Jump to content

Enda en defekt båtmotor:-( 25hk Yamaha


priv3001

Recommended Posts

Uflaksen/uvitnheten vil ingen ende ta.

 

For 3 gang denne sesongen har jeg kjøpt båt med (påfølgende) motor problemer :cryin:

 

Denne gangen ble det en liten 16" plastbåt med en 25hk Yamaha motor på hekken.

 

Jeg var hjemme hos selger og så båten på land, han startet opp motoren uten problemer,

jeg kjøper båten og drar lykkelig hjem.

 

Så er det tid for å sjøsette båten, endelig skal jeg også komme meg på sjøen teker jeg,

Rygger uti hengern blir dyttet utover smiler og vinker helt til jeg skal starte opp, jeg drar og drar og drar i snora, men ingenting hender :confused:

 

Ikke nok med at motoren ikke starter, men nå har jeg drevet fra land og selvfølgelig er det ingen årer i båten, så jeg blir sittende en times tid før det er noen som kommer meg til unnsetning og tauer meg (flau)tilbake

 

 

Ok det var den sørgelige historien, nå håper jeg noen av dere her inne kan komme med tips som redder resten av båt sesongen :cheers:

 

Jeg har sjekket pluggene på motoren og det er gnist, de blir fuktige også, så bensinen kommer fram dit den skal.

 

Sansynlig vis er det bensinen som er for gammel (den er 2år gammel) så mitt spm blir da: HVORDAN KAN JEG RENSE/FJERNE DEN GAMLE BENSINEN SOM ALEREDE HAR KOMMET INN I MOTOREN?

 

Taknemlig for alle tips :smash:

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problemet med min nykjøpte 4hk mariner. Denne er fra begynnelsen av 90 tallet tror jeg.

Jeg fikk kjørt den i ca 1 time, når jeg så skulle starte den etter dette ville den ikke i det hele tatt.

Løsning: dårlig kontakt til stoppkontakten. Denne var koblet ut, og kontaktene var teipet. Fikset dette. Alt ok! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

:rolleyes: mesteparten av alle som selger "lite" brukte motorer sier

att de har hatt service og er er "nyoverhalt..." Her selv kjøpt ny motor

etter å ha blitt rundlurt, min motor hadde vært under vann....

Det ble helt ny motor og med tryghet på å komme til land når jeg

er på sjøen .. :wink:

Redigert av Ancas (see edit history)

CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !!

Link to post
Share on other sites

Hvis selger klarte å starte motoren uten problemer, kan det jo hende at det er startprosedyren din som ikke er helt patent?

 

Hos oss har vi en 9,9 Yamaha, og den nekter å gå hvis den får choke ved vanlige sommertemperaturer. Den starter på første draget hver gang, altså uten choke. Hva med en telefon til selger?

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Hvis selger klarte å starte motoren uten problemer, kan det jo hende at det er startprosedyren din som ikke er helt patent?

 

Hos oss har vi en 9,9 Yamaha, og den nekter å gå hvis den får choke ved vanlige sommertemperaturer. Den starter på første draget hver gang, altså uten choke. Hva med en telefon til selger?

 

mvh

 

M.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Prøv å fylle ny bensin så ser du ...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Opplevde det samme som deg for noen år siden med en gammel 25 HK Yamaha, 77 mod. Selger startet den på 2. draget etter å ha stått hele vinteren. Når jeg fikk den hjem gikk jo ikke fn.skapet, jeg forsøkte jo å starte som jeg var vant til med den forrige Evinruden, halv gass og choke. Grinete som fy ringte jeg til selger som kunne fortelle at disse motorene ville ikke starte hvis de fikk for mye bensin. Oppskriften på et lykkelig samliv med Yamahaen ble: ingen gass og choke - motoren startet på 2. draget i alle de årene jeg hadde den.

 

Vidar.

Link to post
Share on other sites

Som Geir Frode sier: rengjør forgasseren. Gammel bensin fordamper , men totaktsoljen blir liggende igjen i flottørhuset og stivner etterhvert. Dette vil da stenge for bensinpassasjen. Men hvordan fikk da selgeren start på denne motoren??

La oss høre om du finner ut av dette!

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Yamaha 28 som er gammel, halv gass og choke, den fyrer på 2 draget og går som en klokke deretter...

 

Har du både gnist og pluggene er våte tyder dette på at den ikke antenner bensinen. Da kan det jo hende at ny frisk vare fra nærmeste pumpe hjelper.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at bensinen skal være utrolig gammel og dårlig for at en motor ikke starter. Har drevet mye med totaktere både på sjøen og på land. Den mister en del av sin effekt etterhvert, men som regel er den grei nok til å starte på . Mistenker i ditt tilfelle enten

 

1. Som flere allerede var inne på - at den får for mye bensin og har blitt rå. Skru ut pluggene og dra noen drag uten gass. Sett inn pluggene - gjerne helt nye. Prøv så med lite gass og choke. Dersom den ikke starter så bare øk gass og choke gradvis.

 

2. Kunne vært elektrisk feil som stoppknapp eller den klassiske feilen med at man glemmer å koble til dødmannsknappen (på nyere motorer), men da ville du nok ikke fått gnist.

 

Ville prøvd litt av pkt 1 før jeg skrudde på forgasseren.

 

Anabelle - kraftig 3-fotsyk

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

bytt plugg også hvis ikke den er relativt ny.

Selv om det er gnist er det ikke sikkert den er kraftig nok...

 

JOH

<{POST_SNAPBACK}>

Enig i den jeg er ikke særlig motorkyndig av meg men hvis pluggen blir våt og du har gnist må det vel være gnisten som er fordårlig. Har du prøvd å gitt den en dram :cheers:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at bensinen skal være utrolig gammel og dårlig for at en motor ikke starter. Har drevet mye med totaktere både på sjøen og på land. Den mister en del av sin effekt etterhvert, men som regel er den grei nok til å starte på .

<{POST_SNAPBACK}>

dette stemte bra tidligere, men bensinen nå til dags inneholder mye mer "miljø" tilsetninger enn tidligere, disse har bl.a en lei tendens til å avleire seg i bensinsystem og forgassere, sånn at bensinen nå etter min erfaring slett ikke har samme holdbarhet som tidligere.

 

Yamaha-forhandleren min sier også at de siste årene så har andelen av motorene de får inn, som har trøbbel med drivstoff systemet , gått kraftig opp.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at det flyktige i bensinen relativt raskt dunster bort slik at det stortsett bare er parafin igjen i forgasseren etter noen uker.

 

Dersom jeg ikke kjører motoren tom på forgasseren er den vrang å få igang om den har lagt stille noen uker. Dersom forgasseren er kjørt tom er det bare å pumpe på ballongen og motoren starter umiddelbart.

 

Overnevnte er min erfaring med 50 hp Mercury 3 syl.

 

Bensinen kan derimot stå i tett tank hele vinteren uten problemer. Bruker vanligvis å spe opp gammel bensin med frisk vare og riste gogt slik at den blandes godt.

Link to post
Share on other sites

Heisan da var dagen snart ome, og motoren er like dau som før :confused:

Har byttet plugger, tømt bensinfiltret og drenert gasseren men ingenting skjer.

 

Prøvde med ørlite startgass i syliderne (inn der pluggene sitter) da gikk motoren noen runder, men ingen antydninger til at den vil gå videre.

 

Fortsat blir pluggene våte, så noe må jo komme fram.

 

Når jeg tørker av pluggene blir kluten svart som om det skulle ha vert olje er det riktig tro?

 

Ellers vil jeg takke for mye bra tips :cheers:

Link to post
Share on other sites

Her har du en link til Iboat sitt form , mye nytting å finne her .

 

Spesielt for deg , denne gode feilfinnings guiden Outboard Wont Start:

 

Den er på utenlandsk ,men jeg regner med at det går bra :cool:

 

IKKE bruk startgass :nono: , bruk heller en spruteflaske med bensin/olje blanding ( den smører bedre ).

 

Ser du har drenert forgasseren , men det er ikke alltid det er godt nok , det beste hadde hvert å demontert hele forgasseren ,brukt trykkluft til å blåse gjennom alle hull/dyser , gjerne lagt hele forgasseren i bløtt først .

 

Etter at forgasseren er satt sammen , still den inn på standard grunninstilling ( helt i bunn deretter 1.5 > 2 runder ut ??? ,, noen som kjenner det korrekte antall runder for Yamaha her ??? )

 

Regner med at dette vil hjelpe :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei i gjen Tenkte jeg skulle fortelle enden på historien:-)

Jeg klarte aldri å få start på motoren, så jeg la den ut for salg

Utrolig nok så fikk jeg i gjenn alle pengene jeg hadde gitt får båten:-) selv med defekt motor.

 

Pengene er satt inn på sparekonto med navn: NY OG BEDRE BÅT NESTE ÅR:-)

 

Takk til alle for hjelpen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...