Jump to content

Sjøvannsfilter, er det nødvendig når jeg har gitter over inntaket?

HR-M

Recommended Posts

Hei alle båtfolk :-)

Jeg har en hallberg rassy monsun med en nanni diesel N3.30 motor, uten Sjøvannsfilter.

Da jeg nå fikk den på land kom jeg over denne ventilen som kommer inn der sjøvannet blir tatt inn i motoren. Er det noe som har erfaring med denne og forstår om det kan være godt nok som Sjøvannsfilter??⛵️

IMG_2495.JPG

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var " Sjøvannsfilter ". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.

Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.

Hei HR-M !

Det du viser er forsåvidt it et slags filter som hindrer større ting i å komme inn i innsuget.

Et mer dedikert sjøvannsfilter sitter som regel innvendig, imellom inntaksventilen og motorens sjøvannspumpe.

Ser bla. slik ut :Sjøvannsfilter

Når jeg sjekker mine filtere (2 motorer) finner jeg oftest sjøgress i silen da dette klarer å komme igjennom den du viser på bildet.

Ha en god båtsommer !

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Den rista du har tatt bilde av, er for å holde plastposer og sjøgressute, samt gi vannpumpa noe vann å suge når du kjører fort, så ikke vannet fyker for fort forbi vanninntaket. Delte meninger hva som er foran og bak, jeg har den butte siden forover, så går det slakt innover akterover. Blåskjell blir også dratt inn som yngel, og vokser seg store i sjøvannsfilteret. Uten sjøvannsfilter inne i båten drar du mye små og større partikler inn i vannpumpe/ impeller, og videre inn i varmeveksler, eller inn i kjølekanaler om den er sjøvanskjølt. Sjøvannsfilter er standard utrustning vil jeg påstå.

Om det er nødvendig avhenger vel litt av omgivelsene du bruker den i. Jeg har hatt båt i 17 år nå uten sjøvannsfilter. Bruker båten daglig året rundt, og har ikke opplevd kjøleproblemer knyttet til dette. Så det er vel omtrent like nødvendig som antipestprimer....?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Sjøvannsfilter med gjennomsiktig dekklokk er veldig greit å ha for å følge med på strømmen av kjølevann. 

Dessuten er det supert å kjøre innpå frostvæske der, for vinterkonservering. 

Foruten å hindre sjøgress og annet rusk. 

Plasser det lett tilgjengelig i motorrommet godt over vannlinjen. 

TS har seilbåt, da er det vel viktig å montere det såpass høyt at vann ikke presses inn under seilas, uten motorgange. 

index skrev 1 time siden:

Om det er nødvendig avhenger vel litt av omgivelsene du bruker den i. Jeg har hatt båt i 17 år https://www.maritim.no/dynamo-12-vdc-70-amp#.WuttPJe-m70

Og jeg har hatt båten i 31 år nå uten sjøvannsfilter uten noen problemer. Men det skader sikkert ikke med filter.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det skader absolutt ikke med et filter på sjøvannet. Forrige båten med 5.9 liter FordSabb hadde jeg det ikke på og det gikk greit, men nå har jeg et voldsomt filter i bronse med ei svær "bøtte" av et filter nedi og sist jeg sjekket kunne jeg kokt fiskesuppe på innholdet.

Tror definitivt det er greit å slippe å dra alt det inn i impeller og varmeveksler.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Om man har båten i en elv eller et sted med mye strøm kan det sikkert komme noe i filteret. Mitt filter er rent, har ikke funnet noe særlig der de siste 15 årene jeg har hatt filtre på mine båter.

Sjøvannsfiltre hindrer ikke blåskjell. De fester seg hvor som helst og går rett igjennom et vanlig filter.

Filter er jo greit å ha ved konservering eller ved systemrens.

Kort oppsummert: must have- tja..

Med den ansamlingen blåskjell jeg hadde i høst ble de i hvert fall stoppet i filteret.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg hadde en båt tidligere uten sjøvannsfilter hvor inntak først gikk via gearoljekjøler før det gikk inn til sjøvannspumpa. Fikk problemer med kjølingen og her hadde gearoljekjøleren fungert som ett slags sjøvannsfilter. Kjøleren så f ikke ut, bak endelokket var det pakka med dritt og det samme inni kjøleren. Filter ble montert med en gang.

Nå har jeg bronse "bøtta" fra Guidi montert i båten, som nevnt av VannTro over her.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...