Mimieg Startet 29.April.2018 Link til dette innlegget Startet 29.April.2018 Hei. Lurer på om jeg skal bytte rekkewire på vår bavaria 32 cruiser (2011). Den har plastbelagt wire nå som ikke er videre pen. I tillegg forstår jeg det slik at man ikke kan ha plastbelagt wire hvis man vil delta i regatta, noe vi har lyst til på sikt. Jeg vil uansett sette på rekkenett pga 3 åringen vår. Er dette noe jeg klarer fint selv, eller må det bestilles via seilmaker osv? Jeg har lyst på wire uten plast. Frustrerende lite DIY på dette der ute ? Takk for alle svar, mvh Elisabeth. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 29.April.2018 Link til dette innlegget Svart 29.April.2018 Dette kan du fikse selv; wire kappet i rett lengde og skruterminaler (Sta-Lok/Norseman) gjør susen. Men det koster jo litt med alle terminalene som ofte må til. Ville heller gått for riggwire (av typen med 19 tråder) enn fleksibel wire. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 29.April.2018 Link til dette innlegget Svart 29.April.2018 (redigert) Demonter den gamle, ta den med til seilmaker, så lager han ny som du selv monterer. Gå opp i diameter på wire`en, gjerne slik at den er like tykk uten plastbelegginen, som en med. Men sjekk at du klarer å tre terminalene gjennom øyet på rekkestøttene. Redigert 29.April.2018 av BØstrøm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mimieg Svart 29.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2018 (redigert) Riggwire? Hvorfor? Og jeg kan ikke bruke de gamle greiene? Seilmaker ja... quanta costa? ? Redigert 29.April.2018 av Mimieg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 29.April.2018 Link til dette innlegget Svart 29.April.2018 Vet ikke hva "ikke videre pen" betyr, men dersom møkkete, så vask med litt sterk såpe. Evt prøv med aceton, men bytt fille/klut ofte - hvis ikke smører du bare møkka utover. Voks wiren etterpå. Du får beat resultat om du tar av wiren. Dersom den er krakkelert og sprukken (noe jeg ikke har sett på en så ny båt) så kan du skjære av plastikken. Tar tid, men billigere og trolig raskere enn å bestille ny. Du kan vel seile regatta med plastikk, men tror du får tillegg på 0.01 noe. Nett kan bremse farta noe. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 29.April.2018 Link til dette innlegget Svart 29.April.2018 Terminalene som er krympet på dagens wire er engangs. Hvis selve strekkfisken er ok, og du beholder dimensjonen(gjengene på strekkfisken) kan du gjenbruke de. Husk å sjekke gjeengeretningen, da de på strekk&fisker er venstregjenget på eene siden. Costa Plenty, albå super jest. Sitér dette innlegget Link to post
Stein-Erik Svart 29.April.2018 Link til dette innlegget Svart 29.April.2018 Jeg løste dette enkelt på min Bavaria 32. Dro en tapet kniv langs wiren og plukket av plasten. Tok 10 minutter. Mange som har gjort det - du trenger ikke ta den av. Under plasten er vanlig wire - lik den mange andre båter leveres med uten plast. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 29.April.2018 Link til dette innlegget Svart 29.April.2018 5 minutes ago, Stein-Erik said: Jeg løste dette enkelt på min Bavaria 32. Dro en tapet kniv langs wiren og plukket av plasten. Tok 10 minutter. Mange som har gjort det - du trenger ikke ta den av. Under plasten er vanlig wire - lik den mange andre båter leveres med uten plast. Bavaria har nok benyttet ulike wirer plastbelagte wirer opp gjennom årene. På min Bavaria 38 CR fra 2007 er plasten støpt til wiren, dvs. plasten er ikke mulig å fjerne fra wiren. Forsøk derfor på et bitte lite felt før du begynner å spikke for alvor! Sitér dette innlegget Link to post
Mimieg Svart 29.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2018 Da tenker jeg at det blir et forsøk på vask først. Deretter evt kniv ?. Skal uansett ha nett på. Båten er som sagt bavaria 32 cruiser, 10 meter lang.. Er det greit å kjøpe 30 meter tror dere? Lurer på å kjøre ut til maritim i morgen tidlig. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 29.April.2018 Link til dette innlegget Svart 29.April.2018 Kravet til bar wire (uten plast) tror jeg varierer fra regatta til regatta. Noen seilingsbestemmelser sier ikke noe om det, mens andre spesifiserer det (eller refererer til regler som beskriver det). Jeg er litt rusten på slike detaljer etter noen år uten regattaseiling, men er det ikke ISAF-reglene som sier at wiren skal være bar? Dette gjøres så man kan visuelt sjekke wiren for skader (løse kordeler, korrosjon osv). Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Hakkannen Svart 29.April.2018 Link til dette innlegget Svart 29.April.2018 Spør de hos Maritim hvor mye du trenger, litt avhengig av høyden rekkenettet skal strekkes på vil det naturlig nok kortes ned tilsvarende i lengden. Så ikke dumt om du også vet høyden på rekkesepterne/rekka. Hos meg (Oceanis 443) trengtes en god del lengre enn skroglengden, nettopp på grunn av at rekkesepterne er høyere enn rekkenettet og derfor må nettet strekkes noe på høykant. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 30.April.2018 Link til dette innlegget Svart 30.April.2018 Hadde samme problemet. Kjøpte tang på ebay og gjorde det selv. https://www.ebay.com/itm/24-Wire-Rope-Crimping-Tool-for-crimping-Copper-and-Alu-Sleeves-1-16-to-3-16/271860423676?hash=item3f4c24dbfc:g:F6gAAOSwSB1asMxJ Klemterminaler har de på f.eks. Watski https://www.watski.no/-11eCe Marifix Wire, strekkfisker og kauser får på du på Clas Ohlson. Kjøp litt ekstra klemmer og øv deg litt med tanga før du begynner. Du får også kjøpt en mal for å sjekke om klemmingen er innenfor godkjent område. Det ble knallbra og nå har jeg tang og terminaler ekstra om jeg skal lage noe annet. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.