woodss Startet 29.April.2018 Link til dette innlegget Startet 29.April.2018 Hei! Det er på tide å gå til anskaffelse av en ny båt på hytta. Bruksområdene vil være vannskikjøring, dagsturer, noe fisking og mulighet for å dra på lengre turer med overnatting i telt. På grunn av at båten hovedsakelig vil bli brukt til dagsturer o.l. prioriteres ikke soveplasser, derfor har valget falt på en skjærgårdsjeep. Jeg ønsker en mest mulig sjøsterk båt, som man trygt kan legge ut på lengre turer med hvis man ønsker det. Budsjett: maks 250 000. Vurderer per nå følgende modeller Yamarin 61 cc m/150 hk Yamaha 4t Finnannonse Nordkapp enduro 600 m/115 Evinrude etec Finnannonse Sting 610s m/115 hk Evinrude etec Finnannonse Sting 530s m/75 hk Evinrude etec Finnannonse Finnmaster 55sc m/100 hk Yamaha 4t Finnannonse Synspunkter og erfaringer med de overnevnte båtene mottas med takk. Eventuelle anbefalinger om andre aktuelle båter innenfor budsjett settes også stor pris på. Noen synspunkter/spørsmål: En del av disse båtene får man kjøpt nesten nye med dette budsjettet, mens andre må man ta til takke med en båt som er 6-8 år gammel. Hvor mye har det å si at en båt er 6-8 år gammel hvis den er godt vedlikeholdt? Etter å ha lest mange ulike tester føler jeg Yamarin 61cc er det beste alternativet av disse. Den eneste ulempen med denne er at den kun finnes med Yamaha 4t. Tenker da på kortere serviceintervall og noe tregere akselerasjon sammenlignet med etec. Er en firetakter utdatert sammenlignet med en Evinrude etec? Stemmer det at årlig service på en 150 hp 4t ligger på rundt 6000,-? Er dette noe man kan ordne selv hvis man er litt over snittet nevedyktig eller bør man overlate det til verksted? Takk for hjelpen Mathias Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 29.April.2018 Link til dette innlegget Svart 29.April.2018 Jeg foreslår at du sjekker ut Yamarin 62cc, den har et meget godt skrog og en senterkonsoll som er trekt godt bak på sidene, slik at to personer sitter meget godt beskyttet bak vindskjermen. Hvis sjøegenskaper er det viktigste for deg ville jeg styrt unna de minste du foreslår. Ikke fordi de er dårlige, men lengde og vekt er alltid en fordel i litt sjø.... Hvis en motor er godt vedlikeholdt skal ikke 6-8 år gammel bety så mye. Grundig sjekk er viktig. Om du skal ha 2-eller 4-takter er litt smak og behag. Noen er nesten frelst på e-tec og andre på 4-takt. Jeg foretrekker 4-takt pga jeg føler de har et mye mer behagelig støybilde i lavere hastigheter, og at jeg slipper 2-totaktsolje. Kommer du til å kjøre mye rolig anbefaler jeg 4-takt, blir det mye hurtigkjøring har jo 2-takteren veldig tøff lyd. Akselerasjonsforskjellen mener jeg ikke er noe å bry seg om, med mindre du trekker mye vannski med båten full i folk. Jeg har en Askeladden 605 med Merc F150 og den er på plan i løpet av 3 sekunder, men det føles helt udramatisk. Hadde før Optimax 115 føltes raskere, men brukte 1 sekund lenger på plan. Serviceintervall på 3 og 5 år synest jeg er lenge med tanke på gearolje og smøring av greasenipler. Bør kontrolleres for vann og smøres hvert år. Ulempen med 4-takt må jo være at mange har registerreim som må byttes ca hver 5. år. Å bytte motorolje og oljefilter er hvert fall billigere enn å holde en Optimax 115 med 2-taktolje. Sikkert en del som er uenige med meg i dette men pytt. Pris på service har jeg ikke snøring på, men er du over snittet nevenyttig, er det ingen problem å gjøre dette selv, men ha garanti/reklamasjonsmulighet i bakhodet. Det viktigste du gjør no i den prosessen du er i, er å bruke tid og få prøvekjørt noen av de aktuelle båtene. Da får du et godt sammenligningsgrunnlag og egne erfaringer. Her inne kan du få fantastisk mye og god hjelp av mang, men vi har alle forskjellige preferanser, og passer ikke mine preferanser dine, er mine råd ikke så gode til deg..... Sitér dette innlegget Link to post
Tobiasitårnet Svart 30.April.2018 Link til dette innlegget Svart 30.April.2018 Hva med en klassiker. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=118973872&ref=conversation&fks=118973872 Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.April.2018 Link til dette innlegget Svart 30.April.2018 5 hours ago, Mort1 said: Ulempen med 4-takt må jo være at mange har registerreim som må byttes ca hver 5. år. Om det gjelder alle, eller en del, er jeg usikker på, men både Honda og Suzuki benytter registerkjede. Med tanke på at en båt (som regel) skal selges igjen ville jeg klart ha foretrukket Yamarin av de merkene som er nevnt her. Servicepris på 6.000 høres riktig ut. Og ja, man kan gjøre det selv som utgjør den årlige service. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
LM 605 Svart 30.April.2018 Link til dette innlegget Svart 30.April.2018 Mouche skrev 19 minutter siden: Om det gjelder alle, eller en del, er jeg usikker på, men både Honda og Suzuki benytter registerkjede. Med tanke på at en båt (som regel) skal selges igjen ville jeg klart ha foretrukket Yamarin av de merkene som er nevnt her. Servicepris på 6.000 høres riktig ut. Og ja, man kan gjøre det selv som utgjør den årlige service. Suzuki og Mercury har kjede, vel i fra 40hk og oppover. Honda har registerreim. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.April.2018 Link til dette innlegget Svart 30.April.2018 Jeg trodde at en del av Hondas outboardere vcar basert på bilmotorer og min Honda (bil) har i alle fall kjede og ikke reim. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
LM 605 Svart 30.April.2018 Link til dette innlegget Svart 30.April.2018 Mouche skrev 1 time siden: Jeg trodde at en del av Hondas outboardere vcar basert på bilmotorer og min Honda (bil) har i alle fall kjede og ikke reim. Stemmer det, og det er mulig at de "største" modellene har kjede. Jeg har for tiden en 60 hk , den har registereim. Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 30.April.2018 Link til dette innlegget Svart 30.April.2018 Jeg har vel akkurat vært gjennom samme prosessen som deg. Var ute etter bowrider i størrelse 20-21 fot. Fulgte med på bruktmarkedet en stund men synes prisforskjellen mellom 7-8 år gamle båter og helt ny båt var altfor liten. Brukt båt ble derfor, for meg, helt uinteressant og jeg valgte heller å kjøpe ny Yamarin. "Nytt er nytt" Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 30.April.2018 Link til dette innlegget Svart 30.April.2018 Fler og fler 4- taktere kommer med registeret nederst, i oljebad. Servicepunktet faller helt bort, da registeret er designet for hele motorens levetid. Merc F150 har dette, og mener flere Suzuki har lignende løsninger. 6000,- årlig i servicekostnader? For hva? Er ikke så mange servicepunkt? Olje og filter, bensinfilter og tennplugger.. Impeller hvert 5. år, eller noe sånt. Uansett finner du impeller i både 2- og 4- taktere. Les instruksjonsboken, gjør det selv, og spar pengene Støtter forslaget om å velge et av de største alternativene dine. uahengig av motorteknologi. 2 eller fire takter, Begge deler funker fint. Men de Optimaxene jeg har møtt på tur, bråker . Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.April.2018 Link til dette innlegget Svart 30.April.2018 Her er et nokså oversiktlig og detlaljert oppsett med hensyn til hva som gjøres og hva det koster, men legg merke til uten moms og deler! http://abmarine.no/priser/ Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
jotto Svart 30.April.2018 Link til dette innlegget Svart 30.April.2018 Pass på at båten har vannskistang. Det er mere praktisk enn kråkefot. Ellers er det kjekt med trøkket som en totakter gir deg når vannskikjøreren skal dras opp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.