1125ex Startet 29.April.2018 Del på Facebook Startet 29.April.2018 Skal skifte hydraulikkolje på en 1991 mod. NB 840 med Tennfjord og Sleipner rorpumper. Motoren er en Volvo Penta D4 med DPH drev. Har nettopp koblet en Garmin autopilotpumpe til det hydrauliske anlegget. Da jeg er usikker på type og kvalitet på den oljen som er i anlegget, så vil jeg tappe ned den gamle oljen, og erstatte den med ny. Hvilken olje bør jeg jeg benytte. Ønsker også tips på hvordan man får tømt anlegget på en effektiv måte Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 29.April.2018 Del på Facebook Svart 29.April.2018 Om du tapper av en skvett vil fargen på oljen kunne gi en pekepinn på hvilken type som er brukt. Om det ikke har kommet vann i oljen eller at den har blitt forurenset på annen måte er det vel egentlig ikke nødvendig å bytte. Om det ikke er servostyring som deler olje med den hydrauliske styringen ville jeg fulgt anbefalingene fra produsenten av rattpumpen. Google hjelper deg med dette. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
1125ex Svart 29.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2018 Tror det er hydraulikkolje som står i anlegget nå. Den er litt brunaktig på fargen, og den virker å være litt tykk. Det er servobasert styring fra motoren, og denne deler oljen fra anlegget for øvrig. Har prøvekjørt båten etter montering av autopilot, og alt fungerer utmerket, men tenkte at det kunne være lurt å bytte oljen for å være på den sikre siden. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 29.April.2018 Del på Facebook Svart 29.April.2018 Jeg har altid brugt almindelig ATF på min Volvo styring m. drev og servo. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 29.April.2018 Del på Facebook Svart 29.April.2018 Om styringen deler olje med servoen bør du sjekke oljespec både for servo og rattpumpe. Om disse er motstridende må du velge en av dem. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.