HR-M Startet 29.April.2018 Link til dette innlegget Startet 29.April.2018 Hei alle båtfolk :-) Jeg har en hallberg rassy monsun med en nanni diesel N3.30 motor, uten Sjøvannsfilter. Da jeg nå fikk den på land kom jeg over denne ventilen som kommer inn der sjøvannet blir tatt inn i motoren. Er det noe som har erfaring med denne og forstår om det kan være godt nok som Sjøvannsfilter??⛵️ Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var " Sjøvannsfilter ". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 29.April.2018 Link til dette innlegget Svart 29.April.2018 ...det var den beste overskriften du klarte, etter at du hadde lest innlegget øverst på siden..? Sitér dette innlegget Link to post
Trawler 42 Svart 29.April.2018 Link til dette innlegget Svart 29.April.2018 Hei HR-M ! Det du viser er forsåvidt it et slags filter som hindrer større ting i å komme inn i innsuget. Et mer dedikert sjøvannsfilter sitter som regel innvendig, imellom inntaksventilen og motorens sjøvannspumpe. Ser bla. slik ut :Sjøvannsfilter Når jeg sjekker mine filtere (2 motorer) finner jeg oftest sjøgress i silen da dette klarer å komme igjennom den du viser på bildet. Ha en god båtsommer ! Sitér dette innlegget 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
Faxen Svart 29.April.2018 Link til dette innlegget Svart 29.April.2018 Helt opp til små blåskjell har jeg funnet i filterne, så de ergode å ha. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Code0 Svart 29.April.2018 Link til dette innlegget Svart 29.April.2018 Den rista du har tatt bilde av, er for å holde plastposer og sjøgressute, samt gi vannpumpa noe vann å suge når du kjører fort, så ikke vannet fyker for fort forbi vanninntaket. Delte meninger hva som er foran og bak, jeg har den butte siden forover, så går det slakt innover akterover. Blåskjell blir også dratt inn som yngel, og vokser seg store i sjøvannsfilteret. Uten sjøvannsfilter inne i båten drar du mye små og større partikler inn i vannpumpe/ impeller, og videre inn i varmeveksler, eller inn i kjølekanaler om den er sjøvanskjølt. Sjøvannsfilter er standard utrustning vil jeg påstå. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 29.April.2018 Link til dette innlegget Svart 29.April.2018 På din langsomme Monsun (gjelder alle seilbåter) skal den laveste delen stå vendt fremover. Og sjøvannsfilter er lurt å ha. Innenfor sila di vokser det små blåskjell og det er ingen grunn til å la disse forsvinne videre gjennom pumpe og legge seg i inntaket til varmeveksleren. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 29.April.2018 Link til dette innlegget Svart 29.April.2018 Utseendemessig har jeg akkurat samme ‘sil’ som du har. Var bare det som var på båten når jeg kjøpte den, så jeg monterte meg et eget filter. Absolutt å anbefale for det er utrolig mye som samles opp inne i det. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 29.April.2018 Link til dette innlegget Svart 29.April.2018 De fleste har vel disse silene på bunninntakene, men sjøvannsfiltre er absolutt nødvendig i tilegg... Sitér dette innlegget Link to post
HR-M Svart 3.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 Ops, må ha skjedd noe galt med overskriften der. Takk for gode tilbakemeldinger! Da går jeg til innkjøp av Sjøvannsfilter ?? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 Om det er nødvendig avhenger vel litt av omgivelsene du bruker den i. Jeg har hatt båt i 17 år nå uten sjøvannsfilter. Bruker båten daglig året rundt, og har ikke opplevd kjøleproblemer knyttet til dette. Så det er vel omtrent like nødvendig som antipestprimer....? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Eureka Svart 3.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 Sjøvannsfilter med gjennomsiktig dekklokk er veldig greit å ha for å følge med på strømmen av kjølevann. Dessuten er det supert å kjøre innpå frostvæske der, for vinterkonservering. Foruten å hindre sjøgress og annet rusk. Plasser det lett tilgjengelig i motorrommet godt over vannlinjen. TS har seilbåt, da er det vel viktig å montere det såpass høyt at vann ikke presses inn under seilas, uten motorgange. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 index skrev 1 time siden: Om det er nødvendig avhenger vel litt av omgivelsene du bruker den i. Jeg har hatt båt i 17 år https://www.maritim.no/dynamo-12-vdc-70-amp#.WuttPJe-m70 Og jeg har hatt båten i 31 år nå uten sjøvannsfilter uten noen problemer. Men det skader sikkert ikke med filter. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 Neida. Har sjøvannsfilter jeg også egentlig. I kjelleren hjemme. Tenkte å montere for 10-12 år siden, men fant ikke noen god løsning for plassering. Så da ligger det fremdeles godt I esken sin. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
VannTro Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 Det skader absolutt ikke med et filter på sjøvannet. Forrige båten med 5.9 liter FordSabb hadde jeg det ikke på og det gikk greit, men nå har jeg et voldsomt filter i bronse med ei svær "bøtte" av et filter nedi og sist jeg sjekket kunne jeg kokt fiskesuppe på innholdet. Tror definitivt det er greit å slippe å dra alt det inn i impeller og varmeveksler. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Kjellg Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 Har akkurat samme erfaring som @VannTro, og har sannsynligvis samme filter. Nesten alle sa til meg at dem hadde kjørt både 20 og 30 år uten problemer og kunne ikke skjønne hva man skal med filter. Men nå ser jeg hvor mye som samler seg i filteret og er veldig glad for at jeg monterte det. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 Samme erfaring som Vanntro. Masse svineri i sjøvannsfilterne når de renses om høsten. Dette ser en ikke før en har filter... Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 Om man har båten i en elv eller et sted med mye strøm kan det sikkert komme noe i filteret. Mitt filter er rent, har ikke funnet noe særlig der de siste 15 årene jeg har hatt filtre på mine båter. Sjøvannsfiltre hindrer ikke blåskjell. De fester seg hvor som helst og går rett igjennom et vanlig filter. Filter er jo greit å ha ved konservering eller ved systemrens. Kort oppsummert: must have- tja.. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 Med den ansamlingen blåskjell jeg hadde i høst ble de i hvert fall stoppet i filteret. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Roger jo Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 I Danmark kan jeg få sjøvannsfilteret fult på en uke med ålegrass. I Norge har jeg fått brennmanet i filteret. Ja sjøvannsfilter er kjekt å ha. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 Har berre hatt 2 båter, begge uten filter. Har sil under. Tenkte det var greit slik. I fjor vinter rensa eg litt i kjølesystem, og då fann eg 50-60 stk 2-3cm lange tynne grønne nylonbetar frå gamalt tauverk som låg å blokka litt i ein kjølar. Eg monterte filter. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mix Svart 4.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 Jeg hadde en båt tidligere uten sjøvannsfilter hvor inntak først gikk via gearoljekjøler før det gikk inn til sjøvannspumpa. Fikk problemer med kjølingen og her hadde gearoljekjøleren fungert som ett slags sjøvannsfilter. Kjøleren så f ikke ut, bak endelokket var det pakka med dritt og det samme inni kjøleren. Filter ble montert med en gang. Nå har jeg bronse "bøtta" fra Guidi montert i båten, som nevnt av VannTro over her. Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2100 Svart 6.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2018 Noen som kan anbefale et sjøvannsfilter for montering på trykkside? Har impeller i drevet, Alpha One Gen II Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.