Dreamer Startet 28.April.2018 Del på Facebook Startet 28.April.2018 Jeg har Separ filter / vannutskiller, ett på hver motor. På grunn av tidligere problemer med lufting etter filterskift, har jeg fått verksted til å montere manuelle håndpumper i begge dieselsystemene. Dette fungerer dårlig, og nå ser jeg at håndpumpene er montert mellom vannutskiller og motor. Jeg er ingen ekspert på dette, men burde ikke pumpene vært montert før vannutskillerne? Hva sier ekspertisen? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.April.2018 Del på Facebook Svart 28.April.2018 (redigert) Talentløst verksted. Finn deg et annet verksted som skjønner hva de driver med. Rakket såpass ned at jeg må legge til: Du forteller ikke hva slags pumper de har montert. Og jeg formoder tanken(e) er montert lavere enn motorene? Redigert 28.April.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.April.2018 Del på Facebook Svart 28.April.2018 Verksted må ha misforstått noko.. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Ask Svart 28.April.2018 Del på Facebook Svart 28.April.2018 Hei I min båt har eg montert ei pumpa mellom dieseltanken og grovfilteret/vassutskiljaren. Tanken er høgare enn motoren. Tanken har uttak på toppen, med røyr nesten ned til botnen av tanken. Ask Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 29.April.2018 Del på Facebook Svart 29.April.2018 Virket noe snodig ja. Det er vel allerede pumpe originalt her på motoren så hvorfor enda en. Mulig den originale er kronglete plassert. Uansett så må lufteskruer på separfilter være stengt når det pumpes, ellers drar man bare mer luft inn. Så har man åpen lufteskrue på finfilter som kommer etter pumpa slik at både separfilter og finfilter luftes via finfilterets lufteskrue. Hvis separfilter har lufteskrue , og den skal benyttes, må jo pumpa være montert FØR separfilter, og ikke etter. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 29.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2018 hegra skrev 47 minutter siden: Virket noe snodig ja. Det er vel allerede pumpe originalt her på motoren så hvorfor enda en. Mulig den originale er kronglete plassert. Uansett så må lufteskruer på separfilter være stengt når det pumpes, ellers drar man bare mer luft inn. Så har man åpen lufteskrue på finfilter som kommer etter pumpa slik at både separfilter og finfilter luftes via finfilterets lufteskrue. Hvis separfilter har lufteskrue , og den skal benyttes, må jo pumpa være montert FØR separfilter, og ikke etter. Dette er Vetus Deutz som ikke har påmontert primerpumpe fra fabrikk. Motorleverandøren monterte derfor manuelle pumper på begge motorene, men har tydeligvis gjort en tabbe med monteringen. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 29.April.2018 Del på Facebook Svart 29.April.2018 Ja det virker snodig. Litt rart at høytrykkpumpa alene skal sørge for at motoren får nok diesel. Skulle tro at den da er tiltenkt en ekstern elektrisk fødepumpe som båtprodusenten elegant har hoppet over. Er jo mange biler som har den løsningen, både diesel og bensin. Index her på forumet satte inn en fordmotor fra en ford transitt som også var uten fødepumpe etter det jeg husker, men monterte en elektrisk fødepumpe i tillegg. Det samme gjorde Lars H når den mekaniske pumpa sviktet på hans yanmar. Kan det være løsningen? Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 13.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2018 Jeg har nå montert pumpene før vannutskiller. Fungerer MYE bedre. Verksted sier de har montert pumpene i henhold til tegning fra Deutz. Så vet vi det! Sitér dette innlegget Link to post
bergie Svart 23.September.2019 Del på Facebook Svart 23.September.2019 Er du fortsatt fornøyd med med pumpene? Skummet gjennom dokumentasjonen på Separ primer pumpe. Slik jeg forstår det, så sier leverandøren at de skal monteres mellom forfilter og motor. Men de fungerer når du har montert de foran forfilteret også? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 23.September.2019 Del på Facebook Svart 23.September.2019 bergie skrev 31 minutter siden: Men de fungerer når du har montert de foran forfilteret også? Det gjør de. Det fine med disse pumpene er at de har full bypass slik at det ikke er noen innsnevringer som gir trykkfall under vanlig drift. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.September.2019 Del på Facebook Svart 23.September.2019 Den eneste grunnen til anbefalingen fra fabrikanten er at pumpen holder lenger om den pumper filtrert diesel. Skal den pumpe 'møkkete' diesel, holder den ikke lenger enn maks 50 år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.