Jump to content

Oljekjøler på Perkins 4108 49hk???


Geir Frode

Recommended Posts

Hei

 

Har nettop slåt til på en Saga 27 med Perkins 4108 49 hk.

 

Selgeren sier at Oljekjøler hadde vært greit på motoren, da kan den belastes noe mer en 2800 omdr.

 

Er det noen som har mont, oljekjøler på en slik motor????

11 fot syken......... fra 27 fot til 16 fot

Link to post
Share on other sites

...... Perkins 4108 49 hk.

 

Selgeren sier at Oljekjøler hadde vært greit på motoren

Trodde at alle Perkins 4.108 hadde oljekjøler som standard? Har i allefall aldri sett en uten ...... :confused:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Var ikke det på min, ikke en ekstern ihvertfall!

Åh-nei?

Bilde

 

Hva er den slangen til da? Den som går forbi (over) starteren og som ender opp i sjøvannspumpen foran? Syns jeg ser én tilsvarende på andre siden (styrbord) au - i bend over svinghjulskåpa, jeg....... :o)

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Skulle ikke være oljekjøler på den, men jeg har ikke overtatt båten enda.......hentes neste lørdag..

 

Motoren fikk 85 grader ved 3000 omrd. det likte ikke den forrige eieren...

 

Jeg har ikke fått prøvd det enda......men jeg gleder meg!!!

11 fot syken......... fra 27 fot til 16 fot

Link to post
Share on other sites

Har en gang sikret meg nederlansk ( :crazy:) kopi av manual for 4.107 og 4.108. Denne viser to bilder av 4.108 med oljekjøler. Så det finnes.

 

HER er slanger til oljekjøler ført til varmeveksler. Oljekjøler er tydeligvis integrert i varmeveksleren.

 

HER er oljekjøler montert på slange/rør til gearoljekjøleren.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

etter en tids gange er det helt naturlig at oljen blir like varm som kjølevannet :yesnod:

 

har forøvrig orginal olje-kjøler på min perkins 4.107 den er lik den boelle henviste til

 

Har verkstedmanualen til den men den ligger i båten så visst du vil se tegningene så kan jeg scanne de og sende de til deg det er samme oljejøler på begge motorene 4.107 og 4.108 kan sikkert knipse et par bilder av det :seeya:

bilde av oljekjøler og ekspansjonstank ser du HER og HER

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

På bilmotorer er det i alle fall normalt at oljetemperatuen er høyere enn kjølevannstemperaturen. Så jeg kan ikke skjønne at dette skal være noe problem. Hvis jeg ikke husker helt feil så skal motoroljen tåle opp mot 130 grader før den tar skade av det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...