ej29 Startet 30.April.2018 Del på Facebook Startet 30.April.2018 (redigert) Kjøpte en båt av en norsk fyr, men båten står på vinterlagring i sverige. Den er registrert i norsk register. Må jeg da fortsatt betale 25% av hele beløpet? Jeg skal hente båten rett fra vinterlagringen Redigert 30.April.2018 av ej29 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 30.April.2018 Del på Facebook Svart 30.April.2018 Har ikke du avtalt pris med selger? Hvor kommer moms i fra i dette tilfelle? Spiller det noe roller hvor båten lagres, neppe. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
ej29 Svart 30.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2018 Har avtalt pris med selger jo, men vil bare forsikre meg om at jeg ikke møter på problemer i sandefjord med båten på hengeren, rett fra sverige Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 30.April.2018 Del på Facebook Svart 30.April.2018 Ja, det har du rett i, men TOLL myndighetene kjenner vel til dette og ikke minst eierskapet til båten. Etter min vurdering så er det ikke noe hinder i å lagre en Norsk båt i Sverige, det skal ikke medføre klabb med TOLL. Papirer er alltid greit å ha med seg ... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
ej29 Svart 30.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2018 Okei, tusen takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 30.April.2018 Del på Facebook Svart 30.April.2018 Tolletaten har nok ikke noen dokumenter på båten. Du må passe på å få dokumentasjon på at båten er norsk fra selger. Hvis du ikke kan dokumentere det kan du måtte betale norsk mva på en vare du har kjøpt i utlandet. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
"Mathilde" Svart 1.Mai.2018 Del på Facebook Svart 1.Mai.2018 Det finnes vel dokumentasjon på handelen den gang den ble kjøpt i Norge? I så fall ble det jo betalt avgifter til den norske stat , og du skal ikke betale enda en gang bare fordi den har oppholdt seg en periode i Sverige. Ville i så fall blitt trøbbel for enhver som ferierte i båt på svenskekysten Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 1.Mai.2018 Del på Facebook Svart 1.Mai.2018 Men det er fortsatt han som tar med båten inn til Norge som må kunne dokumentere at båten er norsk. Viktig at han får dette av selger så det er med når han kommer med båten. Registrering i småbåtregisteret kan jo være bra dokumentasjon. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Hebbe Svart 1.Mai.2018 Del på Facebook Svart 1.Mai.2018 Du skriver at båten er registrerte Norge, bare Norske båte blir det. Foreslår at du får den overført til deg i registret før du henter den. God sommer med ny båt. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Kallethekid Svart 1.Mai.2018 Del på Facebook Svart 1.Mai.2018 Ikke noe problem å registrere en båt i småbåtsregistret uten å betale moms. Har registrert båt uten å må oppvise noen form av dokumenter. Tror ikke en registrering alene vil godtas av tollen. Husk også at hvis man skal følge reglene skal arbeid på båten over 6000 betales moms til Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 4.Mai.2018 Del på Facebook Svart 4.Mai.2018 Er det betalt norsk moms på båten eller ikke er spørsmålet. Hvis ja: kan selger,dokumenrere dette? Hvs nei; du må betale moms for båten. Hvor den er registrert betyr ingenting. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 6.Mai.2018 Del på Facebook Svart 6.Mai.2018 Kallethekid skrev On 1.5.2018 at 14.56: Ikke noe problem å registrere en båt i småbåtsregistret uten å betale moms. Har registrert båt uten å må oppvise noen form av dokumenter. Tror ikke en registrering alene vil godtas av tollen. Husk også at hvis man skal følge reglene skal arbeid på båten over 6000 betales moms til Norge. Jeg registrerte min båt for 2 år siden i småbåtregistret, jeg måtte sende inn kjøpekontrakt som viste hvor båten kom fra (selger) og hvem som er er eier. Dette var en ny båt levert fra forhandler. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Vrod Svart 6.Mai.2018 Del på Facebook Svart 6.Mai.2018 Du må jo ha en kjøpekontrakt som forteller hvem selger og kjøper er og den må inneholde alle personalia på begge parter og der vil jo all diskusjon om mva stoppe da begge er norske trodde jeg for hvis han har kjøpt båten i et EU land kan han bruke den båten fritt i hele EU som vi her på knatten ikke er medlem av så hvis det er tilfelle må den som tar båten til Norge betale mva og eventuelt andre avgifter som var gjeldene den datoen båten blei kjøpt i EU så hvis den blei kjøpt før hk avgiften blei fjernet kan det også bli krevd før den kan taes i bruk på lovlig vis. Husk det er din plikt og undersøke hva som gjelder så det og ta en telefon til toll og avgift kan spare deg for mye bryderi i etterkant. Lykke til. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Båtadvokaten Svart 6.Mai.2018 Del på Facebook Svart 6.Mai.2018 Det er riktig som sagt ovenfor her, at du som kjøper vil måtte dokumentere at mva. for innførsel er betalt tidligere. Det hjelper ikke med registrering eller kjøpekontrakter eller annet. Det er kun tolldeklarasjonen fra opprinnelig innførsel som betyr noe. Eller dokumentasjon for kjøp fra forhandler i Norge. Litt "skjønnsutøvelse" fra Tollvesenet kan man normalt håpe på med norsk bil, norsk henger og norskregistrert båt; men det er ikke noe å "satse alt på". Når man kjøper eller selger er det gjerne denne kjøpekontrakten man helst skal bruke. Sitér dette innlegget -- Også kjent som Skipper Worse Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.