan dette være?

toro

<{POST_SNAPBACK}>

Har du jevnlig sjekket nivået, eller er det "en stund" siden sist. Altså har nivået sunket fra normal til dagens nivå på disse fire timene eller over lenger tid. Er dette forbruket på fire timer er jo det svært mye. Du ville vel med et slikt forbruk både sett og lukta at motoren bruker unormalt mye olje. På den annen side, er dette forbruket siden i våres er vi mer på et normalt nivå, avhengig av hvor langt du har gått selvfølgelig.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Tja... må innrømme at jeg ikke er noen motoringeniør. Men på min MD11D er maks turtall 3000 o/m. Hadde tidligere en håndbok for MD11C hvor det fremgår at maks turtall er 2500 o/m. Derfor har jeg siden jeg fikk båten holdt turtallet godt under 2500. Da jeg tilfeldigvis fikk vite at maks turtall for min motor var 500 o/m mer, økte jeg selvsagt turtallet og oppnådde en knop eller mer i høyere hastighet. Da jeg peilet oljen, fant jeg at nivået hadde sunket temmelig raskt. Dette er unormalt for min motor. I ettertid har jeg kjørt motoren slik jeg pleide tidligere, og nivået har igjen holdt seg mer konstant.

 

Vet ikke om dette merforbruket skyldes at motoren ikke er kjørt på så høye turtall på en stund og at oljeforbruket kanskje etterhvert vil normaliseres :confused: Kanskje andre har synspunkter på dette?

Link to post
Share on other sites

Hvis du bruker olje, og de ikke havner i bunn av båten, så blåser den sannsynligvis ut av eksosrøret. Der er ikke noe hokus pokus. Spørsmålet er heller "hvorfor", det er der vi kan diskutere og kverulere i det uendelige. For alle har vel opplevd et eller annet. Med unntak av totaktere.

 

Oljen ut har to hovedveier: Via stempelringene og/eller via ventilstammene. Det kan passere noe enormt med olje via ventilene. Defekt toppakning etc. er også naturligvis en mulighet, ikke veldig sannsynlig.

 

Hvis du gir på brått og brutalt (varm motor) og det kommer en røyksky som gir seg, er det trolig ventilene. Gir den seg ikke, kan det være stempelringene.

 

Hvis dette er utpreget ved høyere turtall, kan det være at motoren tilter for mye bakover og at veivskinkene tar nedi oljebadet bakerst. Det kan plaske i oljen slik at det lekker olje mellom stempelfjærene. Senke farten litte grann eller/også la oljenivået stå midt mellom min. og full kan stabilisere forbruket.

 

Jeg har fundert litt over dette. Hulda drar rundt på en liten blå-sky fra eksosen. Motoren bruker 1/2 liter på 10 timer. Det ryker innmari hvis jeg gir på mye, men da tilter også båten mye. Jeg har råd til å bruke 1/2 liter på 10 timer, bryr meg ikke om det. Jeg skal se om oljenivået krabber videre nedover fra 1/2-full. Jeg antar at jeg kan gå kontinuerlig ett døgn uten å sjekke oljen, det er nok for meg. Dog er dette individuelt.

 

Fyll opp til fullt på peilepinnen og peil i forkant av at du starter motoren. Da får du føling med forbruket. Sjekk om forbruket blir mindre ved litt lavere turtall.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...