Lazyjack Startet 30.April.2018 Del på Facebook Startet 30.April.2018 Tenker å lakkere opp den blå pyntestripa langs hytta på min Bavaria 38 CR fra 2007. Noen som har fargekoden (NCS eller RAL) for denne blåfargen. Bildene nedenfor er tatt mens stripa er våt da det gir det riktigste inntrykket av fargen. Når den er tørr er den temmelig matt. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 30.April.2018 Del på Facebook Svart 30.April.2018 Fargekoden er RAL 5013. Vurdert å polere den blank igjen? Min var veldig matt, nærmest "lyseblå" når den var tørr. Men etter et par runder med maskinpolering så ble den omtrent som ny igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 30.April.2018 Del på Facebook Svart 30.April.2018 StorStas skrev 35 minutter siden: Fargekoden er RAL 5013. Vurdert å polere den blank igjen? Min var veldig matt, nærmest "lyseblå" når den var tørr. Men etter et par runder med maskinpolering så ble den omtrent som ny igjen. Hvilket vidundermiddel bruker du? Jeg har prøvd litt forskjellige merker, både rubbing og polish. Men gir ikke langtvirkende resultat. Vurderer autosol og vann nå... Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 30.April.2018 Del på Facebook Svart 30.April.2018 Jeg har en gang blitt forklart fra en proff bilklargjører at lakk uten klarlakk (eller var det metalliclakk, ble litt usikker) oksiderer. Når man da rubber så må man la lakken puste for så å gjenta prosessen noen ganger for å få ut oksidasjonen. Altså rubbe til den er blank og fin, la den stå en dag eller to, for så å rubbe den igjen og gjøre dette til den holder seg blå og fin. Først når dette er utført så tar man en kraftig vask for å fjerne rester fra rubbing og så kan man forsegle (polere). Om ikke man lar lakken puste så blir den hvit/lyseblå igjen med "en gang". Om det stemmer vet jeg ikke, men bilen han drev med når han forklarte dette var ikke til å kjenne igjen etter han var ferdig, og bilen holdt seg pen lenge. (solid rød Golf II som ikke hadde sett polering på noen år). Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 30.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2018 1 hour ago, StorStas said: Fargekoden er RAL 5013. Vurdert å polere den blank igjen? Min var veldig matt, nærmest "lyseblå" når den var tørr. Men etter et par runder med maskinpolering så ble den omtrent som ny igjen. Mange takk for koden Jeg vil si jeg har prøvd men det virker som det blir tyngre for hvert år. I fjor gikk jeg på med våtsliping før polering og voksing men det ble ikke bra og nør høsten kom var det like ille som før. Nå tenkte jeg å prøve Double Coat fra De IJssel Coatings. Det virker som det er mulig å få til et meget godt resultat med denne malingen og bruk av rull. Se video her. De første minuttene er mye sliping men så kommer det! Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 30.April.2018 Del på Facebook Svart 30.April.2018 (redigert) Bigmac skrev for 3 timer siden: Hvilket vidundermiddel bruker du? Jeg kjøpte meg et sånt sett med 3M produkter: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=41316193 På den blå stripa så brukte jeg stort sett den grønne flaska (Fast Cut Plus), da ble det blankt. Og så den gule for syns skyld, uten at jeg egentlig så forskjell etterpå (blankt er blankt). Når jeg kom til den blå flaska så var allerede tålmodigheten oppbrukt så den fikk stå . Jeg brukte en roterende maskin (Flex), og "Jotun Yachting Hard Wax" på toppen. Det er to år siden, og det er fremdeles bedre nå enn da jeg begynte. Man får kjøpt kit med mindre flasker på f.eks. ebay. Det går jo en annen tråd om polering nå, den er full av nyttige tips. Lazyjack skrev for 1 time siden: .. Nå tenkte jeg å prøve Double Coat fra De IJssel Coatings. Det virker som det er mulig å få til et meget godt resultat med denne malingen og bruk av rull. Da må du gjerne dele erfaringen når du kommer så langt, jeg tror det kan være nyttig for mange. Jeg er ganske amatør på området, men hvordan vil det bli å vedlikeholde den nye lakken tro? Er den mer motstandsdyktig mot falming enn den gamle gelcoaten? Mørke farger er mer utsatt, så bare det ikke blir på'n igjen om noen år uansett. Redigert 30.April.2018 av StorStas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 30.April.2018 Del på Facebook Svart 30.April.2018 StorStas skrev 10 minutter siden: Jeg kjøpte meg et sånt sett med 3M produkter: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=41316193 På den blå stripa så brukte jeg stort sett den grønne flaska (Fast Cut Plus), da ble det blankt. Og så den gule for syns skyld, uten at jeg egentlig så forskjell etterpå (blankt er blankt). Når jeg kom til den blå flaska så var allerede tålmodigheten oppbrukt så den fikk stå . Jeg brukte en roterende maskin (Flex), og "Jotun Yachting Hard Wax" på toppen. Det er to år siden, og det er fremdeles bedre nå enn da jeg begynte. Man får kjøpt kit med mindre flasker på f.eks. ebay. Takk. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 1.Mai.2018 Del på Facebook Svart 1.Mai.2018 Enig i at den matte "Bavaria-stripen" ikke gjør seg noe særlig, ser ikke bra ut på enkelte båter. Men den ligger utsatt til for sollyset, som fort kan sette sitt preg på den. Stripen på min tidligere Bavaria skinte som ny da jeg solgte den. Båten var da 10 år gammel. Jeg husker jeg rubbet den opp et par ganger, og at jeg ellers gjennom sesongen av og til gav den en omgang med polish. Det var ikke mye til jobb, men helt nødvendig for å holde den blank. Sitér dette innlegget Link to post
IJssel Coatings Svart 15.Mai.2019 Del på Facebook Svart 15.Mai.2019 Lazyjack skrev On 30.4.2018 at 18.15: Mange takk for koden Jeg vil si jeg har prøvd men det virker som det blir tyngre for hvert år. I fjor gikk jeg på med våtsliping før polering og voksing men det ble ikke bra og nør høsten kom var det like ille som før. Nå tenkte jeg å prøve Double Coat fra De IJssel Coatings. Det virker som det er mulig å få til et meget godt resultat med denne malingen og bruk av rull. Se video her. De første minuttene er mye sliping men så kommer det! "liker" Sitér dette innlegget www.dycas.no Link to post
Ben Sin Svart 15.Mai.2019 Del på Facebook Svart 15.Mai.2019 Vår Bavaria 39 Cruiser hadde den (u)kledelige lyseblå matte strpen. Har tatt to runder med 3M grønn, og en runde med 3M gul. Pr idag er den mørkeblå og blank, men regner med å måtte vedlikeholde. Tror et par runder til med rubbing og jevnlig påfyll av håndpolering skal gjøre at resultatet holder seg. Mye gelcoat å ta av. Kan oppdatere utover sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 16.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2019 Jeg orket ikke den stadige poleringen/rubbingen og endte opp med å lakkere med DoubleCoat. Brukte rull fra leverandøren og resultatet ble veldig fint. Sitér dette innlegget Link to post
vindmann Svart 16.Mai.2019 Del på Facebook Svart 16.Mai.2019 Spanderer du et bilde på oss? Hilsen B42C-eier med falmet stripe... Sitér dette innlegget Link to post
Kappa Svart 18.Mai.2019 Del på Facebook Svart 18.Mai.2019 Det er raskere og resultatet blir bedre om du maler. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.