Jump to content

Manuell diesel forpumpe - før eller etter vannutskiller?

Dreamer

Recommended Posts

Jeg har Separ filter / vannutskiller, ett på hver motor. På grunn av tidligere problemer med lufting etter filterskift, har jeg fått verksted til å montere manuelle håndpumper i begge dieselsystemene. Dette fungerer dårlig, og nå ser jeg at håndpumpene er montert mellom vannutskiller og motor. Jeg er ingen ekspert på dette, men burde ikke pumpene vært montert før vannutskillerne? Hva sier ekspertisen?  

Virket noe snodig ja. Det er vel allerede pumpe originalt her på motoren så hvorfor enda en. Mulig den originale er kronglete plassert. Uansett så må lufteskruer på separfilter være stengt når det pumpes, ellers drar man bare mer luft inn. Så har man åpen lufteskrue på finfilter som kommer etter pumpa slik at både separfilter og finfilter luftes via finfilterets lufteskrue.                                            Hvis separfilter har lufteskrue , og den skal benyttes, må jo pumpa være montert FØR separfilter, og ikke etter.

hegra skrev 47 minutter siden:

Virket noe snodig ja. Det er vel allerede pumpe originalt her på motoren så hvorfor enda en. Mulig den originale er kronglete plassert. Uansett så må lufteskruer på separfilter være stengt når det pumpes, ellers drar man bare mer luft inn. Så har man åpen lufteskrue på finfilter som kommer etter pumpa slik at både separfilter og finfilter luftes via finfilterets lufteskrue.                                            Hvis separfilter har lufteskrue , og den skal benyttes, må jo pumpa være montert FØR separfilter, og ikke etter.

Dette er Vetus Deutz som ikke har påmontert primerpumpe fra fabrikk. Motorleverandøren monterte derfor manuelle pumper på begge motorene, men har tydeligvis gjort en tabbe med monteringen.

Ja det virker snodig. Litt rart at høytrykkpumpa alene skal sørge for at motoren får nok diesel. Skulle tro at den da er tiltenkt en ekstern elektrisk fødepumpe som båtprodusenten elegant har hoppet over. Er jo mange biler som har den løsningen, både diesel og bensin. Index her på forumet satte inn en fordmotor fra en ford transitt som også var uten fødepumpe etter det jeg husker, men monterte en elektrisk fødepumpe i tillegg. Det samme gjorde Lars H når den mekaniske pumpa sviktet på hans yanmar. Kan det være løsningen?

• 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...