Jump to content

Det kommer Olje ut med eksos vannet fra mine VP 41A...

Skipperdrøm

Recommended Posts

Hei, jeg lurer på om det er noen motorkyndige her inne som kan hjelpe meg å synse litt på hvor problemet ligger...

Jeg har to Volvo Penta 41A, 1988 mod. De har ca 2500 timer på ryggen... Det er aksel drift og ikke aggregat...

Det kommer olje ut med eksos vannet, litt for mye til at jeg kan si det er normalt... jeg tenkte ( les håpet ) at det var dysene som ikke forstøvet godt nok, og at det derfor kom uforberedt diesel ut med eksosen...  men etter å ha tatt en dråpe med diesel og en med olje å dryppet på sjøen, heller nå misstanken mot at det faktisk er motorolje det er snakk om...

Da tenker jeg oljelekkasje fra turbo, lekkasje fra oljekjøler til motor eller gear, eller fra slitasje i sylinder/stempelringer.... ( sistnevnte håper jeg virkelig ikke... )

Så da er spørsmålet, er det noen som har erfart lignende med Volvo eller andre motorer, så vil jeg gjerne høre om det,  og er det noen som har gode ideer hvordan feilsøke ?  Har ikke lyst å bare bytte en turbo eller oljekjøler uten videre, det koster endel peng..

Har sjekket motorolje, ingen tegn til vann i den...

Er dette likt på begge motorene, eller er problemet bare for en?

Prøv å koble deg forbi oljekjølerene (en av gangen) ved å sette på en ekstra slange eller et rør inn i sjøvannskretsen. Da kan du bekrefte/avkrefte om det kommer fra oljekjøleren. La motoren gå en stund slik at du får vasket ut eventuelt oljesøl som ligger i sjøvannslangene, men motoren må ikke kjøres med belastning under denne testen. Oljekjølerne kan også demonteres og trykktestes om du har utstyr for dette. 

Men turboen kan være en like sansynlig årsak. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Skipperdrøm skrev for 9 timer siden:

Har du sjekket gearoje-nivået? Jeg fikk lekkasje på den ene gearolje-kjøleren (61motor) som resulterte i minkende gearolje og oljefilm på sjøen. Fikk loddet og trykktestet kjøleren hos Radiatorservice i Stavanger. Den ble potte tett. Kostet ikke all verden. Så bytte av kjøler i tilfelle lekkasje er ikke nødvendig. Lykke til og velkommen til forumet!

Brigg skrev for 5 timer siden:

Er dette likt på begge motorene, eller er problemet bare for en?

Prøv å koble deg forbi oljekjølerene (en av gangen) ved å sette på en ekstra slange eller et rør inn i sjøvannskretsen. Da kan du bekrefte/avkrefte om det kommer fra oljekjøleren. La motoren gå en stund slik at du får vasket ut eventuelt oljesøl som ligger i sjøvannslangene, men motoren må ikke kjøres med belastning under denne testen. Oljekjølerne kan også demonteres og trykktestes om du har utstyr for dette. 

Men turboen kan være en like sansynlig årsak. 

Brigg; det er nok fra begge motorene ja, men verst fra den ene... 

Det er et godt forslag, og jeg vil se på om jeg kan få til å by-passe oljekjølerene... men jeg må nok en 14 dagers tur på jobb før jeg får testet dette...

Jakob T skrev for 5 timer siden:

Om det er turboen som lekker,vil det som oftest komme litt olje ut sladrehullet på ladeluftkjøler

Takk for innspill? Jeg skal se etter sladrehullet, vet ikke hvor det er, men antar det må være en plass i bunn av intercooler...

men, turbo består av en senter del hvor oljetrykk kommer inn... og en olje seal mot pumpe side, og en seal mot eksos side... er det ikke mulig at seal mot eksos side slipper gjennom olje, men at seal i andre ende holder tett??  Eller er jeg på feile tanker da?

Brigg skrev 2 minutter siden:

Da er det lurt å teste en motor av gangen, og ta kjølerene etter tur. Da holder du orden på hva som eventuelt gjør en forskjell. 

Det er nok lurt ja? 

jeg har også lekt med tanken på en enklere test først; ta kjølevannet ut rett før det går tilbake til eksos bend, og rute dette til sjø i egen slange... kan kjøre noen minutter før det blir for varm eksos slange... da vil jeg se om det fortsatt kommer olje fra vannet.... om ikke er det ikke kjølere, men turbo eller sylindre... hva tror du om det?

navid skrev for 4 timer siden:

Har du sjekket gearoje-nivået? Jeg fikk lekkasje på den ene gearolje-kjøleren (61motor) som resulterte i minkende gearolje og oljefilm på sjøen. Fikk loddet og trykktestet kjøleren hos Radiatorservice i Stavanger. Den ble potte tett. Kostet ikke all verden. Så bytte av kjøler i tilfelle lekkasje er ikke nødvendig. Lykke til og velkommen til forumet!

Hei, gear oljen har jeg faktisk ikke sjekket, det skal jeg gjøre snarest.... takk for et enkelt men viktig tips?

Ttor skrev 1 time siden:

Opplever oljefilm på sjøen etter hver kaldstart. TAMD41p. Begge maskinene gjør dette. Men såvidt jeg ser er dette bare ved oppstart. Opplever aldri å måtte etterfylle olje, så jeg mistenker at det er litt uforbrent diesel jeg ser på sjøen. 

? Det høres kjent ut... jeg kjøpte faktisk inn dysetester siden min misstanke var lik din... men, etter en oppstart får å se på problemet, tok jeg umiddelbart etterpå å fant en skvett med diesel, og dro opp peilepinnen fra motor, dyppet peilepinnen i sjøen og fikk samme farge spekter som motor produserer, tok deretter en skvett med diesel på sjøen og fikk da et helt annet bilde.... dette kan du enkelt teste ut.

Skipperdrøm skrev 24 minutter siden:

Det er nok lurt ja? 

jeg har også lekt med tanken på en enklere test først; ta kjølevannet ut rett før det går tilbake til eksos bend, og rute dette til sjø i egen slange... kan kjøre noen minutter før det blir for varm eksos slange... da vil jeg se om det fortsatt kommer olje fra vannet.... om ikke er det ikke kjølere, men turbo eller sylindre... hva tror du om det?

Kan være verdt å prøve for å avgrense videre søkeområde. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Jeg vet det kommer noe olje ut av intercoolerne mine. Men opphavet og mengde har jeg ikke kartlagt helt ennå. Kjøpte båten i fjor sommer, og fikk tatt en motorvask etter en stund. Ser nå at det kommer noe seig olje ut under intercoolerne etter dette. På 41p er det ikke filter på veivhusventilasjonen. Her kommer det nok en del olje. Har plan om å ta service på en av intercoolerne snart, og samtidig montere en oljeutskiller på ventilasjonsrøret. Tror ikke disse er overhalt siden ny i 1997  Om det da fortsatt kommer olje, får jeg eventuelt sjekke turbo. 

Skipperdrøm skrev On 28.4.2018 at 1.01:

Hei, jeg lurer på om det er noen motorkyndige her inne som kan hjelpe meg å synse litt på hvor problemet ligger...

Jeg har to Volvo Penta 41A, 1988 mod. De har ca 2500 timer på ryggen... Det er aksel drift og ikke aggregat...

Det kommer olje ut med eksos vannet, litt for mye til at jeg kan si det er normalt... jeg tenkte ( les håpet ) at det var dysene som ikke forstøvet godt nok, og at det derfor kom uforberedt diesel ut med eksosen...  men etter å ha tatt en dråpe med diesel og en med olje å dryppet på sjøen, heller nå misstanken mot at det faktisk er motorolje det er snakk om...

Da tenker jeg oljelekkasje fra turbo, lekkasje fra oljekjøler til motor eller gear, eller fra slitasje i sylinder/stempelringer.... ( sistnevnte håper jeg virkelig ikke... )

Så da er spørsmålet, er det noen som har erfart lignende med Volvo eller andre motorer, så vil jeg gjerne høre om det,  og er det noen som har gode ideer hvordan feilsøke ?  Har ikke lyst å bare bytte en turbo eller oljekjøler uten videre, det koster endel peng..

Takk for alle innspill, og for all del kom gjerne med flere erfaringer :)

Siden sist har jeg nå demontert eksos krøk  og rør til intercooler på den motoren som var verst for inspeksjon.... det var ingen tegn til Olje rester / fett hverken på eksos side eller trykk side.... jeg burde vel kunne se noe fett/fuktighet i koksen der om det var turbo som er grunnen??

jeg tenker da at dette styrker teorien om at det er en oljekjøler som lekker.... skal prøve å by-passe disse når jeg er tilbake fra jobb...

Sjekket forresten gear olje nivå også...  på den motoren med størst problem var det faktisk alt for masse olje, helt ren og fin - ingen tegn til vann...  På den andre motoren var det alt for lite olje :/  så her har jeg også en jobb å gjøre...

Husk at det er kalt i vannet og da kommer det gjerne noe diesel film på sjøen som mange her inne sier, mine motorer har også diesel film ved oppstart når det er kaldt i vannet. Og det har det vært hele tiden. Men det skader ikke og ta en sjekk på om det virkelig er en lekkasje i en kjøler. 

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

• 1 måned senere...
Skipperdrøm skrev On 28.4.2018 at 1.01:

Nå har jeg rutet om kjølevann, tatt det ut før eksos.... da er det ingen olje i vannet...

Jeg har overhalt alle 12 dyser, men fremdeles kommer det olje ut med eksos...

Jeg er i ferd med å overhale sjøvanns pumpen, uten at jeg har stor tro på at det kommer derfra...

Er det noen her som vet litt om hvordan ventil tetningene er på disse motorene? er det vanlig at disse kan lekke olje?

Jeg er nok redd det er turbo overhaling som er det neste på lista da....  Er det noen som har andre ideer, så takker jeg for tips...

Skipperdrøm skrev 40 minutter siden:

Jeg er nok redd det er turbo overhaling som er det neste på lista da....  Er det noen som har andre ideer, så takker jeg for tips...

Dette høres veldig ut som oljelekkasje fra turbo.

Lagt til: Kan det være teoretisk mulig at oljelekkasje rundt eksosventilene kan medføre uforbrendt olje ut sammen med eksos? Høres lite sansynlig ut, men er det noen kyndige som tør å konkludere på dette?

Når det gjelder sjøvannspumpen er det nærmest umulig at det kommet motorolje inn i sjøvannskretsen her. Men den har sikkert gått noen timer så overhaling som forebyggende vedlikehold trenger ikke være dumt. 

Redigert av Brigg (see edit history)

Brigg skrev 38 minutter siden:

Dette høres veldig ut som oljelekkasje fra turbo.

Lagt til: Kan det være teoretisk mulig at oljelekkasje rundt eksosventilene kan medføre uforbrendt olje ut sammen med eksos? Høres lite sansynlig ut, men er det noen kyndige som tør å konkludere på dette?

Når det gjelder sjøvannspumpen er det nærmest umulig at det kommet motorolje inn i sjøvannskretsen her. Men den har sikkert gått noen timer så overhaling som forebyggende vedlikehold trenger ikke være dumt. 

Stemmer det Brigg, pumpen lakk vann som en sil...så den måtte tas likevel....  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...