Jump to content

Sleipner baugpropell har vært under delvis under vann, testkjøre med defekt relé?


jonjul

Recommended Posts

Hei,

 

Har en Sleipner SE 50 som har vært delvis under vann i vinter, ser ut for meg som kun gear og det sorte lille styrings relé har vært under vann (båten lå med baugen for lavt på land og vann har fylt seg i skott foran).

 

Er det noen som vet om jeg kan testkjøre hovedmotor ved defekt relé? (Koble manuelt med en ledning)  På denne måten finne ut om hovedmotor fungerer og evt. kjøpe nytt styringrele.

 

87633068-5593-41DB-A281-B3B8C573BD63.jpeg

66DB4186-09D7-4D50-8CF0-C7B4F4DA32DF.jpeg

5652525F-B056-42FE-BE59-D4DA26FF1EFC.jpeg

Link to post

Sannsynligvis lar dette seg fikse på en enkel og billig måte. Med ferskvann skjer det lite skade. Men du må nok belage deg på å skru ut motoren med releer osv og pusse over kontaktpunkter, spraye på f eks CRC 2-26 mv. Mulig at de "små" releene kan ha satt seg fast men selve hovedreleet for strøm vil du garantert kunne pusse og smøre rent. Hvis du sliter med plastreleene som er innkapslet så kan du kanskje presse dem opp og rense og pusse inni. Det er utrolig hvor mye som kan fikses av elektrisk hvis man bare får bort skitt og salt.

 

Ta avsluttende skylling med deionisert vann som du får kjøpt på f eks biltema. (kalles bl a batterivann).  Pass på å tørke godt før montasje.

Link to post

Du kan løsne motoren med de 4 umbrakoskruene og løfte den opp. Det kommer ikke vann inn.

 

Jeg anbefaler å ta en rens før du tar testkjøring. Ville også testet komponentene separat. F eks sett strøm på små relè først for å høre om det klikker osv. Deretter teste stort rele og til slutt selve el-motoren.

 

Poenget med å bruke de-ionisert vann er å skylle bort alle partikler, særlig salt. De-ionisering er i praksis å fjerne alle partikler i vannet som kan lede strøm. Typisk rent vann i springen har en ledningsevne på ca 100-150 mikroSiemens. De-ionisert vann skal ligge ned mot null - kanskje 3-5 mikroSiemens ut av flasken fra Biltema.

 

Tar du en kopp med DI-vann (under 5 mikrosiemens) og stikker en finger nedi så spretter konduktiviteten (vannets ledningsevne) opp i flere hundre med en gang fordi huden din avgir salt som leder strøm.

 

Når du skyller elektronikk i de-ionisert vann så forhindrer du fremtidig korrosjon ved at du fjerner forurensning fra overflaten, særlig salter/klorider. Visse komponenter på et kretskort kan muligens gå i stykker om man dypper dem i de-ionisert vann, men det aller meste av elektro/elektronikk vil faktisk tåle dette helt fint, forutsatt god tørk og evt smøring etterpå. Spray gjerne på rikelig med elektrospray til slutt.

 

Det er samme metode som brukes av firmaer som spesialiserer seg på å redde utstyr etter f eks brann, (ISS, Polygon mfl).

 

NB: Viktig her: Skylling i de-ionisert vann gjelder altså kun de delene som du med sikkerhet vet har vært under vann allerede. Dersom noe ble stående over så trenger du ikke skylle selvsagt. Har de vært under vann en gang, så gjør du utelukkende nytte ved å ta dem under i de-ionisert vann etterpå. Lykke til med jobben, du er langt fra den første som har opplevd en thrustermotor som har havnet under vann. Det går som regel helt fint.

Link to post

Takk for innspill.

Har i dag forsøkt å sjekke litt.. Ser ut til at motor nå mangler 12V frem til tilkobling på motor. Har sjekket sikkering som henger vis a vis motor fremme og den er ok (men mangler spenning). Sjekket også at strømbryter til truster bak hadde 12v+.

Enten mangler nå 12v minus frem eller er det en sikring 12+ til mellom front og bryter bak.

Dette er i en Bavaria 42 Sport, 2008 mod.

Link to post

I 2007 fikk jeg min første båt som hadde thruster. Det var en Bavaria 300 Sport.  Den hadde også stor vanntank foran ved thrusteren. Den vanntanken hadde et «mannhull» som kunne åpnes. Det gjorde jeg for å kikke inn for «å sørge for at alt var iorden». Skrudde så på lokket og kjørte båten fra Drammen til Horten. Her skulle vi fylle vann.

 

Husker ikke hvor stor tanken var, men husker at det tok så lang tid å fylle den at jeg til slutt gav opp og bare skrudde av vannet og kveilet opp vannslangen på brygga. Det sto tross alt to unger og kone på brygga som skulle på kjøpesenter.

 

Turen gikk så videre sydover, i plan selvsagt, slik at vi fikk tiltet vanntanken litt også. Underveis la junior en varmekabel, og da fruen gikk ned for å fikse, så oppdaget hun at bleiene til junior i det skottet vi hadde lagt de i var ubrukelige fordi de var fulle av vann. Det var forsåvidt skottet også. Dessuten sto thrusteren nedi der også. Vi ankret opp da for første gang, smakte på vannet, og siden det var ferskvann, så forsto vi at vi ikke var iferd med å synke. Jeg husket jo hva jeg hadde holdt på med i Horten. Øste ut alt vannet og reiste videre.

 

Vel i havn på Havna Hotell, og langt etter leggetid, så tok det etter 4-5 øl en liten stund for kapteinen å identifisere det helvetes spetakkelet som begynte med intervallkjøring rett under senga midt natten. Thrusteren levde tilsynelatende sitt eget liv og pushet på, av og på, til venstre og høyre. Det var dritskummelt og med ny båt og greier, så var jeg ikke høy i hatten. Tror jeg holdt på i 10 minutter før jeg fant ut at jeg kunne skru av strømbryteren til thrusteren.

 

Den endte opp med en tur til Sleipnerpå service. 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...