Skipperdrøm Startet 27.April.2018 Link til dette innlegget Startet 27.April.2018 Hei, jeg lurer på om det er noen motorkyndige her inne som kan hjelpe meg å synse litt på hvor problemet ligger... Jeg har to Volvo Penta 41A, 1988 mod. De har ca 2500 timer på ryggen... Det er aksel drift og ikke aggregat... Det kommer olje ut med eksos vannet, litt for mye til at jeg kan si det er normalt... jeg tenkte ( les håpet ) at det var dysene som ikke forstøvet godt nok, og at det derfor kom uforberedt diesel ut med eksosen... men etter å ha tatt en dråpe med diesel og en med olje å dryppet på sjøen, heller nå misstanken mot at det faktisk er motorolje det er snakk om... Da tenker jeg oljelekkasje fra turbo, lekkasje fra oljekjøler til motor eller gear, eller fra slitasje i sylinder/stempelringer.... ( sistnevnte håper jeg virkelig ikke... ) Så da er spørsmålet, er det noen som har erfart lignende med Volvo eller andre motorer, så vil jeg gjerne høre om det, og er det noen som har gode ideer hvordan feilsøke ? Har ikke lyst å bare bytte en turbo eller oljekjøler uten videre, det koster endel peng.. Har sjekket motorolje, ingen tegn til vann i den... Sitér dette innlegget Link to post
Tjorven III Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Vil anta at det lekker i oljekjøler hadde samme på min 30 motor en fang i tiden. Tjorven Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Er dette likt på begge motorene, eller er problemet bare for en? Prøv å koble deg forbi oljekjølerene (en av gangen) ved å sette på en ekstra slange eller et rør inn i sjøvannskretsen. Da kan du bekrefte/avkrefte om det kommer fra oljekjøleren. La motoren gå en stund slik at du får vasket ut eventuelt oljesøl som ligger i sjøvannslangene, men motoren må ikke kjøres med belastning under denne testen. Oljekjølerne kan også demonteres og trykktestes om du har utstyr for dette. Men turboen kan være en like sansynlig årsak. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Jakob T Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Om det er turboen som lekker,vil det som oftest komme litt olje ut sladrehullet på ladeluftkjøler Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Skipperdrøm skrev for 9 timer siden: Har sjekket motorolje, ingen tegn til vann i den... Har du sjekket gearoje-nivået? Jeg fikk lekkasje på den ene gearolje-kjøleren (61motor) som resulterte i minkende gearolje og oljefilm på sjøen. Fikk loddet og trykktestet kjøleren hos Radiatorservice i Stavanger. Den ble potte tett. Kostet ikke all verden. Så bytte av kjøler i tilfelle lekkasje er ikke nødvendig. Lykke til og velkommen til forumet! Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Opplever oljefilm på sjøen etter hver kaldstart. TAMD41p. Begge maskinene gjør dette. Men såvidt jeg ser er dette bare ved oppstart. Opplever aldri å måtte etterfylle olje, så jeg mistenker at det er litt uforbrent diesel jeg ser på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Skipperdrøm Svart 28.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Brigg skrev for 5 timer siden: Er dette likt på begge motorene, eller er problemet bare for en? Prøv å koble deg forbi oljekjølerene (en av gangen) ved å sette på en ekstra slange eller et rør inn i sjøvannskretsen. Da kan du bekrefte/avkrefte om det kommer fra oljekjøleren. La motoren gå en stund slik at du får vasket ut eventuelt oljesøl som ligger i sjøvannslangene, men motoren må ikke kjøres med belastning under denne testen. Oljekjølerne kan også demonteres og trykktestes om du har utstyr for dette. Men turboen kan være en like sansynlig årsak. Brigg; det er nok fra begge motorene ja, men verst fra den ene... Det er et godt forslag, og jeg vil se på om jeg kan få til å by-passe oljekjølerene... men jeg må nok en 14 dagers tur på jobb før jeg får testet dette... Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Da er det lurt å teste en motor av gangen, og ta kjølerene etter tur. Da holder du orden på hva som eventuelt gjør en forskjell. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Skipperdrøm Svart 28.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Jakob T skrev for 5 timer siden: Om det er turboen som lekker,vil det som oftest komme litt olje ut sladrehullet på ladeluftkjøler Takk for innspill? Jeg skal se etter sladrehullet, vet ikke hvor det er, men antar det må være en plass i bunn av intercooler... men, turbo består av en senter del hvor oljetrykk kommer inn... og en olje seal mot pumpe side, og en seal mot eksos side... er det ikke mulig at seal mot eksos side slipper gjennom olje, men at seal i andre ende holder tett?? Eller er jeg på feile tanker da? Sitér dette innlegget Link to post
Skipperdrøm Svart 28.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Brigg skrev 2 minutter siden: Da er det lurt å teste en motor av gangen, og ta kjølerene etter tur. Da holder du orden på hva som eventuelt gjør en forskjell. Det er nok lurt ja? jeg har også lekt med tanken på en enklere test først; ta kjølevannet ut rett før det går tilbake til eksos bend, og rute dette til sjø i egen slange... kan kjøre noen minutter før det blir for varm eksos slange... da vil jeg se om det fortsatt kommer olje fra vannet.... om ikke er det ikke kjølere, men turbo eller sylindre... hva tror du om det? Sitér dette innlegget Link to post
Skipperdrøm Svart 28.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 navid skrev for 4 timer siden: Har du sjekket gearoje-nivået? Jeg fikk lekkasje på den ene gearolje-kjøleren (61motor) som resulterte i minkende gearolje og oljefilm på sjøen. Fikk loddet og trykktestet kjøleren hos Radiatorservice i Stavanger. Den ble potte tett. Kostet ikke all verden. Så bytte av kjøler i tilfelle lekkasje er ikke nødvendig. Lykke til og velkommen til forumet! Hei, gear oljen har jeg faktisk ikke sjekket, det skal jeg gjøre snarest.... takk for et enkelt men viktig tips? Sitér dette innlegget Link to post
Skipperdrøm Svart 28.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Ttor skrev 1 time siden: Opplever oljefilm på sjøen etter hver kaldstart. TAMD41p. Begge maskinene gjør dette. Men såvidt jeg ser er dette bare ved oppstart. Opplever aldri å måtte etterfylle olje, så jeg mistenker at det er litt uforbrent diesel jeg ser på sjøen. ? Det høres kjent ut... jeg kjøpte faktisk inn dysetester siden min misstanke var lik din... men, etter en oppstart får å se på problemet, tok jeg umiddelbart etterpå å fant en skvett med diesel, og dro opp peilepinnen fra motor, dyppet peilepinnen i sjøen og fikk samme farge spekter som motor produserer, tok deretter en skvett med diesel på sjøen og fikk da et helt annet bilde.... dette kan du enkelt teste ut. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Skipperdrøm skrev 24 minutter siden: Det er nok lurt ja? jeg har også lekt med tanken på en enklere test først; ta kjølevannet ut rett før det går tilbake til eksos bend, og rute dette til sjø i egen slange... kan kjøre noen minutter før det blir for varm eksos slange... da vil jeg se om det fortsatt kommer olje fra vannet.... om ikke er det ikke kjølere, men turbo eller sylindre... hva tror du om det? Kan være verdt å prøve for å avgrense videre søkeområde. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Ttor Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Jeg vet det kommer noe olje ut av intercoolerne mine. Men opphavet og mengde har jeg ikke kartlagt helt ennå. Kjøpte båten i fjor sommer, og fikk tatt en motorvask etter en stund. Ser nå at det kommer noe seig olje ut under intercoolerne etter dette. På 41p er det ikke filter på veivhusventilasjonen. Her kommer det nok en del olje. Har plan om å ta service på en av intercoolerne snart, og samtidig montere en oljeutskiller på ventilasjonsrøret. Tror ikke disse er overhalt siden ny i 1997 Om det da fortsatt kommer olje, får jeg eventuelt sjekke turbo. Sitér dette innlegget Link to post
Dr.blind Svart 28.April.2018 Link til dette innlegget Svart 28.April.2018 Min VP MD22, lager også oljefilm ved oppstart, en som sa det var diesel. Har aldri behov for og etterfylle olje... Sitér dette innlegget Link to post
Skipperdrøm Svart 30.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2018 Skipperdrøm skrev On 28.4.2018 at 1.01: Hei, jeg lurer på om det er noen motorkyndige her inne som kan hjelpe meg å synse litt på hvor problemet ligger... Jeg har to Volvo Penta 41A, 1988 mod. De har ca 2500 timer på ryggen... Det er aksel drift og ikke aggregat... Det kommer olje ut med eksos vannet, litt for mye til at jeg kan si det er normalt... jeg tenkte ( les håpet ) at det var dysene som ikke forstøvet godt nok, og at det derfor kom uforberedt diesel ut med eksosen... men etter å ha tatt en dråpe med diesel og en med olje å dryppet på sjøen, heller nå misstanken mot at det faktisk er motorolje det er snakk om... Da tenker jeg oljelekkasje fra turbo, lekkasje fra oljekjøler til motor eller gear, eller fra slitasje i sylinder/stempelringer.... ( sistnevnte håper jeg virkelig ikke... ) Så da er spørsmålet, er det noen som har erfart lignende med Volvo eller andre motorer, så vil jeg gjerne høre om det, og er det noen som har gode ideer hvordan feilsøke ? Har ikke lyst å bare bytte en turbo eller oljekjøler uten videre, det koster endel peng.. Har sjekket motorolje, ingen tegn til vann i den... Takk for alle innspill, og for all del kom gjerne med flere erfaringer :) Siden sist har jeg nå demontert eksos krøk og rør til intercooler på den motoren som var verst for inspeksjon.... det var ingen tegn til Olje rester / fett hverken på eksos side eller trykk side.... jeg burde vel kunne se noe fett/fuktighet i koksen der om det var turbo som er grunnen?? jeg tenker da at dette styrker teorien om at det er en oljekjøler som lekker.... skal prøve å by-passe disse når jeg er tilbake fra jobb... Sjekket forresten gear olje nivå også... på den motoren med størst problem var det faktisk alt for masse olje, helt ren og fin - ingen tegn til vann... På den andre motoren var det alt for lite olje :/ så her har jeg også en jobb å gjøre... Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 30.April.2018 Link til dette innlegget Svart 30.April.2018 Husk at det er kalt i vannet og da kommer det gjerne noe diesel film på sjøen som mange her inne sier, mine motorer har også diesel film ved oppstart når det er kaldt i vannet. Og det har det vært hele tiden. Men det skader ikke og ta en sjekk på om det virkelig er en lekkasje i en kjøler. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Dykker Svart 30.April.2018 Link til dette innlegget Svart 30.April.2018 (redigert) Hiv noen dråper Zalo på sjøen rundt båten der sølet er. Da forsvinner de raskt og man kan se om det kommer mer etter at motorene er varme. Redigert 30.April.2018 av Dykker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipperdrøm Svart 31.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 Skipperdrøm skrev On 28.4.2018 at 1.01: Hei, jeg lurer på om det er noen motorkyndige her inne som kan hjelpe meg å synse litt på hvor problemet ligger... Jeg har to Volvo Penta 41A, 1988 mod. De har ca 2500 timer på ryggen... Det er aksel drift og ikke aggregat... Det kommer olje ut med eksos vannet, litt for mye til at jeg kan si det er normalt... jeg tenkte ( les håpet ) at det var dysene som ikke forstøvet godt nok, og at det derfor kom uforberedt diesel ut med eksosen... men etter å ha tatt en dråpe med diesel og en med olje å dryppet på sjøen, heller nå misstanken mot at det faktisk er motorolje det er snakk om... Da tenker jeg oljelekkasje fra turbo, lekkasje fra oljekjøler til motor eller gear, eller fra slitasje i sylinder/stempelringer.... ( sistnevnte håper jeg virkelig ikke... ) Så da er spørsmålet, er det noen som har erfart lignende med Volvo eller andre motorer, så vil jeg gjerne høre om det, og er det noen som har gode ideer hvordan feilsøke ? Har ikke lyst å bare bytte en turbo eller oljekjøler uten videre, det koster endel peng.. Har sjekket motorolje, ingen tegn til vann i den... Nå har jeg rutet om kjølevann, tatt det ut før eksos.... da er det ingen olje i vannet... Jeg har overhalt alle 12 dyser, men fremdeles kommer det olje ut med eksos... Jeg er i ferd med å overhale sjøvanns pumpen, uten at jeg har stor tro på at det kommer derfra... Er det noen her som vet litt om hvordan ventil tetningene er på disse motorene? er det vanlig at disse kan lekke olje? Jeg er nok redd det er turbo overhaling som er det neste på lista da.... Er det noen som har andre ideer, så takker jeg for tips... Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 31.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 Har du mulighet til å legge ut en video av motor ved oppstart? Ja som viser røyk. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 31.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 (redigert) Skipperdrøm skrev 40 minutter siden: Jeg er nok redd det er turbo overhaling som er det neste på lista da.... Er det noen som har andre ideer, så takker jeg for tips... Dette høres veldig ut som oljelekkasje fra turbo. Lagt til: Kan det være teoretisk mulig at oljelekkasje rundt eksosventilene kan medføre uforbrendt olje ut sammen med eksos? Høres lite sansynlig ut, men er det noen kyndige som tør å konkludere på dette? Når det gjelder sjøvannspumpen er det nærmest umulig at det kommet motorolje inn i sjøvannskretsen her. Men den har sikkert gått noen timer så overhaling som forebyggende vedlikehold trenger ikke være dumt. Redigert 31.Mai.2018 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Skipperdrøm Svart 31.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 Brigg skrev 38 minutter siden: Dette høres veldig ut som oljelekkasje fra turbo. Lagt til: Kan det være teoretisk mulig at oljelekkasje rundt eksosventilene kan medføre uforbrendt olje ut sammen med eksos? Høres lite sansynlig ut, men er det noen kyndige som tør å konkludere på dette? Når det gjelder sjøvannspumpen er det nærmest umulig at det kommet motorolje inn i sjøvannskretsen her. Men den har sikkert gått noen timer så overhaling som forebyggende vedlikehold trenger ikke være dumt. Stemmer det Brigg, pumpen lakk vann som en sil...så den måtte tas likevel.... Sitér dette innlegget Link to post
Skipperdrøm Svart 31.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 IMG_1949,1.zip Sitér dette innlegget Link to post
Skipperdrøm Svart 31.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 Skipperdrøm skrev Just now: IMG_1949,1.zip Her er en video av motor på tomgang, kald motor... ( i den grad det er mulig å ha kald motor i dag.... ) har gått ca 5 min. da jeg filmet. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 31.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2018 Om du tar av røret mellom turbo og ladeluftkjøler vil det vere olje dette om tetningen lekker på luftsida.Om lekkasjen er stor vil du kunne sjå det i utløpet på turbo,eksosbend etter den har gått ein del på tomgang.Har du oljeforbruk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.