Arvid_A Svart 1.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2018 I tillegg til Høiden Bil og Båtelektro i Moss, som Lars H, anbefaler, har du jo Fredrikstad vikleverksted. Det er et verksted av "den gode gamle sorten", som fikser det meste: http://www.vikleverksted.no/contact/ De reiser nok ikke rundt og reparerer, men hvis du stiller med starteren under armen, er jeg ganske sikker på at du får ordnet det som trengs. Når det gjelder omreisende reparatører, så kan det jo være verdt å sjekke med SP Motor&Marineservice i Rygge. https://www.gulesider.no/f/sp-motor-marineservice-as:84326853 Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 1.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2018 PiperBill skrev for 14 timer siden: Skulle hatt en 70A rele men det eneste jeg finner er en 50/80 A. Jeg lurer på om de er egentlig like? Pinnene er jo like bildene. Releene er ikke like. Det øverste er et vanlig rele. Det nederste releet er vekslende, dvs at i utgangspunktet er 30 og 87a koblet sammen. Når releet får styrestrøm gjennom 85 og 86 kobles 30 og 87 samnen samtidig som forbindelsen mellom 30 og 87a brytes. Et vekslende rele har en litt annen funksjon enn et vanlig rele, men i ditt tilfelle kan du også bruke et vekslende. Du kobler da styrestrøm på 85 og 86 og den kretsen som skal brytes til 30 og 87. Det er da viktig at du isolerer pinne 87a feks ved å sette på en isolert kabelsko. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
PiperBill Svart 1.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2018 Ok. Takk til Brigg. Jeg kan begynne med å ta ut releet og teste om den fungerer. Så vidt jeg forstår så kan jeg koble 12v på 85 og 86 og hører om det klikker. Så, mens den er aktivert, kan jeg måler motstand mellom 30 og 87 som bør være nærmere null. Blir det riktig? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Lars H. Svart 1.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2018 Korrekt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
PiperBill Svart 1.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2018 Takk Lars. Man lærer så lenge man lever (men jeg merker at teskje-prinsippet blir mer og mer aktuelt) Jeg tørrtrente på en rele jeg har liggende. Klikklyden er akkurat det jeg hører når startmotoren ikke slår inn. Jeg åpnet opp releet også og ser at det går an å pusse kontaktet inn i der dersom de er tilsmusset. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
hegra Svart 1.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2018 Så lyden du hørte tidligere var ikke fra selve starteren da? Ja, da kan det jo være dette releet som tuller litt. Man kan jo håpe ? Sjekk strømtilførsel til og fra releet også , men det er ikke så enkelt uten belastning. Kan hende at releet faller fra i det starteren skal til og slå inn for da er spenningsfallet stort. Høres ofte som sammenhengene tikking fra releet, men ikke alltid. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 1.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2018 Det er ikke 100 % sikkert at lyden kommer fra releet da den står ca.5 cm i fra selve starteren. Men vi begynner der. J Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Lars H. Svart 1.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2018 En god måte for å finne ut hvor slike lyder kommer fra er å bruke et stetoskop. Og nei da, det er ikke bare leger som bruker slikt. Jeg har et slikt selv, kjøpt på Bitema! Jeg har det uten elektronikk. Et slikt verktøy er også ypperlig for å finne ulyd i lagre, i ventilløftere og jeg vet ikke hva. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
PiperBill Svart 1.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2018 Har en slik stetoskop Lars.... et eller annet sted i uthuset. Bra tips! Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
PiperBill Svart 2.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Nå har jeg testet releet og den er helt i orden så den er ute av bildet. Neste jeg skal gjøre er å koble fra og rense pusse/kablene inntil startmotoren. Om ikke det hjelper så blir det vel demontering av selve startmotor. Men jeg tror jeg kommer til å kjøpe ny og bare bytte ut istedenfor å levere starteren til service. Sesongen er jo kort nok som det er uten at jeg skal gå og vente på å få tilbake starter’n. Ny koster ca. 3500,- hos Vetus men jeg ser noen på Ebay fra England til under £200. Spørsmål er om jeg har en eller to pol starter? Kan noen ser det ut i fra dette bildet? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
KaRoBa Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 PiperBill skrev 34 minutter siden: Nå har jeg testet releet og den er helt i orden så den er ute av bildet. Du seier releet er testet. Bare et spørsmål, har du målt motstand over kontaktsettet? DC strømmer er noe herk å bryte og kontaktsett blir brente. Så venter jeg i "spenning" på bli idiotforklart av ekspertene igjen...... Sitér dette innlegget Link to post
Nils henden Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Vann tank til mamba 341,hvor får man tak i det....... Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 2.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 (redigert) KaRoBa skrev 29 minutter siden: Du seier releet er testet. Bare et spørsmål, har du målt motstand over kontaktsettet? DC strømmer er noe herk å bryte og kontaktsett blir brente. Så venter jeg i "spenning" på bli idiotforklart av ekspertene igjen...... Ja jeg målte motstand over 30 og 87 mens 85 og 86 var koblet til 12v. Null motstand. Så åpnet jeg likevel releet og pusset kontaktstiftene men den va jo rent og fint fra før. Ser gjennom bildene jeg tok av startmotoren i dag og jeg ser en mulig svakpunk. Hovedkabelen fra startbatteriet burde vært innerst på tilkoblings-pinne og de 3 andre røde utenpå. Kabelskoen på startkabelen er ikke helt flat men litt krummet/buet. Her kan det være dårlig kontakt. Redigert 2.Mai.2018 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Hulda Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Enpolet. Rekkefølgen på ledningene er teoretisk. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Gå og kjøp det et nytt start og stopp rele dette er forbruksvare. Koster et parr hundringser originalt. Ha et i reserve. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Lars H. Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Hulda skrev 39 minutter siden: Rekkefølgen på ledningene er teoretisk. Jo da, men med stor strøm og ikke helt plane,kanskje irrete små kabelsko innenfor, skader det ikke å bytte rekkefølgen, gjort på et par minutter. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Tror ikke det er derfor releet plutslig slutter å virke. Hos meg sitter høyampen ytterst, og V8'ern starter alltid på første klikket. Grunnen til at jeg monterer det slik, er at jeg ønsker den lederen så langt unna gods som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Jeg har helt sikkert noen slike koblinger selv som fungerer, fant 2 stk. nå når jeg holder på med dynamoproblemet mitt. Da byttet jeg om når jeg likevel hadde mutteren av. Ingen stor sak dette. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Tror ikke vi skal bli uvenner om den betan der :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ask Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Hei Den startaren liknar på startarane på mine Yanmar 2GM20F. Ein gong startaren berre klikka gav eg den nokre lette kakk med ein hammar samstundes som ein annan trykte på startknappen. Då drog startaren motoren rundt, og motoren starta. Dette redda turen, men er sjølvsagt ikkje nokon varig løysing. Poenget er at dette viste at det var innslaget på startmotoren som hadde tatt kvelden. Eit lokalt dynamoverkstad fiksa startaren for nokre hundrelappar. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Dette høres ut som innslaget. Hadde samme symptom på min VP D2-55, og det viste seg at innslaget var tørt og gled dårlig. Det er svært enkelt å demontere, rense og smøre opp. Bare husk å koble ifra batteriene først, så slipper du å sveise fast verktøyet? Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Ventus Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Har du koblingsskjema for hvordan starterkretsen er koblet - hele sulamitten via tenningslås etc? Funksjonen er ganske enkel, denne videoen gir deg grei oversikt over det generelle - både El og mekanikk Antar at starteraksel har egen lagring - men hvis det er en eldre design har noen en fôring som kan skape litt trøbbel. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Olevine skrev On 1.5.2018 at 0.11: Det endte med at jeg leverte starteren inn til et serviceverksted der jeg fikk den overhalt. Etterpå ble den som ny. Spurte du ikke de hva som var feil da? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 3.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 Må du dunke starteren er det innslaget som fusker ikke releet for da hadde ikke strømmen kommet ned til starteren (innslaget) Er du mann for å skru selv så er det ikke så vanskelig hvis ikke plukk av starteren og lever den til overhaling HUSK koble fra batteriene før du skrur på starter veldig fort gjort å komme oppi en kontakt å det smeller i kortsluttning Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.