Jump to content

Kjøpshjelp: 18-21 fots skjærgårdsjeep, maks 150k.

woodss

Recommended Posts

Hei!

Det er på tide å gå til anskaffelse av en ny båt på hytta. Bruksområdene vil være vannskikjøring, dagsturer, noe fisking og mulighet for å dra på lengre turer med overnatting i telt. På grunn av at båten hovedsakelig vil bli brukt til dagsturer o.l. prioriteres ikke soveplasser, derfor har valget falt på en skjærgårdsjeep. Jeg ønsker en mest mulig sjøsterk båt, som man trygt kan legge ut på lengre turer med hvis man ønsker det.

Budsjett: maks 250 000.

Vurderer per nå følgende modeller

Synspunkter og erfaringer med de overnevnte båtene mottas med takk. Eventuelle anbefalinger om andre aktuelle båter innenfor budsjett settes også stor pris på.

Noen synspunkter/spørsmål:

• En del av disse båtene får man kjøpt nesten nye med dette budsjettet,  mens andre må man ta til takke med en båt som er 6-8 år gammel. Hvor mye har det å si at en båt er 6-8 år gammel hvis den er godt vedlikeholdt?
  • Etter å ha lest mange ulike tester føler jeg Yamarin 61cc er det beste alternativet av disse. Den eneste ulempen med denne er at den kun finnes med Yamaha 4t. Tenker da på kortere serviceintervall og noe tregere akselerasjon sammenlignet med etec. Er en firetakter utdatert sammenlignet med en Evinrude etec?
  • Stemmer det at årlig service på en 150 hp 4t ligger på rundt 6000,-? Er dette noe man kan ordne selv hvis man er litt over snittet nevedyktig eller bør man overlate det til verksted?

Takk for hjelpen

Mathias

Jeg foreslår at du sjekker ut Yamarin 62cc, den har et meget godt skrog og en senterkonsoll som er trekt godt bak på sidene, slik at to personer sitter meget godt beskyttet bak vindskjermen.

Hvis sjøegenskaper er det viktigste for deg ville jeg styrt unna de minste du foreslår. Ikke fordi de er dårlige, men lengde og vekt er alltid en fordel i litt sjø....

Hvis en motor er godt vedlikeholdt skal ikke 6-8 år gammel bety så mye. Grundig sjekk er viktig.

Om du skal ha 2-eller 4-takter er litt smak og behag. Noen er nesten frelst på e-tec og andre på 4-takt. Jeg foretrekker 4-takt pga jeg føler de har et mye mer behagelig støybilde i lavere hastigheter, og at jeg slipper 2-totaktsolje. Kommer  du til å kjøre mye rolig anbefaler jeg 4-takt, blir det mye hurtigkjøring har jo 2-takteren veldig tøff lyd.

Akselerasjonsforskjellen mener jeg ikke er noe å bry seg om, med mindre du trekker mye vannski med båten full i folk. Jeg har en Askeladden 605 med Merc F150 og den er på plan i løpet av 3 sekunder, men det føles helt udramatisk. Hadde før Optimax 115 føltes raskere, men brukte 1 sekund lenger på plan.

Serviceintervall på 3 og 5 år synest jeg er lenge med tanke på gearolje og smøring av greasenipler. Bør kontrolleres for vann og smøres hvert år.

Ulempen med 4-takt må jo være at mange har registerreim som må byttes ca hver 5. år.

Å bytte motorolje og oljefilter er hvert fall billigere enn å holde en Optimax 115 med 2-taktolje. Sikkert en del som er uenige med meg i dette men pytt.

Pris på service har jeg ikke snøring på, men er du over snittet nevenyttig, er det ingen problem å gjøre dette selv, men ha garanti/reklamasjonsmulighet i bakhodet.

Det viktigste du gjør no i den prosessen du er i, er å bruke tid og få prøvekjørt noen av de aktuelle båtene. Da får du et godt sammenligningsgrunnlag og egne erfaringer.

Her inne kan du få fantastisk mye og god hjelp av mang, men vi har alle forskjellige preferanser, og passer ikke mine preferanser dine, er mine råd ikke så gode til deg.....

5 hours ago, Mort1 said:

Ulempen med 4-takt må jo være at mange har registerreim som må byttes ca hver 5. år.

Om det gjelder alle, eller en del, er jeg usikker på, men både Honda og Suzuki benytter registerkjede.

Med tanke på at en båt (som regel) skal selges igjen ville jeg klart ha foretrukket Yamarin av de merkene som er nevnt her.

Servicepris på 6.000 høres riktig ut. Og ja, man kan gjøre det selv som utgjør den årlige service.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mouche skrev 19 minutter siden:

Om det gjelder alle, eller en del, er jeg usikker på, men både Honda og Suzuki benytter registerkjede.

Med tanke på at en båt (som regel) skal selges igjen ville jeg klart ha foretrukket Yamarin av de merkene som er nevnt her.

Servicepris på 6.000 høres riktig ut. Og ja, man kan gjøre det selv som utgjør den årlige service.

Suzuki og Mercury har kjede, vel i fra 40hk og oppover. Honda har registerreim.

Jeg har vel akkurat vært gjennom samme prosessen som deg.

Var ute etter bowrider i størrelse 20-21 fot.

Fulgte med på bruktmarkedet en stund men synes prisforskjellen mellom 7-8 år gamle båter og helt ny båt var altfor liten.

Brukt båt ble derfor, for meg, helt uinteressant og jeg valgte heller å kjøpe ny Yamarin.

"Nytt er nytt"

Fler og fler 4- taktere kommer med registeret nederst, i oljebad. Servicepunktet faller helt bort,  da registeret er designet for hele motorens levetid.  Merc F150 har dette, og mener flere Suzuki har lignende løsninger.

6000,- årlig i servicekostnader? For hva? Er ikke så mange servicepunkt? Olje og filter, bensinfilter og tennplugger.. Impeller hvert 5. år, eller noe sånt. Uansett finner du impeller i både 2- og 4- taktere. Les instruksjonsboken, gjør det selv, og spar pengene

Støtter forslaget om å velge et av de største alternativene dine. uahengig av motorteknologi. 2 eller fire takter, Begge deler funker fint. Men de Optimaxene jeg har møtt på tur, bråker .

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...