Jump to content

12v feilfinning


tmoltsendk

Recommended Posts

Hei 

 

jeg har nå brukt 6-7 timer selvstændigt på denne problemstilling, så nå tillater jeg å spørre her.

 

Jeg har en 4-polet dekkskontakt som skal føre strøm igennem dekket til en topplanterne og et horn.

 

jeg har målt at knappen for hornet gir 12v på de to punkter på styrbord side. Mens det blir 12v på de 2 punkter på babord side, når lanternekontakten er på. På begge sider gjelder det at pluspolen er den nederste og minuspolen er den øverste.

 

Jeg har ført nye kabler helt fra stikket og frem til horn og lanterne, så jeg er sikker på at disse er koblet rigtigt og med nye kabler.

 

jeg måler 1 ohm motstand over lanternen. Både rett på lanternen og nede på stikket. På samme måde måler jeg ca. 14 ohm motstand over hornet ved stikket OG rett over horten. 

 

Når jeg da plugger kontakten i dekkskontakten blir det hverken lys i lanternen eller lyd i hornet. 

 

Hva er det jeg overser her. For mig at se burde dette fungere, når der er 12v i dekkskontakten og “rigtig” motstand helt nede i stikket.

 

på forhånd tak for hjelpen.

CCF2313D-FCB7-4D2B-95EC-D8BFA6C04152.jpeg

634F81FA-9A97-4FE4-9F32-4FD1B3C81AB7.jpeg

36D03013-8C77-4B05-80E3-4A8C57792686.jpeg

80EB6EE4-AA28-451A-A225-11C1C5343AFE.jpeg

82406912-F29D-4463-9CC6-13985D5FC24E.jpeg

Link to post
Share on other sites

Jeg synes Ohm-værdien for lanternen lyder forkert. 1 Ohm vil ifølge Joules lov (effekt=spænding*spænding/modstand) give en effekt i pæren på 144W ... det lyder forkert. Skulle det have været 10 Ohm?

Fungerer lanternen og hornet hvis du kobler dem direkte på batteriet?

Link to post
Share on other sites

Min første tanke er at med enspenning på 11,33 volt så er batteriet ødelagt mål spenningen direkte på batteriet når pluggen er koblet og bryterne er på

Neste er at pluggene er vridd 90 grader i forhold til hverandre slik at lanterne får 2 plussledninger og hornet 2 minus eller omvendt. 

Neste tanke er at jordingen er så dårlig at spenningen dropper

Neste er å sjekke at siktingen er irret 

Link to post
Share on other sites

mthoms skrev for 4 timer siden:

Jeg synes Ohm-værdien for lanternen lyder forkert. 1 Ohm vil ifølge Joules lov (effekt=spænding*spænding/modstand) give en effekt i pæren på 144W ... det lyder forkert. Skulle det have været 10 Ohm?

Fungerer lanternen og hornet hvis du kobler dem direkte på batteriet?

der er eg ikkje umiddelbart enig, for ein glødelampe har ein enorm positiv temperaturkoeffisient, og sammen med temperatur som blir i glødetråden med lys på, kan det henda at dette stemmer.

Men å måla spenningen i dekkskontakten med eit digitalinstrument, fortel veldig lite. Jadå, du får spenning som instrumentet viser, men der kan vera ei kobling på veien som er so svak at der blir eit svært spenningsfall so snart der er strømtrekk. Test med prøvelampe, so ser du kor langt strømmen kjem før du møter dårlig kontakt.

Link to post
Share on other sites

On 27/4/2018 at 9:14 PM, Dinamo said:

der er eg ikkje umiddelbart enig, for ein glødelampe har ein enorm positiv temperaturkoeffisient, og sammen med temperatur som blir i glødetråden med lys på, kan det henda at dette stemmer.

 

Hvor pinligt ... det er jo børnelærdom :ghost: ... helt enig i korrektionen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...