Jump to content

Vetus baugpropell går ikke rundt, hører bare klikk


Figaro

Recommended Posts

Skulle bruke baugpropellen for første gang  denne sesongen, men hørte bare noen klikk, og ingenting annet skjedde. Båten har ligget i boblehavn i vinter, noe den alltid gjør. Dette er en propell fra Vetus, og batteriet er ok. Kan det ha satt seg noe fast i propellen, og tyder denne klikkelyden på dette, eller er  det noe annet som er galt? Noen med erfaring og som vet hva det kan være?

Jeg har også tenkt å ringe Redningsselskapet for å få en dykker til å se på saken, og håper at mitt medlemskap dekker slik hjelp.----------

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Faxen skrev 37 minutter siden:

Det høres ut som releet ditt ikke gir kontakt til baugproppen. Prøv å kortslutte to av polene med en skrutrekker, så finner du ut om releet klikker.

Hvlke poler mener du, batteripolene eller noe annet? Vet du hvor releet sitter, så kan jeg kanskje prøve å skifte det?

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke mye en dykker får sett, det er vel ikke kommet tau / fiskegarn i propellen i løpet av vinteren. Jeg antar RS tar egenandel når du ligger trygt i hjemmehavnen din, men det vil du vel f beskjed om. Når vi ikke vet båttype, hvor du ligger, ingen bilder så blir det kun generelle betraktninger desverre.

Link to post
Share on other sites

Figaro skrev 1 time siden:

Hvlke poler mener du, batteripolene eller noe annet? Vet du hvor releet sitter, så kan jeg kanskje prøve å skifte det?

Kortslutt for all del IKKE batteripoler med mindre du har lyst til at batteriene antageligvis går i lufta med et stort smell og syra spruter overalt. Det går an å feilsøke på releet med å kortslutte litt med en skrutrekker, men hvis du er det minste i tvil om hvordan du gjør det så vær så snill å hold fingrene langt vekke og få tak i noen som kan dette. 

Redigert av Cheyenne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det skal sitte en sikring mellom releet og motoren, sjekk den først om du har det.

 

Men det høres ut som det er selve motoren, prøv å sette 12v rett på den, om det ikke skjer noe, eller veldig lite er det sannsyneligvis børstene som er slitt. Nye børster burde koste noen hundrelapper og er relativt enkelt å bytte for en er fingernem.

 

Om den er blokkert i propellen burde du høre tydelig at det skjer noe.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...