Jump to content

Når det sier bare "klikk" ved motorstart?


PiperBill

Recommended Posts

I tillegg til Høiden Bil og Båtelektro i Moss, som Lars H, anbefaler,  har du jo Fredrikstad vikleverksted. Det er et verksted av "den gode gamle sorten", som fikser det meste:
http://www.vikleverksted.no/contact/
De reiser nok ikke rundt og reparerer, men hvis du stiller med starteren under armen, er jeg ganske sikker på at du får ordnet det som trengs.

Når det gjelder omreisende reparatører, så kan det jo være verdt å sjekke med SP Motor&Marineservice i Rygge. 
https://www.gulesider.no/f/sp-motor-marineservice-as:84326853

Link to post
PiperBill skrev for 14 timer siden:

Skulle hatt en 70A rele men det eneste jeg finner er en 50/80 A. Jeg lurer på om de er egentlig like? Pinnene er jo like bildene.

 

 

rele1.jpg

rele4.png

 

Releene er ikke like. Det øverste er et vanlig rele. Det nederste releet er vekslende, dvs at i utgangspunktet er 30 og 87a koblet sammen. Når releet får styrestrøm gjennom 85 og 86 kobles 30 og 87 samnen samtidig som forbindelsen mellom 30 og 87a brytes. 

 

Et vekslende rele har en litt annen funksjon enn et vanlig rele, men i ditt tilfelle kan du også bruke et vekslende. Du kobler da styrestrøm på 85 og 86 og den kretsen som skal brytes til 30 og 87. Det er da viktig at du isolerer pinne 87a feks ved å sette på en isolert kabelsko. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Ok. Takk til Brigg. Jeg kan begynne med å ta ut releet og teste om den fungerer. Så vidt jeg forstår så kan jeg koble 12v på 85 og 86 og hører om det klikker. Så, mens den er aktivert, kan jeg måler motstand mellom 30 og 87 som bør være nærmere null.

Blir det riktig?

 

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Takk Lars. Man lærer så lenge man lever (men jeg merker at teskje-prinsippet blir mer og mer aktuelt) Jeg tørrtrente på en rele jeg har liggende. Klikklyden er akkurat det jeg hører når startmotoren ikke slår inn. Jeg åpnet opp releet også og ser at det går an å pusse kontaktet inn i der dersom de er tilsmusset.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Så lyden du hørte tidligere var ikke fra selve starteren da? Ja, da kan det jo være dette releet som tuller litt. Man kan jo håpe ? Sjekk strømtilførsel til og fra releet også , men det er ikke så enkelt uten belastning. Kan hende at releet faller fra i det starteren skal til og slå inn for da er spenningsfallet stort. Høres ofte som sammenhengene tikking fra releet, men ikke alltid.

Link to post

En god måte for å finne ut hvor slike lyder kommer fra er å bruke et stetoskop. Og nei da, det er ikke bare leger som bruker slikt. Jeg har et slikt selv, kjøpt på Bitema! Jeg har det uten elektronikk. Et slikt verktøy er også ypperlig for å finne ulyd i lagre, i ventilløftere og jeg vet ikke hva.

 

stetoskop.jpg.c92417aa97ab98e4a44c97277d62cf33.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Nå har jeg testet releet og den er helt i orden så den er ute av bildet. Neste jeg skal gjøre er å koble fra og rense pusse/kablene inntil startmotoren. Om ikke det hjelper så blir det vel demontering av selve startmotor. Men jeg tror jeg kommer til å kjøpe ny og bare bytte ut istedenfor å levere starteren til service. Sesongen er jo kort nok som det er uten at jeg skal gå og vente på å få tilbake starter’n. Ny koster ca. 3500,- hos Vetus men jeg ser noen på Ebay fra England til under £200.

Spørsmål er om jeg har en eller to pol starter? Kan noen ser det ut i fra dette bildet?

 

 

starter.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
PiperBill skrev 34 minutter siden:

Nå har jeg testet releet og den er helt i orden så den er ute av bildet. 

 

Du seier releet er testet.

Bare et spørsmål, har du målt motstand over kontaktsettet?

DC strømmer er noe herk å bryte og kontaktsett blir brente. 

 

Så venter jeg i "spenning" på bli idiotforklart av ekspertene igjen......

Link to post
KaRoBa skrev 29 minutter siden:

Du seier releet er testet.

Bare et spørsmål, har du målt motstand over kontaktsettet?

DC strømmer er noe herk å bryte og kontaktsett blir brente. 

 

Så venter jeg i "spenning" på bli idiotforklart av ekspertene igjen......

 

Ja jeg målte motstand over 30 og 87 mens 85 og 86 var koblet til 12v. Null motstand. Så åpnet jeg likevel releet og pusset kontaktstiftene men den va jo rent og fint fra før. 

Ser gjennom bildene jeg tok av startmotoren i dag og jeg ser en mulig svakpunk. Hovedkabelen fra startbatteriet burde vært innerst på tilkoblings-pinne og de 3 andre røde utenpå. Kabelskoen på startkabelen er ikke helt flat men litt krummet/buet. Her kan det være dårlig kontakt.

 

 

closekab.jpg

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Gå og kjøp det et nytt start og stopp rele dette er forbruksvare. Koster et parr hundringser originalt. Ha et i reserve.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Hulda skrev 39 minutter siden:

Rekkefølgen på ledningene er teoretisk. 

 

Jo da, men med stor strøm og ikke helt plane,kanskje irrete små kabelsko innenfor, skader det ikke å bytte rekkefølgen, gjort på et par minutter.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg har helt sikkert noen slike koblinger selv som fungerer, fant 2 stk. nå når jeg holder på med dynamoproblemet mitt. Da byttet jeg om når jeg likevel hadde mutteren av. Ingen stor sak dette.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei

 

Den startaren liknar på startarane på mine Yanmar 2GM20F.

 

Ein gong startaren berre klikka gav eg den nokre lette kakk med ein hammar samstundes som ein annan trykte på startknappen. Då drog startaren motoren rundt, og motoren starta. Dette redda turen, men er sjølvsagt ikkje nokon varig løysing. Poenget er at dette viste at det var innslaget på startmotoren som hadde tatt kvelden.

Eit lokalt dynamoverkstad fiksa startaren for nokre hundrelappar.

 

Ask

Link to post

Har du koblingsskjema for hvordan starterkretsen er koblet - hele sulamitten via tenningslås etc?

 

Funksjonen er ganske enkel, denne videoen gir deg grei oversikt over det generelle - både El og mekanikk

 

Antar at starteraksel har egen lagring - men hvis det er en eldre design har noen en fôring som kan skape litt trøbbel.

 

 

 

Link to post

Må du dunke starteren  er det innslaget som fusker ikke releet for da hadde ikke strømmen kommet ned til starteren (innslaget)
Er du mann for å skru selv så er det ikke så vanskelig hvis ikke plukk av starteren og lever den til overhaling
HUSK koble fra batteriene før du skrur på starter veldig fort gjort å komme oppi en kontakt å det smeller i kortsluttning

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...